X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בשתי החלטות משמעותיות קובעת שופטת בהמ"ש המחוזי בתל אביב, ד"ר דרורה פלפל, מגבלות חשובות על הטלת עיקולים על-ידי רשות מנהלית ועל יכולתה של רשות כזו, להתעלם מפס"ד של בהמ"ש שלום ומחוזי, בטענה כי טרם ניתנה החלטה בבהמ"ש העליון
▪  ▪  ▪

לא פעם עומד האזרח הקטן חסר אונים מול שרירות הלב של רשויות מנהליות, כגון, רשויות המס או רשויות מקומיות. רשויות אלו נוהגות להטיל עיקולים על כלי רכב ונכסי מקרקעין ששוויים גבוה לעין ערוך משווי החוב של אותו אזרח לרשות.
אכן, לפעמים אדם חייב סכום כלשהו לרשות שלא שולם על ידו, קנס שהוטל עליו, דוח חניה שלא שולם, הפרש תשלום מס וכדומה. אך פעמים רבות, אין כל פרופורציה בין סכום החוב לרשות לבין שווי הרכב או הנכס שעוקל על ידה.
עו"ד שכעס על עיריית רחובות אשר הטילה עיקול על רכבו בשל דוח חניה בסך של 140 ש"ח, טרח והגיע עד שערי בהמ"ש המחוזי בתל אביב בדרישה לבטל את העיקול על הרכב. טענתו היתה כי ללא כל קשר בדבר החבות שיש לו לשלם או לא לשלם את החוב, הרי לא יתכן כי בשל חוב כה קטן, יעוקל רכבו ששוויו 72,000 ש"ח.
בפסק דין קצר והחלטי של השופטת ד"ר דרורה פלפל היא קובעת כי אסור לרשות מנהלית לעקל נכס שערכו גבוה משווי החוב שטרם שולם. חייבת להיות פרופורציה בין שווי החוב כולל הוצאות גבייתו לבין שווי הנכס המעוקל.
מוסיפה השופטת פלפל וקובעת, כי טענת הרשות כי העיקול הוא רק ברישום בלבד במשרד הרישוי ובכך היא מקלה על החייב, היא מגוחכת ולא רלוונטית. תפקידה של רשות לגבות חובות ולא לתת הרתעות. גביית חוב, ראוי שתעשה בדרך שתהיה הולמת לגובה החוב בלבד.
בהחלטתה מזכירה השופטת פלפל החלטה דומה של חברתה לבהמ"ש המחוזי השופטת ורדה אלשיך, בעניין הסרת עיקול על רכב שהוטל בשל חוב של 750 ש"ח, שנתקבלה בתיק הפירוק של הבנק למסחר. העיקרון זהה: חייבת להיות פרופורציה בין החוב לשווי המעוקל.
טענתה של עיריית רחובות, כי אומנם יש פסקי דין כאלו בבהמ"ש השלום והמחוזי, אך אין תקדים מחייב שנקבע בעניין זה בבהמ"ש העליון, נדחתה מכל וכל על-ידי השופטת פלפל. היא קובעת חד-משמעית, כי רשות מנהלית מחויבת להחלטות בהמ"ש השלום או המחוזי ואין מקום כי תתעלם מהחלטות אלו עד לקבלת הכרעה בבהמ"ש העליון. אמנם, פס"ד של בהמ"ש העליון מחייב את בתי המשפט בערכאות שמתחתיו, אך כל עוד לא ניתן פס"ד כזה, החלטות בהמ"ש השלום או המחוזי מחייבות את רשויות המדינה ואסור להן להתעלם מהן.
לצערנו, לא פעם אנו מוצאים כי רשויות המס ורשויות מנהליות אחרות, מתעלמות מהחלטות בהמ"ש המחוזיים בטענה כי הוגש ערעור לעליון. הקושי הוא בעיקר בכך שערעורים בבהמ"ש העליון אורכים שנים והתעלמות הרשות מהחלטת בהמ"ש דלמטה פוגעת באזרח הקטן. נכון כי לעיתים קיימות סתירות בהחלטות בין בתי משפט מחוזיים שונים, אך נראה כי ברוב המקרים המדובר בסתירות הנובעות מתשתיות עובדתיות שונות. אף במקרים של החלטות סותרות של בהמ"ש שלום או מחוזיים בשל פרשנות משפטית שונה, ראוי כי הרשות תקל על האזרח ותביא בחשבון דווקא את הפרשנות המקלה שבין הפרשנויות השונות ולאו דווקא את המחמירה שבהן. לפחות עד שתתקבל הכרעה בעליון.
על קצה המזלג, נזכיר לעניין זה את המחלוקת בעניין הכרה בהוצאות לימודים לתארים אקדמאים כהוצאות מוכרות ואת פס"ד חגי כץ בעניין שיעור המס המופחת בשל אופציות לעובדים הממתינים להכרעת בהמ"ש העליון.
אכן פס"ד קצר החלטי וחשוב בדבר מגבלות הסמכות של הרשויות כלפי האזרח. (עתמ 2357/05, אפלבוים נ' עיריית רחובות, מיום 16.5.2006).

המאמר פורסם באתר מיסים ועסקים.
רמי אריה עו"ד רו"ח, מיסים ועסקים ודיני מיסים.
תאריך:  19/06/2006   |   עודכן:  19/06/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד מיכל גלקין גולן
ענייננו בהחלטת הוועדה המקומית שרונים בדבר בקשתה של חברת מקורות לקבל היתר למתקן קידוח מים. הרשות המקומית, בעלת מגרש סמוך המיועד למבנה ציבור, מתנגדת לקידוח מחשש לנזקים בלתי הפיכים לחלקתה
עו"ד עפר טויסטר
ערעורן של שתי נציגות משרדי ממשלה (משרד הפנים והמשרד לאיכות הסביבה) על החלטת הוועדה המקומית להתיר שימוש חורג במבנה המשמש קיוסק וכלבו על חוף הכנרת שמחזיקה בו המועצה האזורית עמק הירדן
יעל לוטן
לפעמים נדמה שמרגע שייצרנו את המותג הוויזואלי אפשר לנוח שהרי העבודה נעשתה. טעות ידידי, בניית המותג הוויזואלי היא תחילתה של ידידות נפלאה עם דרך ארוכה של שיווק. אך החכמה היא שיווק נכון. איך עושים זאת? בשביל זה אני כאן...
עו"ד משה גולדבלט
בניגוד למחאות שהושמעו ביחס לביטול המשוב, אני סבור כי כיום יש למשוב תחליפים טובים יותר. יש לזכור, כי בשנת 1996 לא עמד לרשותנו חוק חופש המידע ומהפכת המחשוב בבתי המשפט היתה בחיתוליה
מוטי פלד
פעמים רבות הראו וכתבו באמצעי התקשורת השונים כיצד מתייחסים לנכי צה"ל הרוצים לממש את זכויותיהם. אפשר להגדיר זאת במילה אחת "התעללות". אחת הכתבות שהתפרסמה לא מזמן נכתבה ע"י ירון פרי, בכתבה מתוארת דרך הייסורים שעוברת על נכה צה"ל המנסה לממש את זכותו לקבלת רכב רפואי מאגף השיקום, עכשיו יש גם פסק דין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il