X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
סופה ישראלית סימן 2 מול מרצדס G וואגון גרמנית
▪  ▪  ▪

באביב 2001 פורסמה במחלקה ראשונה ידיעה שכותרתה: "סופה סימן 2 בפיתוח עבור צה"ל; זו התשובה - מתוצרת כחול לבן, לג'יפ של מרצדס".

במהדורת החדשות "אולפן שישי" של ערוץ 2, נימסר כי "בימים אלה ממש" שוקל צה"ל רכישת גי'פים גרמניים מסוג מרצדס... ממיפעלים אשר שרתו את הצבא הנאצי, ואשר עלולים לגרום סיוט חוזר לניצולי השואה.

מערכת הבטחון מעניקה חשיבות יתרה להשפעת המדיה על דעת הציבור, ולכן יש למהר ולתקן את ההטעיות הרבות שהובאו בכתבת הטלוויזיה.

גי'פ הסיור של צה"ל, מסוג סופה, נתון מזה כשנתיים במאמץ מבצעי עצום. הגי'פים תוכננו ופותחו בעידן השלום היחסי של תחילת שנות ה-90' במאה הקודמת, מתוך כוונה לנסוע במזרח התיכון החדש.

תכונות דינאמיות ככושר עבירות שטח, יחסי העברה של תיבות 4X4, הספקי מנוע, מהירות מירבית ועוד כיוצא בכך כישורים מוטוריים אשר יועדו לאב טיפוס שכונה אז "בז", הוחלפו כיום בדרישה לתכונה דומיננטית מרכזית: כושר המיגון.

הבטיחות האקטיבית של גי'פ הסופה תלוייה כיום בכושר להחלץ משדה המערכה. הבטיחות הפאסיבית לא קשורה בחגורות הבטיחות וכריות אוויר, כי אם בחסינות באליסטית בפני קליעי ח"ש, ורצוי בזוית שגדולה מ- 45 מעלות - לעבר גג הרכב.

לא התבטאות נתוני גובה מירווח הגחון בשטח הם החשובים, כי אם מיגונו, או נכון יותר - העדרו של מיגון הגחון. באירופה מציידים מכוניות חדישות בצמיגים מסוג RUN FLAT המאפשרים נסיעה רצופה עם תקר (פנצ'ר), מסוג המשרת בצה"ל מזה שנים. בחו"ל עושים זאת במטרה להפחית משקל ולחסוך דלק, בצה"ל עושים זאת במטרה להימלט מאימת הנינגו'ת של נערי המחבלים, ולחסוך בחיי אדם.

ובמה דברים אמורים? בכך שצה"ל מחפש מזה זמן רב "בנרות" פלטפורמה מוטורית חדשה, עליה יוכל להתקין את תאי ההשרדות הממוגנים, המורכבים כיום על-גבי הסופות העייפות מתנועה, על-רקע של דם יזע ודמעות.

אולפן שישי המליץ לצה"ל לרכוש "גי'פים בריטיים או ישראלים, והעיקר שלא גרמניים," והסביר כי המיפעל בנצרת הוא זה אשר מייצר את גי'פ הסופה הצהל"י. למיפעל תע"ר - תעשיות רכב נצרת, הסטוריה מוטורית מפוארת, השזורה כחוט השני בהסטוריה הבטחונית המקומית.

כל יחידות השדה בכלל והסיור בפרט, נסעו במערכות ישראל ברכב קרבי שהורכב בנצרת, להוציא את מלחמת השיחרור ומערכת סיני שבוצעו טרם הקמתו.

בתע"ר נצרת עילית הרכיבו גי'פי סיור מסוג CJ ("סיקס"), הלהקות הצבאיות נסעו באוטובוס D-500 שהורכב בנצרת וגופתו של יצחק רבין הובאה לקבורה על-גבי פלטפורמה של קומנדקאר מסוג "אביר" - פרי פיתוח (השנוי במחלוקת) של מיפעלי הרכב בנצרת. רבין תמך במיפעל בשעותיו הקשות.

תע"ר החשובה אינה זקוקה אם כן להוצאת שד השואה מהבקבוק.

