X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הקצאת משאבים לאומית נכונה בתנאי מיתקפת טרור
▪  ▪  ▪

המאבטח לא זיהה

סמוך לשעה 17:30 פוצץ עצמו מחבל-מתאבד באוטובוס אגד בקו מספר 14 א' מול מרכז 'כלל', ברחוב יפו שבמרכז ירושלים. מחלונות האגף המזרחי של הקומות העליונות בבניין, הביטו עובדי משרד התחבורה אל האוטובוס המפוייח שהעלה עשן בינם לבין ככר הדוידקה.
מאז ניכנס לתפקידו השר החדש, אביגדור ליברמן, נמצאים עדיין עובדים רבים בלשכותיהם בשעות אחר הצהריים המאוחרות, עת מרבית עמיתיהם למשרדי הממשלה כבר מזמן יצאו לביתם.
תחקיר מבצעי שנערך עוד באותו ערב במשרד התחבורה העלה, כי מאבטח של היחידה לאבטחת התחבורה הציבורית, עמד בתחנה בה עלה המחבל-המתאבד אל האוטובוס, אך לא זיהה אותו. המאבטח מסר כי ראה את מי שהתברר מאוחר יותר כמחבל-המתאבד, אך לא חשד בו שכן היה מחופש ליהודי חרדי.
מסקנות התחקיר הראשון עוררו בעוז את הדיון לגבי אופן ההתגוננות הנכון מפני מתקפת הטרור הפלשתיני כנגד התחבורה הציבורית. מערך האבטחה הנוכחי מבוסס על הרתעה, אלא שהנחת העבודה הינה כי האוייב הינו מתאבד בכוח, ועל-כן אינו מאויים על-ידי אמצעי הרתעה מכל סוג מוכר.
מצדדי האבטחה הדפנסיבית מזכירים את האירוע האחרון בתחנת הרכבת בכפר סבא, בו הציל איש האבטחה את נוסעי התחבורה המסילתית בחוסמו את הכניסה בגופו. במסגרת זו מושמעת ביקורת ממוקדת כנגד יחידת המאבטחים הממונעים החדשה, שאנשיה מרוחקים ממוקדי הסכנה שעל גבי סיפון האוטובוסים.
צמד המאבטחים הישובים בעמדתם שמאחורי גלגל ההגה של היונדאי גץ השכורה והממוזגת, ספק אם תורמים במשהו לביטחון הלאומי.
במערכת הביטחון קובעים, כי המחבל השתייך לאירגון החמאס, אשר מטרתו הינה הרג בכל האמצעים, ולכן גם הצעדים שיש לנקוט נגד חבריו אינם שיגרתיים. האמצעים הכספיים שהוקדשו לאבטחת התחבורה הציבורית, עמדו במרכז המחלוקת בין שרי התחבורה והאוצר הקודמים.
במצב החדש שנוצר - בו מתקפת הטרור גוברת, ובמקביל מתייבשים אמצעיה הנזילים של המדינה, דורשים במערכת הביטחון לערוך דיון בהקצאה נכונה של המשאבים הלאומיים. אחד הצעדים הנידרשים על-יד המערכת הינם תיגבור אלטרנטיבי של כוחות ההצלה המבצעיים, ובעיקר יחידות הפאראמדיק הממונעות. לגבי כוחות אלה והם אין כל ספק ברמת היעילות המבצעית.
גורמי תחבורה וביטחון בירושלים ציינו, כי אין עוד זמן ומקום החשופים כבירה הישראלית לפיגועי טרור. כיוון שכך אין אפשרות לייבא מומחים מחו"ל כנהוג במצבי דילמה אחרים, ויש להתבסס על הניסיון שניצבר בכורח המציאות המקומית.
קוי התחבורה האזרחית בארץ היו מאז ומתמיד מטרה להתקפות טרור מסוגים מגוונים. צבאות ערב כשלו בניסיונם לפגוע בתחבורה באמצעים צבאיים - בים, ביבשה או באוויר, אך הם זינבו בעורקים החיוניים החל משיירות שער הגיא לירושלים הנצורה בתש"ח, וכלה בגל הנוכחי של אוטובוסי תופת.
