X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לפיכך אם תשאלו אותי מה תפקידי, ולאיזה חברה אני משתייך, עלי להשיב ללא חשובים מרובים: יהודי אני, ורב אני בקהילה היהודית של אמסטרדם
▪  ▪  ▪
אם חיל רומאי היה מזמין אותי לחגיגה שנקבעה כחג הזכרון ליום בו פרצו החיילים הרומאים את הבקע הראשון בחומת ירושלים, תבין לבטח, שעד כמה שגדולה תהיה שמחת הרומאים ביום זה, אינני יכול להשתתף בשמחה זאת. כך גם תבין את העדרי משמחתך

כל המונחים הללו אינם עתיקים, אינם לאמיתו של דבר-"אורתודוקסיים". הם, כולם כאחד, באו לה ליהדות נידרלנד, ודומיהם, ליהדות מערב אירופה בכלל, רק בתקופה החדשה, ומתוך השפעות שקבלה החברה היהודית במערב אירופה מן החוץ. כן, הם כולם כאחד, שאולים מן הלקסיקון הלא - יהודי, ולפיכך אינם משקפים גם את הרעיונות המונחים ביסודה של הקהילה היהודית שעליה נמנה גם אני

   רשימות קודמות
  שריקה. מכונית דוהרת

קבלתי בתודה את מכתבך מ-7 לנובמבר ש.ז., בו אתה מזמין אותי להשתתף "למרות כל ההבדלים" בקבלת הפנים שקהילתך עורכת ב-27 לנובמבר. "תודה", בגין הרצון הטוב שאני קולט מהזמנתך. למרות זאת לצערי חייב אני לענות להזמנתך שנוסחה בצורה כה לבבית ב-"לאו" תקיף. אמרתי "לצערי" כי כואב לי, שכאשר יהודי אחד שמח, אינני יכול להשתתף בשמחתו, ומצער אותי נורא, שאינני יכול להענות להזמנה, כאשר יהודי מזמין אותי לשמחתו, ועוד בצורה כה לבבית, כמו שאתה עשית זאת. מצטער אני מכל הלב ששמחתך לא יכולה להיות שמחתי.
לא הייתי רוצה שתבין אותי לא נכון. מאידך לא הייתי רוצה שאחרים יבינו אותי לא נכון. לכן לא אסתפק בכך, שאענה לך תשובה אדיבה, שמאחוריה עומד "לאו" מאד לא חביב. לכן מצאתי לנכון להבהיר לך ולאחרים שחושבים כמוך, למה אני אינני יכול להשתתף בשמחתך, ולמה אני-"אני" זה איננו אישי אלא מתיחס לכל יהודי שרוצה לחיות לפי חוקי התורה - אינני יכול לשמוח אתך.
אתה כותב במכתבך "אנו מקוים שאנחנו למרות כל ההבדלים, נהיה מוכנים להידבר ולהגיע להבנה אמיתית ויפה בין הקבוצות השונות של הקהילות היהודיות". מלותיך אלה מוכיחות שאתה מאמין ששנינו המשתייכים לקהילות יהודיות שונות, שבין השקפותיהן קיימים רק הבדלים מסוימים, אך שניהם, כמו שאתה מביע זאת, הן רק "קבוצות שונות של הקהילה היהודית", שמשמעותה השתייכות לאותה קהילה יהודית.
מצער אותי מאד, שאינך צודק, ובאמת מצער אותי מאד, אך אין זה משנה את העובדות, שאינך צודק. קרא נא רק את שלושת המילים, שמודפסים בראש מכתבך שכתבת לי. הם הודפסו באותיות גדולות, עבות ושמנות. אלה שלושת המילים: "הקהילה הליברלית היהודית". האם העלית במחשבתך, האם האותיות המודפסות העבות העירו את תשומת לבך, ששלושת המילים האלה מוכיחות, שאין מדובר כאן באיזו שהיא קהילה יהודית.
