X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ארה"ב, רוסיה וישראל בין אלה שלא אשררו את האמנה, דבר המצביע על הבעייתיות של האמנה מול העוצמה של המעצמות. שיפוט מדינתי - נותן חסינות בינלאומית. הפצצה בעזה - טעות סבירה בנסיבות. בית הדין החל לפעול מה-1.3.03
▪  ▪  ▪

ביום 1.7.03 נפל דבר בעולם המשפט הבינלאומי - בית דין חדש עם סמכויות פליליות רחבות חובקות עולם ומדינות יתמקם בהאג על-פי אמנת רומא מ-1998. סמכויות בית הדין נראות לכאורה מצומצמות - לנושאים כלליים, כמו רצח עם, פשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה, אבל הבעיה נעוצה בפרשנות המרחיבה ובשטחים האפורים הרבים ובעיקר בלחצים של מדינות בעלות השפעה כסף ומימון של בית הדין ובסכנה של השפעות פוליטיות ונטיות של מצבי רוח בינלאומיים.
ארה"ב, רוסיה וישראל ביחד עם עשרות מדינות נוספות הצטרפו לאמנה, אך לא אשררו אותה מסיבות ואינטרסים לאומיים ופנים ארציים כדי לא לתת פתח לתביעות פליליות כנגדם בבית הדין הבינלאומי החדש.
רוסיה על מעשיה בצ'צ'ניה בעבר ובהווה או מלחמתה באפגניסטן - כמו ארה"ב ומלחמתה באל-קעידא באותו מקום - נמצאים בסכנת תביעה על מעשים דומים החל ביום 1.3.03 - אך אל דאגה, כמו שלא העזו לתבוע אותם בבית המשפט הבינלאומי בהאג על מעשיהם בעבר לא יעזו לעשות זאת גם בעתיד.
יחד עם זאת גם ארה"ב לא מזלזלת באמנה ודורשת ובצדק - לתת חסינות לכוחות האו"ם באשר הם, שלארה"ב יש נציגות נכבדת בהם, לתת מטריית הגנה משפטית לפעילות חייליה, ומועצת הביטחון מבקשת סמכות לעכב ולהשעות חקירות ומשפטים. גם ישראל לא צריכה להיות מודאגת במיוחד, בשלב זה, מתביעות פליליות, מכמה סיבות. כל עוד ארה"ב תתמוך בישראל ובפעולותיה כצעדי הגנה הכרחיים לקיומה ובטחונה - אין סכנה לקציניה וחייליה.
כמו כן, על-פי סעיפי האמנה - עבירות שנכללות לכאורה בסמכות בית הדין בהאג אם המדינות בעצמן וביוזמתן, ינקטו בצעדים משפטיים דהיינו יעמידו את האחראים לדין - לא ניתן יהיה לשפוט אותם בבית הדין הפלילי בהאג לפי העיקרון הפלילי הידוע: "אין שופטים פעמיים אדם על אותו מעשה".
בכנס השנתי הגדול של עו"ד באילת, העלה נשיא בית המשפט העליון כב' השופט ברק את התיזה, כי עדיף שבג"צ ידון בעתירות המוגשות בפניו על התנהלות צה"ל במלחמה, כמו הקרב בג'נין, הוצאת הגופות של המחבלים, כנסיית המולד, כניסת התקשורת למחנות בעת מלחמה - כדי לתת תשובות לסוגיות במשפט בינלאומי - שיהיו בסיס לתגובות המדינה לתקשורת הבינלאומית ולקהילה הבינלאומית הטוענת שישראל מפירה ברגל גסה את החוק. ועל-ידי כך להעניק למדינה מטריה משפטית במאבקה כולל טיעונים על ענויים על-ידי השב"כ.
דרך אגב, יש גם משפטנים ישראלים ולא רק חכי"ם ערבים הטוענים טענות דומות - כפי שהדבר בא לידי ביטוי במושב הפתיחה בכנס - בנאומים של פרופ' קרמניצר ועו"ד אביגדור פלדמן. לשמע עמדתם של מרצים אלה - כדאי לחשוב פעם נוספת על האופציה של הקמת מדינה "באוגנדה" אם לא חלה עלייה התיישנות - ומצד אחר הזמנת כמויות גדולות של קפה וסיגריות עם עוגיות - כדי לתת לחוקרי שב"כ עבור חקירת חשודי החמ"ס והג'יהאד האיסלמי כולל המחבלים המתאבדים.
אותו מתאבד, בליל הסדר בנתניה שרצח 30 איש ועשרות פצועים - מוגדר על-ידי כל הקשת הפוליטית, כחיה, חלאת אדם, ויצור שאיבד צל אנוש - אבל כששותפו או מחבל שבדרך נתפס יום לפני הפיגוע או שעה לפני עם חומר נפץ או חגורת נפץ - הוא הופך ליקיר הרשות הפלשתינית. אסור לחקור אותו באגרסיביות, לטלטל אותו ומיד יש בג"צ על עינויים.
הפצצה שהוטלה בעזה - והרגה את רב המרצחים שחאדה, ביחד עם אזרחים וילדים - עוררה זעם רב בעולם ובארץ והיתה נושא לביקורת נגד הממשלה וצה"ל. אבל אסור לשכוח - בכל מלחמה יש טעויות לא נעימות ולפעמים גורליות דוגמת ירי כוחותינו על כוחותינו בזמן מרדף אחרי המרצח אבו הונוד, במלחמת לבנון ובמספר מלחמות בעבר.
אצלנו מדובר בטעות שמתנצלים עליה, אצל החמ"ס והפת"ח כשילדים נרצחים רוקדים על הגגות ומחלקים סוכריות. מקרה עזה צריך הסברה יותר נמרצת - תוך הצגת העובדה שאזרחי וילדי ישראל הם מטרה ישירה ולא טעות - וזה ההבדל בינינו.
דוגמא לצביעות וסכנה לפוליטיזציה של בית הדין הבינלאומי, היא פרשת התביעות נגד שרון וצה"ל בבלגיה. מדינה עם דם על הידיים מתקופת מלחמת העולם השניה כנגד היהודים ובעיקר בקונגו הבלגית, שם חמסו, רמסו ואנסו את המדינה.
יש לתת לזמן ולבית הדין להוכיח את עצמו - ונקווה לטוב.
______________
- הכותב הוא עורך-דין, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה משך תקופה ארוכה סגן פרקליט מחוז, ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות לשעבר;

תאריך:  18/03/2003   |   עודכן:  18/03/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמוס באר
מלחמת עירק נועצת מקלות חדים בגלגלי ענף הרכב; ראיון עם מנכ"ל יונדאי ישראל, דני שביט
חנה בית הלחמי
לפני כשבועיים הביא הבן הקטן שלי מכתב מבית ספר, שמבקש מהילדים להכין חבילות לחיילים האמריקנים שהגיעו לארץ. להזכירכן/ם - אלו שיש להם מגורים, מטבחים וסידורי שהייה משלהם ולא מהגרועים דווקא. אלו שכנראה אינם עומדים בתור לארוחה בבית התמחוי באזור מגורי
אתי סיריוס
מורות (וגם מורים) אנחנו לא סחבה ולא סמרטוט; לא נסכים להיות אסקופה נדרסת; האלימות נגד מורים צריכה לשמש לנו כתמרור אדום; יש למגר אותה בכל מחיר
ד"ר רון בריימן
אריה אבנרי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il