X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כל תאונה שמתרחשת מוכיחה שהשיטה מקולקלת. הרי ענישה, חמורה ככל שתהיה, לעולם לא תגבר על עונש המוות הניתן על טעויות בנהיגה
▪  ▪  ▪

את הפתגם "בכביש - אל תהיה צודק, תהיה חכם" כולם מכירים. כוונת המשורר היתה לשנות את תפיסת הנהיגה המקובלת, לנסות לנהוג ב"ראש גדול" ואחראי, ולא להסתתר מאחורי חוקים ותקנות והטלת אשם בצד האחר. מאחורי הפרסומת התחבאה גישה ממסדית בריאה שככל הנראה לא שרדה כמו הסלוגן המפורסם.
לאור התנהלות הממסד כנגד הנהג, יש לעדכן את הביטוי: "בכביש אל תהיה". ולא לחינם נאמר "כנגד הנהג". מבחינתו של הנהג - המצב הולך ומחמיר. החקיקה, האכיפה והענישה הולכים ומחמירים עם כל חילופי גברי בצמרת מצמרת הממשל, ועם כל תאונת רכבות שהפכו לעניין שבשגרה [המלצה קטנה: תמיד תשמרו מרחק של קרון וחצי ממסילת רכבת].
האם חל שינוי כלשהו בכיוון ה"וקטור" של משרד התחבורה במהלך 15 השנים האחרונות? לא. אז מה הפלא שתאונות הדרכים הפכו ל"יעד לאומי"? הרי אין הסקת מסקנות בדרגים הגבוהים, אין עצירה וחשיבה מחדש, אין שמץ של הבנה. כל תאונה שמתרחשת מוכיחה שהשיטה מקולקלת. הרי ענישה, חמורה ככל שתהיה, לעולם לא תגבר על עונש המוות הניתן על טעויות בנהיגה [ללא משפט וללא אפשרות ערעור], וכך גם האכיפה. אז מה הטעם לנסות?
עובדה: נסיעה איטית גורמת ל- זמן נסיעה ארוך; שעמום; חוסר עניין בכביש; פנאי להתעסקות עם עניינים שונים; חוסר ריכוז; עייפות רגעית; עייפות מצטברת; צרכים פיזיים שונים; חוסר נוחות; תגובות איטיות; תגובות שליליות מהסביבה; הרגשה ש"אני בסדר, הם המשוגעים". נסיעה איטית גורמת לתאונות דרכים, במישרין ובעקיפין.
"נהיגה ממושכת ללא הפסקות מעייפת ומסוכנת." [מתוך האתר של משטרת ישראל]
הטענה לפיה המהירות מחמירה את התאונה הינה אמירת האמת, אך לא כל האמת. נהג שנוסע במהירות הטבעית המתאימה לתנאי הדרך, ללא חשש, גם אם זו מעל המהירות המרבית הקבועה בחוק באופן שרירותי, מגיע ליעדו בזמן ובמצב פיזי ונפשי משופר, ואינו מהווה סיכון כלל ועיקר. יתירה מזאת, הוא אף תורם לבטיחות בכביש על-ידי נקיטת פעולות מונעות, שרק נהג מרוכז יבצע בזמן.
ידוע [ומוכח במדידות שנערכו בארה"ב] כי המהירות הממוצעת בכביש מהיר עולה ב- 10 עד 20 קמ"ש מזו המותרת. עובדה זו ידועה גם למשטרה, אשר מגדילה לעשות ומכוונת את מצלמות המהירות כך שיצלמו רק "עבירות איכותיות" של מעל 24 קמ"ש מעל החוק, בתואנות שונות. והשאלה הנשאלת היא: אם מהירות גורמת לתאונות, מדוע לוותר לכל הנהגים שאינם נכללים ב"דוחות איכות"? או לחילופין, מדוע לא להעלות את המהירות המרבית המותרת, בהתאם למצב המקובל על כולם?
דבר נוסף - בכל תאונה יש גורם של מהירות, אך מהירות גרידא לעולם לא תגרום לתאונה.
עובדה: חציית קו הפרדה רצוף נחשבת לעבירה חמורה ומסוכנת, והעונש עליה הוא פסילה מנהלית והעמדה לדין - עונש חמור ללא ספק. האם לא ראוי שענישה חמורה שכזאת תדרוש דקדקנות והקפדה בסימון קווי ההפרדה? צאו וראו סביבכם כי על-פי רוב, הקשר בין הקו הרצוף לבין שדה הראיה - קלוש, ונראה כי ההחלטה על סוג קו ההפרדה נתונה בידי אדם ללא הכשרה כלשהי בתחום.
השילוב של חוסר מהימנות קו ההפרדה מחד, וחומרת האכיפה ודקדקנות השוטרים מאידך אינו תורם מאום לבטיחות בכביש, גורם ללחצי תנועה מיותרים ולתסכול, ולתאונות דרכים.
