X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם מדינת ישראל הפעילה כבר את כל המנופים העומדים לרשותה? מנקודת מבטי האזרחית נדמה כי לעת עתה כל שממשלת ישראל עשתה היה להודיע לאוייב אלו מנופים לא יופעלו
▪  ▪  ▪

המלחמה הנוכחית מוכיחה פעם נוספת שאי אפשר לנהל מלחמה על גבו של החייל או הטייס הבודד. מלחמה שאיננה מנוהלת היטב על-ידי ראשי הצבא והמדינה היא מלחמה קשה לחיילים ולעורף. ניהול נכון של המערכה חייב להיות מלווה בסידרת מנופים אותם ניתן להפעיל בהדרגה עד להשגת המטרה של שבירת האוייב.
האם מדינת ישראל הפעילה כבר את כל המנופים העומדים לרשותה? מנקודת מבטי האזרחית נדמה כי לעת עתה כל שממשלת ישראל עשתה היה להודיע לאוייב אלו מנופים לא יופעלו. ידוע לאוייב שישראל לא תכנס למרחק גדול מרצועת הביטחון. ידוע לאוייב שישראל לא מתכוונת להשאר בלבנון. ידוע לאוייב שחיילינו לא יפגעו באזרחים. כמו כן, ידוע לאוייב שבנק המטרות של ישראל בלבנון התרוקן. ישראל כמעט התחייבה לא לפגוע יותר בתשתיות חיוניות ללבנון.
לעומת זאת, חיילינו ומטוסינו החלו במרדף מייגע אחר מטרות נקודה - משגרי טילים ומחבלים. מטרות נקודה אלה הן מטרות בעייתיות. ראשית קשה לאתר אותן. המשגרים מוטמנים בבתים ועל טנדרים, ואילו המחבלים צצים תחילה כאזרחים תמימים. אבל בעיה שניה חמורה יותר מהראשונה נובעת מכך שחיסול מטרות נקודה איננו מהווה מנוף לשבירת החיזבללה. ארגון זה נערך להקריב את המטרות הללו ובכך תהילתו.
קטונתי אומנם מלהציע הצעות כיצד לנהל את המערכה. נדמה לי, עם זאת, שישנם מנופים אחדים שטרם הופעלו, חלקם קשורים לחיזבללה וחלקם לממשלת לבנון.
1. אחריותה של ממשלת לבנון: אין להסיר את האחריות להתקפות על ישראל מממשלת לבנון. זהו משגה חמור להתייחס לממשלת לבנון כאל ממשלה חלשה שאין בכוחה להתמודד מול מעללי החיזבללה. ממשלות ישראל נופלות לפח יקוש זה פעם אחר פעם. כך קרה ברוב תקופתו של עראפת כאשר צצה השאלה: האם עראפת אינו רוצה (לשלוט בטרור) או אינו יכול? הדבר נכון היום גם לגבי אבו מאזן שמקבל מאתנו קרדיט רב משום שהוא מתחזה למנהיג חלש.
לעומת זאת, כאשר כתשנו את משאביה של ירדן בסוף שנות השישים מצא המלך חוסיין את העוז והכוח להביא על עראפת ומרעיו את ספטמבר השחור. גם עתה אסור לתת ללבנון להציג את מיצג החלש והמסכן. החיזבללה הוא חלק מהפרלמנט והממשלה. נשיא לבנון תומך בחיזבללה בגלוי וגם ראש הממשלה סניורה מעלה להם מס שפתיים. יש לדרוש מממשלת לבנון לא רק לפרק את החיזבללה מנשקו אלא גם להסגיר את ראשי החיזבללה לישראל. ראשי החיזבללה הם טרוריסטים ופושעי מלחמה לא פחות מבן-לאדן או מסאדם חוסיין. נגד שני אלו ואחרים הוצאה דרישת הסגרה או הוכרז על פרס כספי לכל מי שיביא לגילוי מחבואם.
באותה מידה יש לדרוש מממשלת לבנון לפרק את החיזבללה מנשקו ולהסגיר את פושעי המלחמה. במידה ולא - לבנון כולה תישא באחריות. כאשר יפגעו בלבנון תחנות הכח, בתי הקזינו ומרכזי הקניות הגדולים יש סיכוי לפעולה נמרצת יותר מצד חלשלושי ארץ הארזים נגד החיזבללה.
