X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
[תגובה לכתבה "עוד מישהו צריך הוכחה", מאת נתן ליפסון]
▪  ▪  ▪

בעוד הסקרים האחרונים בעולם מנבאים שאתרי התוכן הם היחידים שישרדו בעולם האינטרנט התחרותי, כובשים את צמרת הסקר האחרון של טלסקר שני אתרים שאינם מייצרים תוכן כלל: Start.co.il, MSN.
וואלה, לעת עתה, עדיין מייצר תוכן אבל כבר עתה ניתן לראות ניצנים של שיתופי פעולה מסוג זה או אחר שבהם וואלה נותן במה לתכנים של אחרים, והתופעה עוד תתרחב.
בהנחה שוואלה עדיין יצרן תכנים, נשאלת השאלה מהו אם כן ההבדל בין MSN ל-Start.co.il?
ההבדל בין שני הפורטלים נעוץ בגישה.
בראשית ימי האינטנרט, כאשר יאהו! היתה קריאת התרגשות בלבד ולא פורטל המגלגל מליונים, היה המושג "פורטל" שער לעולם האינטנרט. הפורטלים של פעם יצאו מנקודת הנחה שהאינטרנט הוא עולם עצום ומגוון (ולעיתים גם חתרני) וכל שצריך לעשות הוא לסייע לגולש לנווט בין האתרים ולמצוא את מה שמעניין אותו בקלות מירבית.
בינתיים, הרבה בעזרת "יאהו!" והמקביל הישראלי שלו "וואלה!" התחילו הפורטלים הגדולים להרגיש שהם האינטרנט עצמו. כל פורטל התחיל לייצר תכנים ובד בבד לנסות "לשמור" על הגולש כמה שיותר זמן בתחומי האתר. הרעיון הבסיסי היה לגרום לגולש להיכנס לפורטל כאתר הבית , ו- ... להישאר שם.
הפורטלים של השנים האחרונות ניסו פשוט להחליף את האינטרנט ולהיות: One Stop Shop. זו גם הסיבה שההוצאות היו עצומות, כי כאשר אתה מנסה להכליל בתוך השירותים שלך אלפי נושאים, אתה פשוט צריך להשקיע מליונים.
אף פורטל של פעם לא התיימר להיות האינטרנט עצמו. וזה היה היופי, התפיסה היתה ששער לאינטרנט הוא באמת שער ולא בית כלא. ואכן, כאשר בחנו קברניטי מיקרוסופט את הקמת פורטל MSN בארץ, הם יצאו מנקודת הנחה שבישראל ישנם כל מגוון התכנים שמאפשר להקים שער אמיתי לאינטרנט. שער שחושף את התכנים המעולים של הרשת הישראלית ללא השקעה בייצור תכנים. ואכן, נוסחה זו באמת יצרה פופולריות רבה לאתר MSN והביאה לכך שהוא האתר הפופולרי בישראל, וזאת בתוך זמן קצר ביותר.
אז איפה הבעיה.
מה שהממונה על ההגבלים העסקיים צריך לחקור הוא לא אם MSN הוא אתר הבית של כל משתמש חדש במחשב האישי. את זה אין צורך לחקור. ברור שכך הוא הדבר. הנושא האמיתי לחקירה הוא: "כיצד השתלטה מיקרוסופט על רשת האינטרנט הישראלית בעזרת MSN?". אכן, טענה קשה ביותר, מייד אסביר:
המודל של MSN ישראל היה פשוט וברור (ולכאורה גם תמים): תן לי את התכנים שלך ואתן לך את חלקך היחסי בהכנסות (מפרסום) ביחס ישר לתעבורה באתר המשותף תחת אתר MSN. לכאורה, עסקה הוגנת ביותר. ניקח לדוגמא אתר העוסק בשירותי בריאות ומייצר תכנים ייחודיים. אם בעבר, ניסה אתר כזה לבסס את מודל ההכנסות שלו מפרסום מוצרי קוסמטיקה (למשל) כיום, אין הוא צריך לעשות דבר, יושב אותו בעל אתר רגל על רגל וממתין לחלקו היחסי מפרסום שמגיע לו מאתר MSN שתחתיו הוא יושב, ובא גואל לישראל! ("למה לי לעבוד קשה אם MSN מפרנס אותי?")
אך אליה וקוץ בה.
בעוד MSN מכניס את רוב אתרי התוכן בישראל אל מלכודת הדבש שלו ויוצר את "אותם 48 שותפינו שביחד אנו יוצרים אתר רלוונטי לקהל מאוד רחב" - דברי דורון ליפשטיין עצמו, נרדמו בעלי האתרים בשמירה (וראוי להזכיר כאן את גלובס שנחלץ בעור שיניו - ובזמן). נוצר מצב שבו מרבית התעבורה ותקציבי הפרסום ברשת הישראלית עוברים אוטומטית ל-MSN (וראוי לקרוא את הדוחות של וואלה על מנת לוודא שדברי אכן נכונים). אתרי התוכן חדלו להתקיים! אמנם, טכנית, עדיין קיימים אותם אתרים, אך כל קיומם תלוי אך ורק ברצונו הטוב של MSN כאשר המותג שלהן (שנשחק עד שחדל להתקיים - מהיום מכירים רק מותג אחד: MSN) ויכולת השיווק, שני הנכסים החשובים ביותר לפירמה אינם קיימים עוד.
אם כן, מהו Start.co.il?
(ודעתי, זאת יודעים כולם, משוחדת בעניין זה)
התפישה של Start.co.il היא שפורטל הוא גוף קטן ורזה שמבוסס על היכולת להציג לגולש את יתרונות הרשת. Start.co.il אינו מייצר תכנים, וגם לא פורש את חסותו על שום אתר אחר ברשת. וזה כל היופי.
הרשת הישראלית הגיעה היום לבשלות כזו שניתן למצוא בה מגוון של תכנים. ואכן, Start.co.il בנוי על הצגת מגוון של תכנים ממספר רב של מקורות תוך שילוב כלים חכמים לאיתור אותם תכנים.
הסינרגיה בין ספקי המידע היא כוחו האמיתי של פורטל אמיתי. המסר שלנו לגולש הוא "אל תישאר אצלינו זמו רב, תמצא את מה שמעניין אותך ולשם תגיע כמה שיותר מהר" מבלי לבטל את הייחוד ומקורות ההכנסה של ספקי התוכן באינטרנט הישראלי.
ההבדל בין Start.co.il לבין MSN הוא (בשתי מילים):
ש-Start.co.il מפנה ממנו החוצה אל אתרי התוכן ואילו MSN מכניס את אתרי התוכן אליו פנימה, תוך שחיקה במעמדם והבטחה מופרכת לתגמול כספי.
אז מה יהיה הסוף?
מסתבר שהמודל הכלכלי של MSN פשוט לא עובד. וזה נכון משני הכיוונים:
גם אם נתעלם מהעובדה ש-MSN שולט למעשה על רוב תקציבי הפרסום ברשת יש כאן בעיה בסיסית אחת גדולה - שותפי התוכן של MSN פשוט לא מרוצים. הסכומים המגוחכים שמעבירה MSN לשותפי התוכן שלה פשוט לא מספיקים! הכלכלה הריכוזית שמכתיבה מיקרוסופט בעולם (וכעת גם בישראל) שומטת את הקרקע מתחת לאושיות השוק החופשי (ראה פסיקתו של השופט האמיץ ג'קסון) וגורמת לסטגנציה בשוק כולו.
ומה לגבי MSN, האם הפורטל פורח כלכלית?
מסתבר שגם שם השותפים לא כל כך מרוצים (אינטנרט זהב, בעיקר. למיקרוסופט הרי לא חסר כסף...).
אם ניקח את המודלים הנהוגים בעולם של הכנסות הפירמה, מסתבר שעלויות מכירה המביאות את הפירמה לרווחיות נעות בין %30-%25. ב-MSN עלויות המכירה הן %80. הכיצד? לעלויות המכירה הגדולות יש להוסיף את %50 שמפרישים לספקי התוכן ו-הופ! קפצנו ל-%80.
MSN ישראל פשוט לא יעבוד כלכלית. ספק אם יהיה רווחי אי פעם. המודל הנוכחי הומצא (פשוטו כמשמעו) על-ידי דורון ליפשטיין וחבריו. מעטים הפורטלים בעולם שמבוססים על מודל דומה ויתרה מזו, לי לא ידוע על שום אתר MSN בעולם המבסס את מודל ההכנסות שלו על נוסחה מוזרה שכזו של השתלטות על שוק התוכן (מה גם שרוח הדברים מתאימה ביותר למיקרוסופט, אני חייב להודות).
באמת, כל הכבוד לדורון ליפשטיין שהמציא מודל כלכלי חדש להקמת פורטל. מגיע לו את כל הקרדיט השמור לממציאים גדולים. כולנו מחזיקים לו אצבעות שיצליח, הרי כל עתידו של שוק התוכן הישראלי נתון בידיו...