באחרונה דממו בה אמנם קווי הייצור, ערכאות CKD להרכבת גי'פים מפורקים (CKD - Completely Knocked Down) בעייתיות מאוד בהשגה מחו"ל, ורק בעוד כשנתיים יוכל המיפעל המקומי להציע לצה"ל את ה"סופה סימן 2".

מאידך האינתיפאדה אינה מחכה, אך מה לעשות וגם ההצעה המלומדה לרכישת גי'פים בריטיים אינה רלוונטית בשלב זה, שכן צה"ל מוכרח לרכוש כלי רכב אמריקניים - מכספי הסיוע הביטחוני.

"מרצדס יעשו ישראבלוף, וישלחו ארצה גי'פ בלא סמל מזהה על שבכת הקרור," חושפת הטלוויזיה, ושוכחת את מאות המנועים הגרמניים המשרתים בנאמנות את כלי השיט של חיל הים, את המרצדס השחורה שהוטסה לאנטבה, ואת אלפי אוטובוסים של אגד - שאף כבדי הראייה יתקשו שלא לזהות על חזיתם את הסמל המשולש, הזהה לזה שעל הלימוזינה פתוחת הגג של אדולף.

הבריטים אכן מייצרים גי'פים מצויינים מסוג לנדר-רובר, אך מה לעשות ובריטניה הגדולה אינה מכונה להעניק לישראל כספי סיוע ביטחוני, מה עוד שקיימת בעייה מסויימת ביציבותו של הדיפנדר הממוגן, בגירסתו "הקצרה".

הדיפנדרים הממוגנים נושאים כיום בחלק ניכר מהמאמץ המלחמתי הממוגן, ובחברת המזרח ייבואנית לנד - רובר, רווים נחת ציני ממאבקי היהודים העלולים כפי שיוסבר בהמשך, לקפח את פרנסת גויים מסויימים.

היפנים לא הומלצו אמש כמקור אספקה אלטרנטיבי, אף שטויוטה כבר מכרה גי'פי פיקוד מסוג לנד-קרוזר וטנדרים קשיחים, וחברת איסוזו היפנית מכרה גי'פים מסוג טרופר - בין היתר תודות לעובדה שהיא נתונה בבעלות משותפת לקונצרן ג'נראל מוטורס האמריקני.

מבין שלושת ענקי הרכב של דטרויט, ג'נראל מוטורס, פורד וקרייזלר, רק זו האחרונה מסוגלת לספק את צרכי צה"ל לגי'פ לב"ב (לחימה בשטח בנוי) קטן, בעל מנוע דיזל ותיבת הילוכים אוטומטית. שלשיית הרכב של דטרויט רואה בעיסקת הגי'פים הצהלי"ת נתון עסקי מכובד שיש לתת עליו את הדעת, אך רק לחברת גי'פ המיתולגית שבבעלות קרייזלר, יש גי'פ מתאים העונה על דרישות צה"ל.

אם יש למישהו רגשי נחיתות לגבי גודלו של השוק הישראלי, יאזין בבקשה לגיל אגמון מנכ"ל דלק מוטורס, יבואנית פורד לישראל, בדברו על עסקת הטנדרים הצבאיים מסוג F-350. רק בשבוע שעבר אמרו גיל וסגנו, יואב חפץ, כי "מדובר בעסקת ענק לפי כל קנה מידה, שתיתן פרנסה לשנים רבות." ישראל של שנות האלפיים, או לפחות צבאה, מהווים אם כן יעד שיווקי אטרקטיבי.

אלוף (מיל.) אביהו בן-נון, יו"ר UMI נציגת GM בארץ, מסר למחלקה ראשונה כי לצערו "פשוט אין ל-GM מה להציע לצה"ל." בן-נון יודע לספר בעיקר על ה"האמר" הרב-תכליתי, הנושא בנטל שינוע הגייסות המערביים מזה יותר מעשור שנים.

צה"ל החל להצטייד בהאמר בהדרגה, בהותירו בשרות מקביל את גי'פ ה-M - 151 וותיק קרבות וייטנאם, וכאמור - את גי'פ הסופה. ליד קו הרכבת הסופה בנצרת הוקם קו להרכבת מיגון ההאמרים האמריקניים למהדרין, עובדה שלא היתה ברורה לכל עם ישראל.