נכון, ביהדות היו תמיד קבוצות שונות, שלמרות כל ההבדלים - הבדלים בהשקפה, הבדלים בשפה, הבדלים במנהגים, הבדלים גם בצורה החיצונית של החוויות היהודיות, - כולם הוכרו בהיסטוריה היהודית כקבוצות ביהדות, כקבוצות יהודיות, כקבוצות יהודיות מוכרות, כקבוצות שהשפיעו על יהדות הדורות. וגם בזמנים ההם, שהניגודים בין הקבוצות היו ניגודי החיים, ניגודים חיים של מציאות, כיבדו אחד את השני ונחשבו ליהודים. שים נא לב לשמות, שנשאו הקבוצות האלה. אלה שחיו בעת התנ"ך נקראו רחביתים , אלה שהיו בתקופת המשנה נקראו איסיים, ואלה שהיו בתקופה ההיסטורית החדשה נקראו חסידים.
לפני זמן מה הוצגה לי שאלה מצבור לא יהודי: "למה שייך אני לקהילה היהודית האורתודוקסית". לא רציתי להרחיב את הדבור לפני צבור לא יהודי, למה יהודי לא יכול למצוא מקומו בקהילה ליברלית, כי רציתי להימנע מלהפוך לצחוק לפני צבור לא יהודי, קהילה שנחשבת ע"י הלא יהודים כיהודית. לכן הסתפקתי בהסבר חיובי, למה אני משתייך לקהילה יהודית מסוימת, "אשר מוצאת בהולנד את בטויה הארגוני בקהילה היהודית הנקראת - הקהילה האיזראליטית בהולנד - המכונה בתואר אורתודוקס". לעומת זאת אליך רוצה אני בכל זאת להוסיף משהוא. האם ידוע לך הפתרון לשאלה שנשאל ר' יהודה הלוי, איזו מבין שלושת הדתות העולמיות של אירופה, היא הטובה יותר? כך שאל מלך הכוזרים.
שאל נא יהודי ליברלי, איזה יהודי טוב יותר הקונסרבטיבי או האורתודוקסי? הוא יענה לך שזה האורתודוקסי. שאל נא יהודי קונסרבטיבי, איזה יהודי טוב יותר הליברלי או האורתודוקסי? ללא הסוס יענה לך שזה האורתודוקסי. תנסה אבל לשאול יהודי אורתודוקסי, איזה יהודי טוב יותר הקונסרבטיבי או הליברלי - לא תשיג שום תוצאה, כי אתה יודע מראש שהתשובה הברורה תהיה, אף אחד משניהם. העובדה, שלאורתודוקסים השגות רבות כלפי היהדות של הקונסרבטיבים והליברלים, העובדה, שגם לקונסרבטיבים השגות רבות כלפי הליברלים, ומצד שני לליברלים אין טענות נגד הקונסרבטיבים והאורתודוקסים, ואפילו לקונסרבטיבים אין טענות נגד האורתודוקסים על כך שאינם מספיק יהודים, מוכיח יותר מכל דבר אחר, שאין עוררין על היהדות האורתודוקסית. ברם, היהדות של הקונסרבטיבים והליברלים מוטלת מאד בספק, ובקצור במציאות קיימת אך ורק יהדות אחת, שנקראת היהדות האורתודוקסית.
תלמיד אחד משוונינגן שאל אותי פעם: רב מאד מפורסם בידיעותיו, בילה קיץ אחד בשוונינגן. בהרצאה אחת שהוא הרצה לימד, שיהודי שאיננו מאמין באיזו שהיא מסקנה של חז"ל, לא יכול להיחשב כיהודי. כאשר ההרצאה הסתיימה, ניגש התלמיד לאותו רב ושאלו: "ילמדנו רבנו, האם חכמינו לא למדו אותנו שיהודי חוטא הוא גם יהודי"? וממשיך התלמיד, זכור נא אדוני המפורסם, עד כמה הצטמצם מספר היהודים החרדים בימינו! האם יכולים אנו לחשב כמגורשים את החלק הגדול יותר של בני ישראל מקהילת עם ישראל?!
