X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בים, ביבשה ובאוויר - "הפרטה, אכיפה וחקיקה"
▪  ▪  ▪

שר התחבורה, אביגדור ליברמן, מפגין ידע רחב בכל הנושאים המטופלים כיום בתחום משרדו. הוא סוקר בפרוט את כל סוגיות התחבורה של מדינת ישראל: בים, ביבשה ובאוויר.
ניתן יהיה לעשות בדבריו מיבחן השוואתי מעניין בעוד מספר חודשים, ולראות להיכן יובילו הדרכים.
תאונות הדרכים
הפגישה אשר נקבעה עימו זמן מה מראש, עמדה שלא כמתוכנן בסימן תריסר קרבנות תאונות הדרכים שניקטלו בסוף השבוע החולף. ליברמן הביע את עמדתו, כי הגורם האנושי הוא האחראי הראשון לתאונות, בהדגישו כי הפתרון גלום בשינוי חקיקה שיאפשרו הגברת האכיפה.
"80 אלף פסולי רשיון נוהגים בכבישים, ואיש לא יכול להאשים את התשתית בכך שנהג נוסע בכביש 2 לחיפה בניגוד לכיוון הנסיעה. כאב ל-3 ילדים הלומדים בבתי ספר שונים, אני מודע לבעיית תרבות הנהיגה בישראל. אעשה להעברת תקנה המחייבת הורדת תלמידים בעד לדלת הקדמית של רכב ההסעה, כך שלא תישנה התאונה בה נהג גרר תלמידה שירדה בעד לדלת האחורית".
בעד שעל תקנות תעבורה מוסמך השר לחתום בעצמו הרי שבדעתו לממש בהליכי חקיקה ראשית בכנסת, את רעיונותיו לחילוט רכבם של עברייני תנועה ולהסרת שיפוי הביטוח מנהגים בלתי חגורים. השר לא העמיק בהסברים להערת כתב ידיעות אחרונות בני ברק, המצביע כי אין קשר בין ביטוח החובה לנזקי גוף המעוגן בחוק מדינה גורף, לבין ביטוחי הרכוש וצד ג' המבוססים על פוליסות חברות הביטוח הפרטיות.
לקראת חג הפסח יצאו משרד התחבורה ומשטרת ישראל במבצעי אכיפה מקיפים. באופן מסורתי עורך משרד התחבורה מבצעי הסברה בחגים, מחלק עלונים בתחנות הדלק ומפיץ ערכות בטיחות למשפחות המטיילים. ליברמן מצדד בשיטת היד החזקה, אף שלשאלת מחלקה ראשונה מדוע לא ינקוט בשיטת הגזר, הוא מספר כי עד היום זכור לו היטב פרס בו זכה בגין נהיגה זהירה.
"ועדת הכלכלה היא הגוף המתאים להמשך פעילותה של ועדת לנגנטל. התרשמתי מפעילות אגף המחקר של משטרת ישראל, וכן משיתוף הפעולה עם משרד החינוך".
בנושא הפקעת כלי הרכב הוא קובע כי העונש על מעבר רמזור אדום צריך להיות השבתת רכב לתקופה משמעותית, ובתשובה לשאלת מגזין כתב רכב ("מה, יש גם מגזין 'אוטו' וגם 'הגה'?") הוא קובע, כי תקופת השבתה תהפוך את העבירה לבלתי כדאית גם עבור חברות המחזיקות בציי רכב.
את מהירות הנסיעה בוודאי שאין בדעת ליברמן להעלות בקרוב, אך הוא מציין כי הדעות בנושא זה חלוקות, וטרם גובשה המסקנה הוספית "כולנו נסענו בחו"ל", הוא מקדים את הכתבים הנוהגים לפרט בציון הרקע, "אך מדובר בתנאים פיזיים ותרבות נהיגה שונים לחלוטין".
נסיונו כמנכ"ל משרד רוה"מ וכשר לתשתיות לאומיות, סוללים ללא ספק את דרכו של ליברמן בלשכת שר התחבורה.
השר החדש מבטיח לזמן לפגישה והבעת דעות את נציגי כלי המדיה השונים, ומציין כי מיד עם כניסתו לתפקיד הקים 'מטה בטיחות' המתכנס מדי שבוע בלשכתו שבתל אביב. הוא נוקב בהגדרה טרמינולוגית חדשה, הבולטת למול העדרותו המופגנת של ראש הרשות לבטיחות בדרכים, יצחק אשל.
"ביקשתם שר וקיבלתם שר", ענה לתהיה בנושא, שייקה' רוזנפלד יועץ התקשורת של השר, אלא שלנוכח ההתרחשויות הטרגיות ספק אם אין מסר פומבי בהעדרות אשל מכנס זה כמו גם מארועים דומים - בהם נהג להגיע בצמוד לשר הקודם - אפריים סנה.
