X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרושם שמתקבל מהתקרית הקטלנית בבנת ג'בייל, ומשרשרת המחדלים בצפון, הוא שמסיבות לא ברורות (שצריכות יהיו להיחקר בתום המלחמה), ניהול המערכה בחזית הצפון על-ידי ראשי הצבא, ובעיקר מפקדי פיקוד הצפון, נעשה באופן הססני, בעייתי ולעתים גם לא מקצועי. וזה עולה לנו בקורבנות יקרים ומיותרים
▪  ▪  ▪

גדוד 51 של גולני ("הבוקעים הראשון") קרוב מאוד ללבי והוא חלק ממני. שלוש שנים מעניינות, מלאות פעילות, חוויות, מתח וגם פחד, חוויתי במסגרתו כמ"כ וסמל בפלוגה רובאית בשלהי שנות ה- 60. לכן, האסון שפקד את הגדוד אתמול בבנת ג'בייל, כאשר איבד שמונה מקציניו וחייליו, כואב לי, כמעט באופן אישי, אפילו שאיני מכיר את הנופלים והפצועים.
אני בטוח שלוחמי גדוד 51, כמסורת הגדוד, הם לוחמים מקצועיים, אמיצים, חדורי רוח קרב ומוטיבציה ויודעים לעשות את העבודה בשטח. מעידים על כך השבחים שקיבלו מכל המפקדים הבכירים בחזית הצפון על תפקודם הנועז בהיתקלות האומללה והקטלנית אתמול. מי שמשרת ביחידה קרבית יודע שהוא עלול להיקלע לסכנת חיים והוא מכין עצמו, מבצעית ונפשית, לקראת מצבים כאלה. זה חלק מהתפקיד וחלק מהמציאות היומיומית, וזה גורלם של חיילים קרביים.
אין ולא יכולה להיות טענה ללוחמי גולני ולמפקדי השטח שלהם. הם עשו ויעשו את המקסימום בשדה הקרב והם גם ישלמו, בלית ברירה, בחייהם כדי למלא את המשימות שהוטלו עליהם. אבל טענה גדולה יש - וצריך להדגיש ולזעוק אותה - כלפי המפקדים הבכירים בחזית הצפון, החל מאלוף הפיקוד ומטה, ששלחו את לוחמי גולני למשימה באופן רשלני, לא מקצועי ולקוי, דבר שעלה בחייהם של שמונה קצינים וחיילים ובפציעתם של עשרות אחרים.
הרושם שמתקבל הוא שמסיבות לא ברורות (שצריכות יהיו להיחקר בתום המלחמה) ניהול המערכה בחזית הצפון על-ידי ראשי הצבא, ובעיקר מפקדי פיקוד הצפון, נעשה באופן הססני, בעייתי, פחדני ולעתים גם לא מקצועי. כך זה היה עם לוחמי מגלן ואגוז, שנשלחו ללא מודיעין מספק לתוך מערכי חיזבאללה צפופים וחמושים מכף רגל ועד ראש שארבו להם וקצרו בהם כמו במטווח, וכך זה היה עם לוחמי גולני שנשלחו לשטח הריגה שבו ארבו להם עשרות אנשי חיזבאללה.
מה יש? אין די מטוסים, טנקים וארטילריה שיכלו לרכך את האזור במסכי אש אדירים? האם אין די אמצעי תצפית ומודיעין שיכלו לסרוק את השטח ולראות מה קורה בו לקראת פעילותם של לוחמי גולני ובכך למנוע מהם להיקלע למארב הקטלני? הרי זו חזית הלחימה הקרקעית העיקרית, היחידה, בימים האחרונים, בתא שטח לא גדול, שכמעט כל הצבא אמור לטפל בה.
חומר מטריד למחשבה
המחדל המביש הזה, שעלה בחייהם של שמונה לוחמי גולני, מאפיין את ההתנהלות הלקויה והבעייתית של ראשי צה"ל ופיקוד הצפון. צבא שלם, גדול, מצויד וחמוש היטב עומד הכן אך אינו מופעל במלוא כוחו ואינו מוטל למערכה, כנראה רק בגלל החשש והטראומה של "הבוץ הלבנוני".
