X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

 

אמון הציבור

לפני כשנתיים התרענו על כך שבסופו של דבר, הציבור עשוי להימנע מאכילת פרי מסוים אם נושא ההדברה לא יזכה לטיפול נאות, מבלי להרחיב את היריעה והעובדות, אחד הפירות הטעימים ביותר הולך ונעלם ממדפי הרשתות דווקא בתקופה שישנה השתדלות עצומה מצד כמעט כל מגדלי הירק. מצב זה אינו בלתי הפיך אך הוא נושא למאמר אחר.
_____________
- הכותב הוא ד"ר יצחק סקלסקי ממעבדות בקטוכם בנס ציונה, שעוסקת בהדרכה ייעוץ ובדיקת שאריות תכשירי הדברה.

הפרודקס

פרודקס במלפפונים, פוליקור בגזר, דורסן בענבים ו-פולפט בתותים הם רשימה מקוצרת של חומרי הדברה אשר נמצאו בכמויות חריגות בבדיקות אקראיות של אמצעי התקשורת בשנה האחרונה. דו"ח מבקר המדינה אשר פורסם לאחרונה בנושא זה מטריד לא פחות אך מעבדת בקטוכם, אשר אמונה על ביצוע הבדיקות, יודעת שהתמונה עוד הרבה פחות טובה מזו המתוארת.
לפני כחודשיים ניגש למעבדה קניין גדול של תוצרת חקלאית המספק למספר רשתות שיווק מקומיות. מה הבהלה שאלתי, הכול תקין הוא השיב, משרד הבריאות תפס תוצרת שלי עם כמות גבוהה של חומר הדברה, נו זה איך קוראים לו.. פרודקס, 17 מיליגרם לקילוגרם זה הרבה ...? (17 PPM - כמות עצומה ).

מודעות נמוכה

הבהלה בקרב הציבור מירקות ופירות הנגועים בחומרי הדברה והאכיפה המוגברת הניכרת היום בארץ, מקורה למעשה בעיקר בארה"ב ובאירופה שם הנושא לוהט וכמעט שאינו יורד מהכותרות גם של עיתונים מרכזיים כגון ה Evening Standard וה-Times הלונדונים.
בהלה שתביא למעשה לאיסור שימוש של כמעט כ 500 תכשירי הדברה נפוצים מאוד כבר בשנים הקרובות, חלקם התבררו כמחוללי מחלות קשות כמו סרטן. הראשונים בארץ להכיר מקרוב את האכיפה הקפדנית היו היצואנים שלמדו לעיתים גם בדרך הקשה כי תפיסה בודדה של תוצרת חקלאית עם שאריות חומרי הדברה עשויה לגרום נזק בלתי הפיך לתעשייה כולה.
המקרה המתואר לעיל מדגים עד כמה הנושא עדיין לא נמצא במודעות המשווקים לשוק המקומי, וכך למעשה לא בלתי סביר שלעיתים יחד עם סלט הירקות/פירות אנו אוכלים סלט חומרי הדברה.
מספר רשתות שיווק כבר מבצעות בדיקות באופן סדיר, אך אין לי ספק שאם הדבר לא יופנם עד תום בקרב המגדלים, לבדיקות אלו יהיה ערך מוגבל מאוד גם אם משרדי הבריאות והחקלאות ימשיכו לדגום ולקנוס חקלאים בקצב מוגבר.