"אני לא יכול לשנות זאת" ענה הרב ההוא. הרב הגדול רבי משה בן מימון לימד כך. הוא ה-"פילוסוף", ה-"מודרני" שבין גדולי ישראל חקק את זה כך . הצעיר חזר עצוב למקומו. כאב לו הלב. הוא לא יכול להבין זאת. הייתכן שרבים, כל כך רבים, שלא עמדו בניסיון ולא יכלו להימנע מפינוקים שונים של החיים, שלא ידעו שעוברים על איסורים - כי אף אחד לא לימד אותם, שכל אלו לא יחשבו יותר כיהודים?
עברו שלושה ימים. עדיין לא יכול היה הצעיר להבין זאת. היה עצוב מאד ביאוש לבו. בשלב זה פגש אותנו וסיפר לנו את הכל. הוא היה מדוכא מאד בגין התשובה המיוחסת לרמב"ם. הוא שאל אותי האם באמת זה כך? והאם אין שום פתרון, שום הסבר, באופן כזה שהעם היהודי יזהר שלא להוציא מהיהדות את כל היהודים, גם אלה שלא קיימו אחת או אחדות מהצוויים שהיו חייבים לקיים.
כאבי הלב שלו עוררו את שלי. לא! אמרתי לו. הרב ההוא הוא תלמיד חכם גדול. אני מכיר אותו. הוא אדם טוב. וגם יהודי טוב והוא באופן כללי אפילו רב טוב. בכל זאת בפעם הזאת הוא לא צדק. בהיותו אדם טוב, יהודי טוב, ורב טוב, לכן היה רוצה שכולם יהיו טובים, האנשים כאנשים והיהודים כיהודים. ומרצונו הטוב הגיע להשקפה לא אמיתית.
ידוע הוא שכל יהודי הוא יהודי גם אם חטא. כמובן חשוב העיקרון. כל זאת רק כל עוד - הוא יהודי. יכול אחד להיות יהודי טוב יותר, שונה, פחות טוב, יהודים הם כולם. ברם ידוע לך מתי העיקרון הזה נפסק? כשאדם "מאמין" אחרת משאנחנו מאמינים. יהודי שאינו מאמין, הוא עדיין יהודי - וגם בשבילו קיים עדיין העיקרון. יהודי המאמין באמונה אחרת אינו יהודי יותר.
ברם אתה מארח יקר, אתה והחברים של הקהילה שלך, הנכם במקרה הטוב בדרך ליהדות בעלת אמונה אחרת. הנאמר, מבהיר ומברר שקיימת רק יהדות אחת, כלומר זו שרגילים לקרוא לה האורתודוקסיה.
כעת יכולתי להבין כאשר באירופה הקודמת, באירופה שקדמה להיטלר, התקיימו קהילות ליברליות. תבין אותי טוב מארח יקר, אינני אומר, שאני מצדיק את הקיום של הקהילות האלה. אני רק אומר, שאני יכול להבין מדוע ניתן לאנשים לייסד קהילות כאלה. באותם הזמנים כאשר היהודים עשו את דרכם מהגטאות לאירופה, היו אותם האנשים היהודים שאמונתם לא היתה מספיק חזקה, מאמינים שעליהם לקבל על עצמם, כהכרת טובה לאותם העמים, שפתחו בפניהם את שערי הגטו, את כל המנהגים, כל התרבות, וגם כל האמונות של עמים אלה. היו גם אחרים, שהאמינו שע"י הצמדות לאופי היהודי מרגיזים את הרעים שבין האומות, ומחזקים את השנאה ליהודים. וכך הם הלכו בדרך האסימילציה ובאמצעותה ניסו לרכוש לעצמם את שוויון הזכויות. כעת ניתן להבין, שלאור הנתונים שהיו לאנשים באותם הזמנים, האמינו, שאם לא ינסו לעשות מודרניזציה ביהדות, להקל על היהדות, יאבד חלק גדול של היהודים שבאו מהגטאות, כאשר באמצעות איזשהי "יהדות ליברלית", ניתן יהיה איך שהוא לשמור על היהדות. היתה זאת טעות. גם היום לא ניתן למדוד מתמטית, באם היהדות הליברלית הזאת הקלה על מספר גדול יותר של יהודים את המעבר לדת הפרוטסטנטית או הקתולית, או שהיהדות הליברלית ע"י פרוטסטנטיזציה של הקהילות, אפשרה למספר יהודים באיזושהי דרך, באיזושהי צורה, להישאר בכל זאת במסגרת העם היהודי - דבר אחד בטוח, היהדות הליברלית יצרה בעיות קשות ולעיתים קרובות יצרה תהום בין היהודים והיהדות.