לכן, הרמטכ"ל, אלוף פיקוד הצפון ושאר בעלי הדרגות הבכירות, מנסים לכסות את התחת וחוששים להסתבך במבצע קרקעי רציני, שהוא הכרחי - לדעת מרבית המומחים הצבאיים - בנסיבות שנוצרו, והם פועלים בשיטת "המשגל הנסוג". הם מכניסים כוחות רגליים קטנים לגזרה אחת בדרום לבנון, מכניסים טנקים בודדים, הולכים על קצות האצבעות. הכל - מחשש שיהיו נפגעים רבים לצה"ל. אבל מרוב זהירות ובגלל המהלכים ההססניים והמוטעים האלה, כשאין די כוחות בשטח, מספר ההרוגים והפצועים דווקא גדל. כי לוחמי צה"ל נופלים, כפרי בשל, לידיהם של מארבי חיזבאללה מתוכננים ומוכנים היטב, שעושים שמות בכוחות הקטנים של צה"ל.
מישהו צריך להתעורר ומהר, ולהבין שמדובר במלחמה ושבשלב המערכה הקרקעית שהיא חיונית ובלתי נמנעת לאורך גבול לבנון, צריך לפעול מהר, בנחישות, בכוחות גדולים ובחזית רחבה בעת ובעונה אחת. ואם אותו מישהו לא יתעורר ויתעשת מהר (אלוף פיקוד הצפון אודי אדם, למשל) אפשר וצריך להחליפו לאלתר במפקד אחר, מנוסה ופחות הססני, וכבר היו דברים מעולם.
לצערי, אזרחי מדינת ישראל צריכים להיות מוטרדים מאוד לנוכח תפקוד צה"ל בשבוע האחרון. לא מהתפקוד של דרגי השטח המבצעיים, אלא מהתפקוד של צמרת צה"ל ומהניהול הלקוי של המערכה הצבאית על-ידי דרגי הפיקוד הבכירים. כי אם צה"ל הגדול וה"אימתני", המצויד באמצעי הלחימה המתקדמים ביותר בעולם, לא מסוגל במשך ימים לא מעטים, לכבוש, לטהר ולהשתלט באופן מוחלט על שטח של כמה קילומטרים מרובעים סמוך לגבול, איך יילחם צה"ל, בעת הצורך, לאורך חזית של עשרות קילומטרים וכנגד צבא מסודר, מאורגן ומצויד, כמו הצבא הסורי למשל?! חומר מטריד למחשבה.

תאריך:  27/07/2006   |   עודכן:  27/07/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יורם שוייצר
למרות שנראה כאילו מדובר בחזית אחידה המבוססת על אינטרסים משותפים בין חזבאללה לבין חמאס, נראה כי הם אינם חופפים ולעיתים אף מנוגדים
ד"ר אברהם בן-עזרא
אודה: אני מתגעגע לצנזורה כפי שהיתה אז. הגעגועים הללו אינם נוסטלגיה, אלא פרקטיקה; הם אינם בגדר מאוויי נפש, אלא פועל יוצא של הערכות שכליות וניתוח קר של הזירה התקשורתית, המתנהלת בצד הזירה המלחמתית
אריה דרוקמן
אין לי ספק שהתנהגות הממסד במלחמה, בצד הצבאי ובצד האזרחי, ישמשו נושא מרכזי בלב מערכת הבחירות הבאות. בשלב זה, נראה הטיפול בשני התחומים כבלתי מספק וטעון שיפור מהותי
יוסי עבדי
בראשית הלחימה בצפון - צפה הציבור הישראלי בקרקס הפעלולים של חיל האוויר. ההישגים היו מרשימים    באוויר כבר הורגשה תבוסת החיזבאללה    ואז עבר יום, ועוד יום, עברו יומיים, שבוע ושבועיים    החיזבאללה עודנו חי ונושם    16 ימים לאחר תחילתה של המלחמה, נראה כי מתגלים בקעים ראשונים בנפש המלחמתית שלנו; קו אדום נחצה    עד כמה חזק יהיה העורף הישראלי?
ירון מירלמן
המרחב האינטרנטי והטכנולוגיה המתקדמת עליה הוא נסמך, מזמנים לנו חוויות קהילתיות - המתקרבות בצעדי ענק לשמש כתחליף מציאות - בכלל לא רע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il