2. פרס כספי למביא להסגרתו או לגילוי מקומו של נסראללה: זהו מנוף מצויין להסגרתו או לפחות לדחיקתו של נסראללה לפינה חשוכה עוד יותר מזו שבה הוא נמצא היום. אם יובטח פרס כספי על ראשו הוא יחשוש מכל עלה נידף. אם לאמריקנים מותר גם אנחנו יכולים. אגב, ניתן להבטיח לנסראללה שחייו ינתנו לו במתנה במידה וישיב את חיילינו החטופים במו ידיו.
3. מדיניות אדמה חרוכה: במידה והחיזבללה לא יפסיק את ירי הטילים נאיים בהריסת כל הבתים והתשתיות בכפרי השיעים בדרום לבנון. והרי ממילא כל בית בכפרים הללו הוא גם עמדת לחימה ומחסן נשק. האיום שלא יהיה ללוחמי החיזבללה ולמשפחותיהם לאן לחזור עשוי לפעול כמנוף להחלשת המוטיבציה של השיעים להלחם. במידה ויחזרו לכפריהם בסוף המלחמה יאלצו להשקיע בבנייה אזרחית ובתשתיות במקום להשקיע בכלי משחית.
4. השבת דרום לבנון לחיילי צד"ל: חיילי צד"ל השוהים בישראל כמהים לשוב ללבנון. ממשלת ישראל תבקש מהם סליחה על התנהגותה השגויה בזמן הבריחה הבהולה מלבנון. בד בבד עם בקשת הסליחה ממשלת ישראל תרשה לפטריוטים לבנוניים אלה לתפוס את הכפרים והאדמות של השיעים בדרום לבנון. ממשלת ישראל תמשיך לתמוך בלוחמי צד"ל. רצועת צד"ל תהווה חייץ בין השיעים לבין ישראל. תוכנית כזאת, אם תוכרז, עשויה להוות מנוף להרתעת החיזבללה יותר מאלף פצצות.
כל אחת מחלופות אלה וכל צרוף שלהן עשוי להוות מנוף להקטנת המוטיבציה של לוחמי החיזבללה לפגיעה בישראל. משום מה מנופים אלו טרם הופעלו. מנופים אלו יבואו לעת עתה במקום הרחבת רצועת הביטחון. אם גם מנופים אלו לא יספיקו לא יהיה מנוס מהרחבת רצועת ההרס לכל כפרי השיעים בדרום לבנון.

הכותב חבר בחוג הפרופסורים לחוסן מדיני וכלכלי.
תאריך:  07/08/2006   |   עודכן:  07/08/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דניאל (דני) כהן
מלחמה צודקת איננה מחייבת נטישת הדרישה ליותר צדק ושוויון חברתי. תושבי מדינת ישראל אינם בשר התותחים ואבק אדם של הממשלה והאליטות. הממשלה משלמת מס שפתיים כאשר דובריה מטיפים לערבות הדדית, ומפליגים בשבחים ובחלוקת דקות של תהילה חסרות ערך, לאזרחי המדינה המגבים אותם. אבל כאשר זה מגיע לכסף ולצורך במימוש המחויבות הממשלתית כלפי אזרחי המדינה, הממשלה מפירה כל מחויבות ומתנערת מכל אחריות ונוטשת את אזרחיה
ענבל אביב
הידעתם? צרפתית היא שפה הרומנטית ביותר בעולם    מה מסמלת הנשיקה בכל תרבות ותרבות?    טיפים לפיקניק רומנטי מוצלח    10 המקומות הרומנטיים בעולם, ועוד
מוטי פלד
"כדי להצית אש, די בגפרור אחד קטן בשדה קוצים, ולכן לפעמים עדיף לא להדליק אותו, כי אנחנו תמיד יודעים איך זה יתחיל, אבל לעולם לא נדע איך זה יגמר... אלא כשיגמר, כך אמר לי בן זוגי, ולי לא נותר אלא להסכים איתו", כך כתבה לי אשת פדוי שבי והציתה בי את אש כתיבה...
עו"ד זאב דסברג
מדינת ישראל, והמערכת המשפטית חייבים כבר היום להתוות באופן ברור את החיזבאללה כארגון טרור ואת מחבליו - כטרוריסטים. הכללתם מחבלי החיזבאללה כטרוריסטים תשלול מהם את המעמד כ"שבויי מלחמה" ובכך תטיל על המערכת המשפטית הישראלית את החובה והזכות לשפוט אותם
נאוה עינבר
כל ישראלי שנלחם בעישון יברך על החוק החדש ומעורר הקנאה באוסטרליה, אשר ילווה בפעילות נרחבת של פרסום ויחסי ציבור וללא ספק יגרום לשינוי מהותי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il