חיל הים שומר על נתיבי ים פתוחים מאז ניסו המצרים לסגור את מיצרי הים האדום, וחיל האוויר השיג למדינה שמיים פתוחים ברמה המהווה נושא להערצה בינלאומית. גם ניסיונות חטיפת המטוסים סוכלו באופן חזק, מהיר ואלגנטי, אף שנקיטת מילה בסלע לא יכולה להזיק.
שר התחבורה הקודם הקים לעצמו מיליציה חמושה של מאבטחי התחבורה הציבורית, אשר אין לטעות בייעודה. אין לערוך הקבלה בין מאבטח המטוסים הסוגר פירצה הקוראת לחוטף ממושב 2C, לבין מאבטח תחנת אוטובוסים שאינו מעניק תשובה חד - משמעית מבחינה מבצעית.
יחידת האבטחה הושקה בהצגת תכלית של תירגול השתלטות על אוטובוס חטוף - במיטווחי החול שבקיסריה. פיגוע המיקוח שנימנע - לעיני עדשות המצלמה, חוטא לאמת הכואבת. לוחמי היחידה - כפי שנאספו במאותיהם לפני כשנה בבית החייל שליד ככר המדינה, אינם יחידת קומנדו. הם אף אינם יחידה במובנה הצבאי של המילה.
מאבטחי התחבורה הציבורית דהיום הינם כוחות אידיבידואליים של שומרים, המיועדים לפעול לבד. באחרונה דיווחה מערכת הביטחון על ידיעות בדבר ניסיונות לחטיפת אוטובוס עמוס נוסעים לשיטחי יש"ע, במטרה לערוך פיגוע מיקוח. מאבטחי משרד התחבורה לא יגוייסו לשיחרור החטופים, ולו משום העובדה שאינם אפשרות טכנית - אלקטרונית להזעיקם באחת לביצוע משימה הדורשת כוחות משותפים.
חלק ניכר ולא פחות חשוב מבחינה לאומית, בעצם הקמת כוח האבטחה לתחבורה הציבורית, הינו הפרנסה שמעניקה השמירה למבצעיה. אך גם כאן החשיבה המישקית הינה קצרת טווח בלבד. גל הטרור יפסק לבסוף. יקח עוד חודש, עוד זמן מה, והרעה החולה תיעלם ממקומותינו. אז תאלץ המדינה להיאבק בבעיות האמיתיות, אלה המאפיינות כל חברה מודרנית נורמלית. נגע תאונות הדרכים הינו מגורמי המוות הבלתי טיבעי הגבוהים בכל אוכלוסייה מודרנית.
על רקע הידוק שיתוף הפעולה חסר התקדים בין משרדי התחבורה למשרד לביטחון פנים, ניתן לכתת את חרבותיהם של המאבטחים למחרשות של עזרה ראשונה, וכך מובטחת להם פרנסה ארוכת טווח, שבצידה טובה כלל מישקית.
כרגע כורעים כוחות זק"א תחת כובד הנטל של הארועים הביטחוניים. הם החלו פעילותם על רקע מצוקה חברתית, כזו המאפיינת את החתך הסוציו-אקונומי של משתמשי התחבורה הציבורית. על רקע מינוי ראש עיר חדש לירושלים, הושמעה שוב הקריאה לאיחוד כוחות לאומי, לחיזוק הביטחון והבטיחות בבירה.
כל שקל המושקע באנשיו של יהודה משי זהב, מיועד למטרה נושאת פרי. מדובר בכספי תרומות שזורמים בקצב משתנה, בהתאם לצוק העיתים. תקציב אבטחת התחבורה הציבורית הינו זרם איתן, אשר פירותיו לוטים בערפל הקרב.

תאריך:  12/06/2003   |   עודכן:  14/06/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il