X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מה הם גבולות המותר והאסור לבעל מכרז ציבורי המבקש לקיים משא-ומתן עם המציעים במכרז. דיון בבית המשפט המחוזי תל אביב-יפו
▪  ▪  ▪

נושא חשוב זה ועקרוני זה הגיע לערכאות משפטיות כאשר חברת מנורה עבודות חשמל בע"מ דרשה כי מע"צ, שהיא חברה ממשלתית, לא תקיים הליך של זימון משא-ומתן. מנורה דרשה כי מע"צ לא תתערב בהליך המכרז "מכיוון שמע"צ אינה מותרת בניהול משא-ומתן עם המציעים".
עוד תענה מנורה עבודות חשמל בע"מ, כי "הליך זה סותר את הגיונם של כללי המכרז הציבורי. הוא פוגע בעקרון השוויון. פותח פתח למניפולציות ועסקות לא כשרות. בין בעל המכרז לבין מציע שבעל המכרז חפץ ביקרו. ומאפשר יצירת לחץ לא הוגן להורדת מחירים".
מע"צ, אשר פעלה בהתאם לכללי החוק, קיבלה גיבוי של בית המשפט ושל כבוד השופט ד"ר עודד מודריק, כאשר פסיקתו של השופט התבססה על חוק חובת המכרזים תשנ"ב 1992. "התקשרות משרד בחוזה לביצוע עסקה בטובין או במקרקעין לביצוע עבודה או לרכישת שירותים, יכול שתעשה באמצעות ניהול משא-ומתן עם המתמודדים במכרז שהצעותיהם נמצאו מתאימות", כאשר המחוקק הולך ומפרט ועל-ידי כך שומט את השטיח מתחת לרגלי העותרים.
להלן תקציר קצר של החוק למען חידוד עמדתה הצודקת של מע"צ. האשמות כפי שהואשמה בהן מע"צ פוגעות ואף יכולות לגרום לשיקול דעת מוטה לכיוון זה או אחר. האשמות כאלו יכולות להוות לחץ לא מוסרי על מקבלי ההחלטות. טוב עשתה הנהלת מע"צ אשר לא נכנעה לגחמות והאשמות שווא ופעלה דרך בית המשפט להזים אחת ולתמיד את ההאשמות השונות לגבי ניקיון הכפיים בוועדות המכרזים.
כפי שציינתי בראשית הכתבה המחוקק נתן סייגים ובהתאם לסייגים הללו פעלה מע"צ. להלן הסיגים שהמחוקק נתן למבצעי המכרזים השונים:
1) התקשרות לביצוע מיזם בעל מורכבות טכנולוגית מיוחדת או מיזם הדורש איתנות פיננסית משמעותית.
2) החלטת ועדת המכרזים בדבר ניהול משא-ומתן טעונה הודעה במסמכי המכרז. ובמכרז פומבי - גם פרסום במודעה בעיתונות.
3) ועדת המכרזים תנהל משא-ומתן עם המציעים שהצעותיהם נמצאו המתאימות ביותר תוך הקפדה על מתן הזדמנות הוגנת לכל המציעים שעמם מנוהל משא-ומתן. תוכנו של המשא-ומתן ירשם בפרוטוקול.
4) עם סיום שלב המשא-ומתן תיתן ועדת המכרזים את החלטתה, או תאפשר לכל המציעים שעמם נוהל משא-ומתן להגיש את הצעתם הסופית במועד שתקבע.
בהתאם לסעיפי החוק שהובאו כאן, מע"צ פעלה בהתאם לכל כללי החוק. הפעלת הכללים הללו חסכה עלויות רבות בפרויקט ואף הוזילה משמעותית את הפרויקט. מע"צ אפשרה לעצמה חגורת ביטחון שמבצעי הפרויקט שזכו במכרז אכן יעמדו בכללי המכרז ואף יסיימו את עבודתם.
מכיוון שהשופט הבין את דרישתה של מע"צ ואף נתן לה גיבוי מלא בפסיקתו., פסק השופט למורת רוחם של העותרים, כי "העתירה נדחית". כלומר הנהלת מע"צ פעלה נכון בדרישתה.
הנהלת מע"צ פעלה ותפעל ללא כחל וסרק וכל מעשיה הם לטובת הציבור. כאשר המטרה היא שהקבלן אשר זוכה במכרז יבצע את עבודתו נאמנה ובהתאם לכללי המכרז תוך עלויות מינימליות לשם החיסכון, כאשר הכספים הנחסכים מדיונים קשים אלו עם הקבלנים יכולים לשמש לביצוע פרויקטים נוספים לטובת הציבור כולו ולחסוך בחיי אדם בתאונות הרבות הנגרמות בארץ. יש לציין כי, עבודות תשתית רבות נידחות בגלל מחסור בתקציב.
העותרים, אשר לא רוו נחת מפסיקתו של השופט, פנו לבית המשפט הגבוה לצדק ודרשו שם סעד משפטי. הדיון שהתנהל בבית המשפט העליון נתן גיבוי מלא להחלטתו של השופט ד"ר עודד מודריק.

עתמ06/001261 בש"א 06/30456 מתאריך 10.04.06.
תאריך:  18/06/2006   |   עודכן:  18/06/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יחיאל (חיליק) רוזמן
כמה מלים על שימוש בשפה העברית על נפתוליה וחמקמקותה, וכיצד היא באה לידי ביטוי "מובהק" בדבריו של בנימין נתניהו
ד"ר אורית קמיר
עבודה חינוכית אמיתית אינה נעשית בכותרות ראשיות צעקניות, אלא ביום-יום. אבל לגופים מסוימים חשוב פחות העתיד מאשר ההישג המיידי, המוחשי, התקשורתי: דמו של המפקד; הראש שנערף ומהווה הוכחה ל"הצלחת" הפעילות הביקורתית
שימי קדוש
במקום מצע - תחוייב כל מפלגה להציג את ספר תקציב המדינה שלה לפחות לשנתיים. ספר תקציב זה יכיל את כל מקורות ההכנסה, את כל פירוט ההוצאות, את הגירעון, ואת התקציב המקביל לו שהיה בשנה החולפת
יואל בן עזרא
כל תאונה שמתרחשת מוכיחה שהשיטה מקולקלת. הרי ענישה, חמורה ככל שתהיה, לעולם לא תגבר על עונש המוות הניתן על טעויות בנהיגה
עו"ד חיים קליר
חברת הביטוח טענה, כי המבוטח מיהר לשלם את התעודה מיד לאחר התאונה. השופט שומע את הראיות ומגיע למסקנה כי חברת הביטוח המציאה "תסריט דמיוני". כדאי לקרוא בעיון, עד כמה מרשה חברת ביטוח לעצמה להרחיק לכת בניסיונותיה להתחמק מתשלום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il