תאריך:  10/04/2001   |   עודכן:  11/04/2001
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
- מטעם דורן תקשורת בע"מ
- מטעם דורן תקשורת;
עיקר החדשות מס' 269 לשבוע של ה-15.4-8.4

יואב יצחק
השיחות של שרון; הסוכה של אפל; ממשל בוש בעקבות ברק
מראיינים - אתי לבני ורוביק רוזנטל
בראיון רחב יריעה מציג נשיא בית המשפט העליון (בדימ.) מאיר שמגר את השקפותיו בתחומים הרבים בהם נפגשים המשפט והחברה; הזכויות החברתיות צריכות לדעתו למצוא את מקומן במסגרת חוק יסוד כבוד האדם וחירותו, אך על המחוקק והרשות השופטת לשים לעתים קרובות סייג לטוטליות ולשרירות של השוק החופשי;
ראיון מתוך משפט נוסף - כתב עת לענייני משפט וחברה
עו"ד יובל אלבשן
בית הדין הגבוה לצדק, שקבע הלכות בשורה ארוכה של נושאים ושינה את פניהם, מסרב לנקוט עמדה בתחום הזכויות החברתיות, שיסודות העוול וחוסר השוויון הטמונים בו גלויים לעין;
מאמר מתוך משפט נוסף - כתב עת לענייני משפט וחברה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il