X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים

בית המחוקקים של מדינת ישראל פתח באחד הדיונים החברתיים המשמעותיים ביותר בעיצוב פני החברה בישראל. במרכז הדיון - קרנות הפנסיה.
קרן הפנסיה היא אותה קופה שכל עובד מפריש אליה נתח מכספו, כדי להיות בטוח שביום פקודה, ביום שאחרי סיום עבודתו ישאר לו "גרוש לבן ליום שחור", והוא יוכל להמשיך ולחיות בכבוד מבלי להפוך לנטל על החברה. כחלק מהתפרקותה של מדינת ישראל מערכיה החברתיים, היא מנסה לשים קץ למחויבותה הכספית כלפי עמיתי הקרנות.
במקום לפעול להרחבת הביטוח הפנסיוני בישראל ולחקיקת חוק פנסיה ממלכתית אשר יצמצם בטווח הארוך את מס' הקשישים הפונים ללשכות הסיעוד והרווחה - ויחסוך למדינה כסף, הממשלה מסתכלת על הטווח הקצר בלבד! בנימין נתניהו "מהמר על כל הקופה", למרות שהקופה הזו היא בכלל לא שלו. זו הקופה של כל אחד מאתנו.
נתניהו, במירוצו לראשות הממשלה, משווע להישגים מידיים, שיזכירו לכולם שהוא קוסם כל יכול, שמסוגל אפילו להחיות את שוק ההון המדמם ואת הבורסה הגוססת. כדי ליצור אשליה של פריחה בבורסה, משתמש נתניהו בלהטוט פשוט של אחיזת עיניים: הוא משתמש במליארדי השקלים של עמיתי קרנות הפנסיה, להימורים בבורסה, כדי ליצור אשליה של צמיחה ושל עליית שערים מתוך תקווה שהרווחים יגיעו, ואם יהיו הפסדים? אין דבר! לעזאזל הגימלאים!
זה טיבו של קוסם: הוא לא שואל את עצמו, מה גורלו של הארנב שהוא שלף זה עתה מהכובע. כך נתניהו לא שואל את עצמו מה יהיה גורל הפנסיה של אותם רבבות גמלאים שבכספם הוא משחק בחוסר אחריות. ביבי זקוק להישגים - ומהר!, הוא רוצה שהבורסה תעלה - ומיד, ואחריו המבול.
שימוש במנגנונים ציבוריים ככלי פוליטי לקידום אישי עומד בניגוד לטובת הציבור וגובל בהפרת אמונים. תמוהה ביותר התנגדותו הנחרצת של משרד האוצר להעביר את הסוגיות השנויות במחלוקת בענייני הפנסיה לוועדה ציבורית בראשות שופט עליון, אשר תנהל דיון אובייקטיבי קצוב בזמן, תוך שמיעת הצדדים, הזמנת מומחים ובחינת הנעשה בעולם. ההסתדרות נאותה להתחייב מראש לקבל את כל מסקנות הוועדה ככתבתן וכלשונן ולהעניק לאוצר זכות וטו.
האוצר מסרב ומציב תנאים ומגבלות בלתי אפשריים לחופש הדיון של אותה ועדה, המרוקנים את הוועדה מתוכן, והופכים אותה לחסרת משמעות. נתניהו רוצה לקבוע מראש את מסקנות הוועדה. הוא נוהג כאותו רס"ר "דמוקרטי" המעניק לחייליו חופש החלטה, ומורה להם לצבוע את כל העצים במחנה "באיזה צבע שהם רוצים", ובלבד שהצבע יהיה לבן.
נושא הפנסיה הוא אחד מהנושאים המקרו-כלכליים והסוציאליים החשובים ביותר בכל מדינה מתוקנת. הוא חשוב מכדי להכריע בו בדיון חפוז בשעות הקטנות של הלילה כגנבים בחשכה. הסירוב להביא את הדברים בפני שופט, מעלה את החשד שלמישהו יש משהו להסתיר.
דיון פתוח ומעמיק הוא אחד מסממני השלטון הדמוקרטי בו החלטות אינן מתקבלות בסתר אלא בשקיפות מלאה.
במשך כל המשבר בין ההסתדרות והאוצר, התנהג נתניהו כאילו עומדים בפניו שני יריבים: ההסתדרות והדמוקרטיה. נתניהו פעל בניגוד להמלצת גורמי החוק והמשפט כאשר יזם התערבות בהסכמי עבודה באמצעות חקיקה וכאשר הכריז על שביתת מגן במשרדי הממשלה. נתניהו אף הרחיק לכת כאשר יצא חוצץ נגד זכות השביתה, שהיא אחת מהזכויות הדמוקרטיות הבסיסיות, וכעת הוא מסרב לדיון ציבורי ופומבי בעתיד הפנסיה במדינת ישראל. זו אינה דרכה של דמוקרטיה.
_______________
  • הכותב הוא מוסמך במדעי המדינה, דובר ההסתדרות החדשה;

תאריך:  28/05/2003   |   עודכן:  30/05/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il