בהולנד היו חוגים הנקראים אורתודוקסיים שניסו ליצור פער בין יהודים ליהודים, כדי למנוע ע"י זה הנחות ידועות, שהיהודים המאמינים לא יעשו אותם יותר, או שעדיין לא עשו אותם, למען יהודים שנקראים ליברלים. כדי לאפשר ליהודי ליברלי הרגשה ביתית בבית הכנסת, ויתרו על כמה ענינים חצוניים מסויימים, בצורת נגונים, הלבוש של החזנים ובעלי התפקידים השונים בביהכנ"ס, בשפת הדרשות וכיו"ב. אפשרו לו, למרות שחייו הפרטיים אינם מתנהלים על טהרת המצוות, להיות חבר בקהילה היהודית. מכאן יצא, שהטיפוס הליברלי של היהודי בהולנד לא מצא עילה ליסד קהילה עצמאית. לראשונה כאשר יהודים מגרמניה הגיעו להולנד, נסו אלה לבנות לעצמם קהילה משלהם. כנראה שהאנשים האלה לא ידעו למה עשו זאת. הם היו רגילים לכך מברלין, מהמבורג וגם מפרנקפורט. לאנשים היתה החולשה, שהתרגלו אליה מאז צעירותם, אהבו זאת ולכן רצו להמשיך בחיי קהילה יהודית ליברלית כבזמניהם בגרמניה. מבלי שידעו זאת, הם הביאו בעצם, לארץ שהפכה למקלט שלהם, אור"ח שהושפע ע"י הגרמניות. ברם הקהילה שלך לא רצתה לסמוך על כך. היהודים הליברלים הגרמנים, שהתרגלו לאור"ח הפרוטסטנטי הגרמני, התאחדו במה שנקראה קהילה ליברלית, כדי למנוע ע"י זה שהם פשוט ישתמדו, להבדיל מהקהילה שלך המכוונת לצוד יהודים מהקהילה הגדולה, ובצורה זאת לשבור את האחדות של יהדות הולנד.
אם חיל רומאי היה מזמין אותי לחגיגה שנקבעה כחג הזכרון ליום בו פרצו החיילים הרומאים את הבקע הראשון בחומת ירושלים, תבין לבטח, שעד כמה שגדולה תהיה שמחת הרומאים ביום זה, אינני יכול להשתתף בשמחה זאת. כך גם תבין את העדרי משמחתך.
למה אני חבר באורתודוקס איזראל' ק"ג (קונגרגיישן)
שאלוני לתת תשובה על השאלה: למה אני חבר באורת' איזר' ק"ג? ועלי לענות ראשית כל, בדרך פורמלית, בשאלה - האם אני חבר בחברה הזאת? בודאי מבחינה פורמלית. החברה שבה שימשתי עכשיו זה שנתיים ימים כרב, היא נקראת איזראליטישה קירקגינוטשכאפ, ולפי המונחים המקובלים, מאז ימי התפלגותה של יהדות מערב אירופה לשני מחנות, נקרא אותו החלק השומר את המסורת כפי שנמסרה מדורי דורות "אורתודוקס", אולם לאמיתו של דבר כל השמות הללו באו ליהדות, רק עם בא הזמן החדש, מתוך מילון לא יהודי. והראיה - אף בארץ ישראל המודרנית שבה קם העם לתחיה ללא כבלים של גלות, נקראה עם הכרזת המנדט הקהילה הדתית היהודית "כנסת ישראל", כלומר קהילת ישראל ללא תוספות שם לווי, כי היהדות - אחת היא, לפי השקפת היהדות של הדורות כולם, וממנה אין לזוז, וממנה אין לצאת, ואחרת אין.