מונחי יסוד

עקומות דעיכה, סיסטמי ופרוטקטנטי הם אמנם מושגים לועזיים אך שגורים מאוד בפי כמעט כל יצואני התוצרת החקלאית.
לפני כחצי שנה התבקשתי לערוך ניסוי לאחר שאצל מגדל ענבים לייצוא נמצאה כמות גדולה של חומר הדברה השייך למשפחת הזרחנים האורגנים, תשטוף אותו עם מים וסבון הוא ביקש, זה לא יעזור הגבתי, החומר הזה חודר לתוך רקמות הצמח ולכן גם מכונה מערכתי.
זה לא עזר, עמדתי עם מים וסבון כ 10 דקות ושטפתי, בבדיקה התברר שלא נעלם אפילו מקרוגרם אחד של חומר. ואל לטעות שחומרים אשר אינם מערכתיים הקרויים "פרוטקטנטים" או מגינים יורדים בקלות בשטיפה, גם מהם קשה להיפטר. מה שנותר הוא פשוט להמתין לדעיכת החומר כשלכל חומר יש קצב דעיכה משלו בגידולים שונים כפי שנקבע בניסויי שדה על-ידי החברה המשווקת וכפי שאושר ע"י משרד החקלאות.
הבעיה היא שכמעט אין גבול למגוון התקלות והבעיות שמביאות את המגדל להיות לא משוכנע שהתוצרת אותה הוא שולח נקייה משאריות חומרי הדברה ובמקרים כאלו ישנו צורך מהותי בקשר ישיר בין המגדל למעבדה הבודקת, נושא שעד לאחרונה לקה בחסר ועדיין לא מושלם לא רק בקרב המגדלים לשוק המקומי אלא אף בקרב היצואנים.
רופא המזהה אצל החולה בו הוא מטפל סימני הדבקות באיידס ישלח למעבדה מבחנה המכילה את דמו של החולה עליה כתוב " נא לבצע בדיקת HIV", אם הוא לא משוכנע, סביר להניח שיבקש מספר בדיקות נוספות, המעבדה מבחינתה יודעת מה לחפש וכך גם אלו בדיקות לבצע.
בית אבות או מלון אשר לקוחותיהם לקו בהרעלה יבקשו מהמעבדה לבדוק מגוון מצומצם של חיידקים אשר עשויים לגרום לתגובות הנצפות. פקח איכות הסביבה המזהה זיהום סביבתי הנובע ממפעל לייצור פלדה יבקש בדיקת מתכות. המידע אשר מגיע יחד עם הדוגמא למעבדה הינו קריטי לביצוע הבדיקה ונכונות תוצאותיה.
מידע מוקדם וזמין על מרבית הדוגמאות הנכנסות לבדיקת שאריות חומרי הדברה במעבדה כמעט ואיננו קיים מה שמונע מהמעבדה לדעת מה לחפש (על אף כי חלק ניכר מהחומרים יכולים להתגלות גם ללא מידע מוקדם) וכך גם להקטין את הסיכויים במידת מה לדיוק מושלם בתוצאות ובמקרים אחרים אף לקבלת תשובות שליליות על תוצרת נגועה.
הכיצד ?
על המגדלים להבין שאין מכשיר מעבדתי הנחשב לכל יכול, ריסוס בפולאר, טרייסר, או קונפידור גם דקה לפני הבדיקה לא יזוהה במכשיר ספציפי, הוא דורש שיטת מיצוי ובדיקה במכשירים שונים. זו אחריותו של המגדל לספק את המידע על מנת להקל על הזיהוי, ואחריותה של המעבדה לדלות את מרבית האינפורמציה על מנת לא להטעות את הציבור במסמכי בדיקה אשר אינם משקפים את המציאות. הגישה הזו הוכיחה ומוכיחה את עצמה, מעבדת בקטוכם עדה לכך, יש ליישמה מיידית בקרב כל החקלאים. מגדלים שיישמו את השיטה נהנים ממידע יקר ערך מבלי להיכנס לעליות מיותרות של בדיקות.

שחיתות - מילה נרדפת לפשע

משום מה נוצר אצלי הרושם שאצלנו במדינה ממהרים להדביק לכל פעילות פוליטית חריגה (וגם ללא חריגה) את הכינוי: שחיתות.
שחיתות במובנה העממי הפשוט הינה למעשה מילה נרדפת לעבירה או לפשע, לפעמים אף בדרגה חמורה מאד. במשך השנים המילה "שחיתות" הפכה בחוגי צעירים למילה נרדפת ל"לעשות חיים משוגעים" ("ארוחת שחיתות","טיול שחיתות" "מסיבת שחיתות" וכיו"ב), לא פלא איפה שהציבור אינו מגלה רגישות יתרה שמישהו צועק :"שחיתות" - -משל לאותו רועה טיפש שצעק : זאבים.
פוליטיקה מטבעה הינה פעילות מורכבת ומסובכת הקשורה לגורמים רבים לרבות קבוצות לחץ ומרכזי כח המנסים כל אחד להשפיע על קביעת מדיניות ועל דרכים ואופן ביצוע של פעולות המימשל. רצוי אולי לפיכך, שנבהיר לעצמנו מהי באמת "שחיתות" במובן הפוליטי שלה.
ראשית כל, יש להבחין ש: "אלף-בית" של שחיתות פוליטית במובנה העכשוי במשטרים דמוקרטים נאורים, פרושה ניצול עמדת כח פוליטית למטרות פסולות כגון: מעילה בכספי ציבור, קבלת שוחד וטובות הנאה אישיות- -בעיקר לשם שינוי החלטות לטובת המשחד.

תאריך:  24/12/2002   |   עודכן:  24/12/2002
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
יהודה דרורי
יוסי אחימאיר
מירב לוי
הדר פרבר
מערכת YNET הקפידה על אתיקה ונזהרה בידיעה לא נכונה שהגיעה אליה; ואילו מערכת עיתון ידיעות אחרונות פרסמה את אותה ידיעה לא נכונה, בלא בדיקה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il