עובדה: התשתית בכבישי הארץ לקויה. והפעם לא מדובר רק על אחזקה נאותה של הכביש או על התקנה של אביזרי פלסטיק להגברת הבטיחות. עיקר ליקויי התשתית מתבטא ברמת תכנון נחותה ביותר, כזאת המסתתרת מאחורי "דרישות מינימום" למיניהן, ללא ניסיון או הצלחה לבצע תכנון אמיתי, טוב ובטיחותי, תכנון מתחשב וסלחני, כזה שמונע תאונות.
כביש "בגין" וכביש "רבין" בזכרון יעקב הם דוגמאות לכבישים גרועים ביותר, על אף האספלט המשובח. כבישים אלה [וכמותם רבים פזורים ברחבי הארץ] צרים לכל אורכם, ללא הרחבת הנתיב בסיבובים, ללא שיפועים לכיוון הפנייה, ללא שמץ של שולי בטיחות ושלא נזכיר מפרצי עצירה, עם צמחייה המסתירה את שדה הראיה ועמודי תאורה בצד הלא נכון. כבישים אלה מהווים מלכודות מוות לנוסעיהם. התאונה שהתרחשה במאי 2006 ב"כביש בגין" בזכרון יעקב, בה קיפח את חייו חיל צעיר, הינה תוצאה ישירה של תכנון גרוע גרידא.
על-מנת להעביר האשמה מהמתכנן אל הנהג, נהוג להגביל את המהירות המרבית לכדי גיחוך [בכבישים הנ"ל המהירות המותרת היא 60 קמ"ש, כ- 2/3 מהמהירות הממוצעת בפועל].
כנגד תאונות רכבות- הוצבו בשעות היום תצפיתנים במפגשי מסילה- כביש, לתיעוד עבריינים. לאחר תאונת הרכבת בבית יהושע, הוחלט להציבם 24 שעות ביממה. תגידו אתם - היש טמטום גדול מזה?
כנגד תאונות בשולי הכביש נחקק חוק האפוד הזוהר. נניח את הסוגיה האם האפוד הזוהר מועיל או מסכן [כלל: הרכב נוסע לאן שהעיניים מסתכלות], ונראה כי ניתן היה להשיג את המטרה בדרך אחרת, יעילה יותר, והיא נקראת הסברה. נזכיר לכם שכולם בטוחים שיש צורך לפמפם על דוושת הבלם בכביש רטוב, וכולנו זוכרים את הרכב מהפרסומת - פורד סיירה בצבע בז' מאבדת שליטה על המסלול... [הערה- אין תרחיש בעולם שבו לחיצה על הברקס לסירוגין תמנע תאונה]. מה יהיה החוק הבא? לחייב כל הולך רגל שגובהו נמוך מ- 1.64 מ' לחבוש כובע עם נצנץ?
הדוגמאות רבות מספור ולכולן מכנה משותף אחד- הנהג כמטרה. כולם מחפשים את הנהג האשם שגרם לתאונה, מכים בו בכל דרך אפשרית, אך לא נוקטים דבר למניעת התאונה הבאה.
התייחסות השלטון אל הנהג מנוגדת כלל ועיקר לכותרת של מאמר זה. הגישה הנוכחית גורמת לתסכול רב אצל כלל ציבור הנהגים, לנהיגה מתוך חשש ופחד, לנהיגה מיראת החוק ולא מאהבתו. על-פי כלל ה"פעולה- תגובה", הנהגים מפסיקים להיות חכמים בכביש וחוזרים להיות צודקים, מתוך חרדה לרישיון הנהיגה, לחור בכיס ומהחרמת הרכב, ולא מאהבת החיים.

הכותב הוא הוא מומחה לבעיות תחבורה, מבקר איכות וסטודנט להנדסה אזרחית שנה ד'.
תאריך:  18/06/2006   |   עודכן:  18/06/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד חיים קליר
חברת הביטוח טענה, כי המבוטח מיהר לשלם את התעודה מיד לאחר התאונה. השופט שומע את הראיות ומגיע למסקנה כי חברת הביטוח המציאה "תסריט דמיוני". כדאי לקרוא בעיון, עד כמה מרשה חברת ביטוח לעצמה להרחיק לכת בניסיונותיה להתחמק מתשלום
נרי אבנרי
תגידו שאני גזען, אבל בדבר אחד אני בטוח: אילו היו קוראים לפושע "שרעבי", ולא "שפר", הוא היה אוכל אותה (בצדק!!!) לפחות 5 שנים בפנים. איך אני יודע?
גורי גרוסמן
בעזות מצח בלתי נסבלת הנובעת מחולשתה של הדמוקרטיה המתאבדת שלנו, וללא כל חשש, מזלזלים חברי הכנסת הערבים בראש חוצות במדינת ישראל ובחוקיה, ואין פוצה פה ומצפצף
מוני מרדכי
אנחנו נמצאים במאבק על דמותה של המדינה היהודית, על פרצופה של הדמוקרטיה, על הניקיון הציבורי והרב לאו מייצג בעיני את כל הסיבות שלא רק שלא יקדמו אותנו לעבר עתיד טוב יותר, אלא ידרדרו אותנו שנות דור
דודו אלהרר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il