לפיכך אם תשאלו אותי מה תפקידי, ולאיזה חברה אני משתייך, עלי להשיב ללא חשובים מרובים: יהודי אני, ורב אני בקהילה היהודית של אמסטרדם.
עלי רק לענות איפה על השאלה כפי שהיא מנוסחת לאחר התיקון שלי, אולם שומע אני קודם לכן שאלה נוספת הנוגעת לתיקון שלי. בודאי היהדות היא רק אחת, לפי כל כנסי' יהודית, וא"כ האין תיקון זה שלך גאווה בנלית על החברה "שלך"? על כך ברצוני להשיב תשובה אחת שהיא שתים ושלוש.
בוודאי כל חברה המתפלגת לחברות - כמספר החברות - כך מספר הכנסיות. אולם כשאנו ניקח דת אחרת - הרי המוסלמים השיעים יגידו שהסונים אינם מוסלמים אמיתיים ולהיפך.
והנה באמריקה שם נמצא הקבוץ הכמותי הגדול ביותר, יש מלבד הזרמים הקטנים על זרמי זרמיהם שלושה זרמים גדולים, ואם לדבר בלשון המאמרים של עתונכם - כנסיות: האורתודוקסית, השמרנית, והליברלית.
והנה ראה זה פלא האורתודוקסים טוענים שהשמרנים והליברלים אינם יהודים אמיתיים, ואילו השמרנים טוענים כך על הליברלים. ברם אין הליברלים טוענים כך על השמרנים ועל האורתודוקסים, ואין הליברלים ולא השמרנים טוענים כך על האורתודוקסים. מכאן הוי אומר שכולם כאחד מודים ביהדותם של האורתודוקסים, ולא של השמרנים והליברלים. ומכאן שזוהי היהדות האמיתית ללא פקפוק - היהדות האחת.
והאם באמת היהודי החרד רואה את יתר היהודים לא כיהודים? לא, ח"ו! אלא כראות צדוקים, בייתוסים ואיסיים. לכן דבר אין לנו נגד קיומם של כנסיות שונות.
עד כמה מועטת ידיעת היהדות בעולם ואף בחוגים האינטלקטואליים ביותר, מעיד נוסח השאלה שהצגתם לי והעובדה שלפני בואי לתת תשובה על שאלה זו - עלי לתקן את ניסוחה. בקשתם אותי לענות על השאלה: למה אני חבר באורתודוקס איזראל' קג'. והנה אף שלכאורה נראה שאין פגם בנוסח השאלה, אף שלכאורה השתמשתם במונחים מקובלים הרגילים ונפוצים בין יהודים כלא יהודים כאחד, הרי לאמיתו של דבר, המונחים הללו אינם יהודיים כלל. אין להם שורש ומקור ביהדות, בהשקפתה, בתפיסתה כלל. כלל וכלל לא. ולפיכך בטרם אשיב על השאלה מדוע אני שייך לחברה שאני משתייך אליה, עלי לענות על השאלה, השייך אני לחברה כזאת, כלומר היש חברה כזאת במציאות!