לפני מספר שבועות, עת ביקש משרד הביטחון לנצל את כספי מט"ח הסיוע למיגון ההאמר בארה"ב - טרם שיגורו ארצה, יצא תע"ר בקמפיין תקשורתי שהילך איימים על הציבור: "העברת מלאכת מיגונו של ההאמר לארה"ב," כך דיווח שופרו של איש יחסי הציבור, צבי וילדר "יביא לפיטורי מאות עובדים במשק הייצרני הישראלי."

בדומה לשד העדתי, כך גם זכר השואה נחלץ מדי פעם מבקבוק ההיסטוריה לסיועם של אנשי יחסי הציבור. יש לשער כי גם הפעם הם שבחשו בקדירה התקשורתית, ואין להאשימם. הם עושים את תפקידם, ועושים אותו נאמנה.

אז מה אם כלי תקשורת מסויימים התלהבו יתר על המידה וטענו כי ההאמר עצמו מיוצר בישראל?

אז, כלום. אך הפעם הסכנה עלולה להיות גדולה יותר.

האגדות מספרות כי הפרשה הגרמנית החלה עת חברת כלמוביל, יבואנית מרצדס לישראל, מסרה לצה"ל כי צבא ארה"ב עומד להצטייד בגי'פים מסוג מרצדס מסידרה G - "גלנדווגן".

אמרת "צבא ארה"ב" אמרת כמויות עתק, ואם כך, הרי שיש כדאיות בהקמת מיפעל להרכבה על שיטחה של היבשת החדשה. מכאן ועד רכישה ישראלית בכספי מט"ח סיוע, הדרך קצרה.

כך הושקה לה בישראל אגדת מיפעל ההרכבה של מרצדס בארה"ב, אך לגרמניה או ארה"ב, טרם הגיעה הבשורה המשמחת... שאלות מחלקה ראשונה שהופנו לגורמים הרלוונטיים בחו"ל, נענו בהרמת גבה וקריצה משועשעת.

האמת היא שהמרינס אכן קנו 40 יחידות של הגי'פ מרצדס מסידרת G, המשמש בנאמנות אין קץ בעיקר - את הוורמאכט הגרמני. על-גבי נושאות מטוסיו של הצי האמריקני נוצרה נישה מתאימה לגי'פ הקטן, האמין והיקר, אך מכאן ועד להבטחת ההצטיידות רציפה וסידרתית, הדרך אכזרית.

צבי נטע, בעל קבוצת מכשירי תנועה, מחזיק בנוסף על מיפעל תע"ר, גם בזכיון הייבוא הבלעדי של חברת קרייזלר. אין זה צרוף מקרים: קרייזלר סיפקה מתמיד את ערכות ה-CKD להרכבת הסופות, המבוססות על הגי'פ האמריקני האזרחי מסוג רנגלר.

באחרונה החלה קרייזלר בשיווק כלל עולמי של גי'פים המצויידים במנועי דיזל, המעבירים כוחם לגלגלים באמצעות תיבות הילוכים אוטומטיות, ממש כפי שמבקש צה"ל להשיג. אלא, שהתאמתן של הפלטפורמות המוטוריות לנשיאת תאי הלחימה הממוגנים, תארך עוד חודשים, שלא לאמר שנים, רבות.

האמרים ממוגנים מפטרלים בעיקר בכבישי חזית הצפון, בעוד שהסופות הזריזות מיועדות בעיקר לגזרות צפופות האוכלוסין של יש"ע. עד אשר תמוגנה הסופה סימן 2 (ראה ארכיון מחלקה ראשונה), יעבור עוד זמן רב.

הגי'פ שבתמונה הוא רכב ניסויי (מכונית קונספט), המכונה "קומפאס". עד אשר יגיע לשלבי ייצור, יתכן וכבר ישרור שלום חדש במזרח התיכון. ובינתיים מתחמשת לה מרצדס בלימוזינות משוריינות חדישות, זוכה ב-5 כוכבי בטיחות של אירגון ה-NCAP ובסוף השבוע נתבשרנו אף על מספר מנועים חדשים לסידרת E החדשה, שהתחרתה על תואר מכונית השנה.