"אתן ביטוי לאירגונים וולנטריים", אומר ליברמן, וזאת 5 ימים לאחר התכנסות פורום ראשי האירגונים הוולוטריים במיפגש בו ניתלו בו תיקוות רבות, אף שאיש מנציגי משרדו לא טרם להענות להזמנות שנישלחו מבעוד זמן.
הגופים הוולטריים העצמאיים עמדו בניגוד למשנתו של מקים הרשות לבטיחות - שמואל הרשקוביץ, אשר התפנה באחרונה ממשרת מנכ"ל המשרד לאכות הסביבה. רמז למישנתו ניתן היה למצוא רק בביטוי בו השתמש ליברמן "נהגים רצידיביסטים" - אלה המזומנים לבית מדרשו של חנוך כרמון - ראש המכון להכשרת נהגים (רצידיביסטים).
גם "'ועדת ההיגוי' לקביעת תכנית אסטרטגית לבטיחות בדרכים" ואשר שואבת את כוחה עוד מתקופת סגן השר - ח"כ אבי יחזקאל, קודמה של ח"כ (לשעבר) סופה לנדבר, אינה מוזכרת בדברים. "אנו דוגלים בשקיפות," אומר ליברמן ומדגיש בזאת את חשאיות פעילותה של הועדה הפועלת מזה כשנה אך לא הביעה דעתה אפילו בשעת המצוקה הנוכחית.
מינויים
"עד להעברת תקציב המדינה אין בדעתי לעסוק במינויי אישים במשרדי, מדרגת מנכ"ל ומטה," אומר ליברמן, ובזה סותם את הגולל על פרק הרכילות הפוליטית אשר בוודאי עוד יגיע זמנה להעסיק בבוא הזמן את התקשורת.
אל-על
"בפני חברת התעופה הלאומית אל-על לא עומדות 3 אפשרויות לבחירה. יש לה רק 2 ברירות: ללכת להפרטה או ללכת לכינוס נכסים. על העובדים וההנהלה נותר להחליט לאן פונה דרכם עד לסוף חודש מאי הקרוב. אם לא יקדמו עד אז את ההפרטה, אאלץ אני לסגור את המוביל הלאומי." כך אמר הבוקר (א', 13.4.03) שר התחבורה אביגדור ליברמן, בפגישת הכרות עם כתבי רכב ותחבורה.
את פרק הפרטת אל-על מסכם השר החדש בבטלו את הטענה, כי השעה אינה כשרה להפרטה (עקב משבר ענף התעופה בעולם.) לדבריו החתמים כבר מתחרים על הזכות לבצע את ההנפקה באופן המוכיח את כדאיות העיסקה. "לא נסתפק בהפרטת מחצית מהחברה, אף שהיזמים הפרטיים יריווחו פעמיים באם ניוותר כשותפיהם בבעלות," מסביר ליברמן לשואלים שאינם בקיעים בחומר.
"המיגזר הפרטי מזהה פוטנציאל עיסקי בהפרטה, אותה נבצע ישירות בבורסה לניירות ערך, באופן שיחלק את הבעלות בין גורמים רבים ומגוונים. אני אחראי שהממשלה תיתרום את חלקה לעיסקה, אך ראשית על העובדים וההנהלה להבין את חומרת המצב. אפילו יונייטד אירליינס האמריקנית מפחיתה 1 מיליארד דולר בשכר הטייסים, וכן עוברות 7 שנים רזות על בריטיש אייוויז ואפילו לופטהנזה. הן אינן ניצבות בפרטי הוצאות הביטחון להן נידרשת אל-על, ובמסגרת ההפרטה החברה גם תטוס בשבת!
רכבת ישראל
ההפרטה לא תיפסח במידה זו או אחרת על רכבת ישראל, בה רואה ליברמן נקודת אור נדירה. "1,000 איש כבר נסעו הבוקר בקו החדש לכפר סבא, ואופטימיות רבה מיוחסת גם לקו המשודרג מתל אביב לרמלה.
אחת הפגישות הראשונות שקיים ליברמן עם כניסתו לתפקידו היתה עם עובדי הרכבות. עתה הוא מגלה כי השביע אותו שלא לטרפד את חנוכת הקוים החדשים, ושני הצדדים עומדים בסיכומים.
"100 מתוך 180 ימי החסד של הרכבת כבר חלפו, עתה נותר ללחוץ על האוצר להמשיך בהליכים שכן ניכר כי יש בו פקידים המאוהבים בעצם הליך המו"מ", אומר לבירמן שאינו מפרט בנשוא הקו הבעייתי מאוד לירושלים. הוא מזכיר בקצרה את שלושת החלופות הקיימות אך אינו מביע דעה לגבי הקו המועדף עליו.
מע"צ כבישים וחוצה ישראל
בעניין הכבישים הוא מביע דעה נחרצת: יש להפריט את מע"צ, שכן "לא נכון שגוף אחד מתכנן את הכבישים וסולל אותם. חברות ממשלתיות מתחרות זו בזו, מע"צ כנגד חוצה ישראל". לא מדובר על מחליף למנכ"ל מע"צ המתפטר, ואולי יש בכך ההצהרה נוספת, שכן לנתיבי איילון ימונה מנהל מחליף.