בוודאי מבחינה פורמלית צודקים השואלים. החברה הנידרלנדית , שאני עכשיו חבר בה, ואף משמש בה כרב - נקראת "נידרלנדס איזראליטישה קירקגינוטשכאפ" ובתור קהילה הבנויה על יסודות דת משה וישראל, כפי שמסורה מדור דור, היא נקראת בפיותיהם של בני אדם "אורתודוקסית". ובהתאם לכך הרי שאלתם כהוגן. אף אני יודע דבר זה. אולם - כל המונחים הללו אינם עתיקים, אינם לאמיתו של דבר-"אורתודוקסיים". הם, כולם כאחד, באו לה ליהדות נידרלנד, ודומיהם, ליהדות מערב אירופה בכלל, רק בתקופה החדשה, ומתוך השפעות שקבלה החברה היהודית במערב אירופה מן החוץ. כן, הם כולם כאחד, שאולים מן הלקסיקון הלא - יהודי, ולפיכך אינם משקפים גם את הרעיונות המונחים ביסודה של הקהילה היהודית שעליה נמנה גם אני.
ואל תחשבו שאין חשיבות להערה זו על שמה של החברה היהודית שעליה אנו דנים. לא כי. אלא השם גורם. הוא אשר יוצר בדמיוננו דמות, הוא אשר מצייר בלבנו תמונה - שאינה קיימת כלל. בעצם, העובדה שרובנו נמשכים אחר שם זה, שאין מי שמתמרד נגדו, היא מעידה עד כמה מועטת ידיעת היהדות בעולם.
איזה שם יהיה נכון, איזה שם יהא משקף בנאמנות, את טיב החברה שעליה שאלתם אותי? ומדוע שם זה, הרגיל, המקובל, אינו אמיתי, ומניין בא לה בכל זאת, ומדוע?
הקהילה היהודית בתפוצות העולם נקראת בדרך כלל "יידישה גמיינדה". כך היה בארצות מזרח אירופה לפני השואה, במקום שהיהודים היו מרוכזים בעיקר. וכך גם באותם הקבוצים היהודיים שנוסדו מתחילה ע"י יהודים שבאו משם. בארצות אנגלוסקסיות נקראת הקהילה "ז'ואיש קומיוניטי". אין למצוא כאן "כנסיה", ואין כאן למצוא "איזראליטים".

שמו המקורי של המכתב, שנכתב לפני עשרות שנים: "למה אני חבר באורתודוקס איזראל' ק"ג (קונגרגיישן)".
מתפרסם בעקבות הפולמוס שהתעורר עם סרובו של נשיא המדינה לפנות בתואר "רב" לרפורמים וקונסרבטיבים.
הכותב כיהן לפני 31 שנים במשך למעלה מ-40 שנה כרב בשכונת אחוזה בחיפה והיה חבר סגל באוניברסיטות ת"א וחיפה.
תאריך:  27/06/2006   |   עודכן:  27/06/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
"המשקיע הגדול והמכובד" שעמד לקנות את א.מ.ד. ב- 75 מיליון דולר, התגלה כאדם שרוקן במרמה את קופת המזומנים של חברתו, כדי לפרוע חובות אישיים
אפרי הלפרין
היא בת 58, היא עבדה מאוד קשה כל חייה, הגיעה להישגי ענק, אבל אין לה יותר כוח, היא מבקשת לצאת לגמלאות
יובל ברנדשטטר
ממשלת ישראל מגיבה כמו רפלקס: חוטפים בעזה, בועטים בעזה. יש לנהוג בשכל. כאשר חוטפים בעזה יש לבעוט בנבלוס וג'נין.
דקלה ברידא-פיינשטיין
פחד וחרדה הם בבסיסם תופעות נורמליות בעלות ערך הישרדות חשוב    אולם יש מצבים שהחרדה נהפכת לגורם מפריע ומעכב    כיצד מזהים ילד חרד ומתי לפנות לעזרה מקצועית
מנדי ספדי
הגיעה העת לראות את המציאות ולהפנים שאנו מצויים בעיצומה של מלחמת עולם שלישית המנוהלת באמצעות טרור איסלאמי ויעדה חד וברור, וחשוב לא פחות להבין שלא יהיה קיים סיכוי לרגיעה בין ישראל לפלשתינים בזמן שהם בתחושה שידם על העליונה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il