לשמואל חרל"פ הניצב בראש הפירמידה של כלמוביל-כלמוטור, ולאחיו יואב, המופקד על תיק מרצדס, יש כאמור אין סוף סיבות לגאוות יחידה אליבא ד' אתר האינטרנט המשובח של הקונצרן אשר דברו אינו מובא משום מה לציבור הישראלי.

כאשר הוצג ה"קומפאס" בסתיו החולף בתערוכת המכוניות הבינלאומית של פריז, הוא ניצב בסמוך לביתן בו חשפה מרצדס את אחת הגרסאות הראשונות של דגם המייבך החדש.

שתי המכוניות, הגרמנית והאמריקנית, ניצבו ביתן דיימלר-קרייזלר המשותף, בניגוד גמור לאולמות התצוגה הנפרדים כל כך של כלמוביל ומכשירי תנועה בישראל.

מרצדס הגרמנית התאחדה עם קרייזלר האמריקנית בהליך שהינו למעשה השתלטות פיננסית חד-משמעית, שבאה על-רקע המשברים הכלכליים התכופים בהם היתה קרייזלר נתונה. מרצדס נושאת תדיר בהפסדי קרייזלר, ונהניית מהכנסותיה הנדירות.

כיוון שכך, בכל מקרה, באם ירכוש צה"ל את רכב הסער הבא שלו מאחד משני המקורות שמחלוקת לכאורה, מרצדס היא שתגזור את הקופון!

המיגון הבליסטי מצליח בימים אלה להציל חיי חיילים רבים, ומצה"ל נימנע רכש מואץ של מיגון נוסף - כיוון שהוא מתבצע במטבע מקומי.

ל"סופה סימן 2" יתרון כלכלי ניכר, שכן היא מיועדת לשאת את תאי המיגון הבליסטיים הקיימים. אלה יפורקו מגי'פים גרוטים שמערכותיהם המוטוריות סיימו את תפקידן, ותאי הלחימה הממוגנים שלהם ניתנים להרכבה על הפלטפורמות החדשות.

עלות שכרו הגבוהה של העובד הישראלי, גורמת לייקור מחירי הגי'פים המורכבים - פעמים אף מעבר למחירם המקורי. המיגון הבליסטי דורש על-פי דרישות הצבא התאמות מיוחדות המתבטאות במערכות מתלים מחוזקות, ובמערכות החשמל העומדות בעומסי מכשירי הקשר והמיכשור האלקטרוני הצבאי.

ה-G וו'גון כמו גם הסופה יכולים לעומד בשתי המטלות, כך שיתכן כי בסופה של הפרשה תהיה הסופה סימן 2 לרכב קרבי טהור, בעוד שהגי'פ של מרצדס ישמש כרכב פיקוד בכיר.

כאמור, בשני המקרים מרצדס היא זו שתצא נישכרת מהעסקה. זאת כמובן, במקרה ומלחמות היהודים לא יטרפדו לה את העסק ברגע האחרון.

ולכן, לטלוויזיה, נאמר בנוסח שאמר נציגה: "אז תישמע טוב שלום קיטל, אל תיתן שיעבדו עלייך!"

(אצל רם לנדס, מזמן אלוף ישראל בנהיגת מרוצים, ועד לא מזמן עורך אולפן שישי, זה לא היה עובר).

ומצה"ל נבקש, אנא, הצטייד בכל מה שביכלתך - כי מה שטוב בשבילך, טוב בשביל המדינה!

תאריך:  20/12/2002   |   עודכן:  20/12/2002
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבנרי
יואב יצחק
נפתלי בן-סירא
אנטון ואן ליוונהוק
היושב במגדל של זכוכית, יימנע מלזרוק אבנים
עמוס באר
התערוכה הבינלאומית לטכנולוגיות סביבתיות הנערכת במרכז הקונגרסים מהווה השנה נקודת חשיפה למספר נושאים הקשורים לתחום הרכב והתחבורה; השקה מסחרית למכונית הגז הראשונה בישראל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il