"יש להמשיך בפרויקט חוצה ישראל, חסר קטע קישור בין ואדי ערה לוואדי מילק." זעקת הכתבים כי סלילת קטע 18 רק יחדד את בוהק שנהב הפיל הלבן ויעצים את הגיחוך שבפרויקט המגלומאני, נדחיית על-ידי השר מיד. לדבריו השימוש בכביש ממלא בדיוק את הציפיות הכלכליות. נותרה רק השאלה מי יזכה הפעם בקופה.
פרויקטים יבשתיים נוספים שיקודמו: מנהרות הכרמל וכבישי הרוחב 431 ו-531, שניהם בשיטות מימון פרטיות כלשהן, אף זאת בניגוד לדעות מומחים אשר חישבו ומצאו, כי המשק הלאומי משלם לבסוף (ובעצם כבר בהתחלה) את החשבון.
נמלים ושדות תעופה
בים תקודם בניית הנמלים החדשים כרמל בצפון והיובל בדרום. לכך דומה כי אין התנגדות בציבור, לא כך לגבי נימלי האוויר. בעוד שליברמן מודה כי תענית נתב"ג 2000 בתססה על ציפיות המתאימות למציאות כלכלית שלוואי והתגשמה, הרי שבדעתו להקים עוד צמד שדות תעופה.
שדה התעופה של אילת יועתק צפונה. בתוך כשנתיים יושלמו עבודות התיכנון, ואז הביצוע כבר ירוץ מהר. בשטח אין בעיות של מחסור בקרקע.
"אין בירה בעולם החסרה שדה תעופה של ממש, לא מנחת כזה הקיים ליד מישכן הכנסת". השדה המנדטורי בעטרות מקורקע מסיבות ידועות, וליברמן מספר כיצד טס תוך רבע שעה לחיפה, אשר בה מתוכנן מזה כבר שדה בינלאומי נוסף.
באם לא יסתייעו עסקי אוויר אלה, כבר קיימות סיבות לעיכוב: "חיל האוויר מתנגד לשדה בירושלים, ובמפרץ חיפה כרוך הפרויקט בבעיות הנדסיות סבוכות". מדובר בייבוש ים באזור מספנות ישראל, שם יקום נמל התזקיקים החדש. באזור שפך הקישון יקשה עתה ללא ספק להוריד צוללנים למים, ומאידך שלמה שמלצר בעל המספנות ישמח לשמוע כי ברזליו יפסיקו לצבור חלודה.
תחבורה ציבורית
ליברמן מזכיר את פעולות ההכנה של כלכלני משרדו להנפקת כרטיס נסיעה אוניברסאלי לאוטובוסים ורכבות. מערכת הכירטוס החדשה מתחייבת לנוכח ההזנה ההדדית המתחייבת בין אמצעי התחבורה המגוונים שיקושרו גם על-ידי תימרור סיננכרוני.
התידרוך מתארך בנושא ענף המוניות, אשר ניפתח באחרונה מחדש לדיון לאחר שדומה היה כי הכל כבר סגור וחתום.
השר החדש ניזהר מלהסחף "החלטת הממשלה בדבר הקמת הרכבת הקלה נפלה ב-1971", הוא אומר, בציינו כי לתחבורה נידרשות בישראל כיום השקעות בהיקף 50 מיליארד שקלים.
רק בשבוע החולף העלו כלכלנים בכירים שהשתתפו בוועידת גלובס, ספקות באם התשתית היא המנוע אשר יחלץ את ההלכה מהבוץ העמוק בו היא נתונה, אך ליברמן מאמין גדול בכוחות המשק הפרטי.
"אנו מדינה משופעת ברגולאטורים, הוא מסכם את מישנתו, לה אין הוא מוכן להתחייב במוצהר, לנוכח השינויים אותם הוא מכיר במציאות הישראלית. אך הוא עצמו מקווה להמשיך בתפקידו לכל אורך כהונת הממשלה הנוכחית.
מתפקידו המיניסטריאלי הקודם כבר התפטר בהותירו את משרד התשתיות בלא שר לתקופה ארוכה, אך דומה שהוא ער לחילופים הרבים מדי שנערכו בשנים האחרונות במשרד התחבורה.

תאריך:  14/04/2003   |   עודכן:  14/04/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דליה זליקוביץ
מחשבות נוגות על המאמר שפורסם אמש (יום ו') בידיעות אחרונות
יואב יצחק
משה בלמס
ממר"י
העיתונות הערבית מתייחסת לנפילת בגדד/סדאם ברגשות מעורבים, תוך חשש גובר והולך שאמריקה לא תעצור בדרך; מכון ממר"י ליקט חלק מהתגובות החריפות שפורסמו בעיתונות הערבית
חנה בית הלחמי
כרוניקה של ראיון עם פמיניסטית - דב אלבוים מראיין את ספא אבו רביעה, חוצה ישראל - 9.4.03, ערוץ 2
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il