X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מחקר בין לאומי: תלמידים ישראלים מפגרים מאוד אחרי תלמידי העולם
▪  ▪  ▪

ממבחנים בינלאומיים שנערכו על-ידי הארגון השוויצרי PISA, עבור ארגון המדינות המפותחות והאו"ם ב-41 מדינות עולה, כי התלמידים הישראלים הם בעלי הישגים נמוכים ב-קריאה, מתמטיקה ומדעים לעומת התלמידים במדינות אחרות.
הכישלון הישראלי בחינוך כפי שמצטייר במחקר בינלאומי, מפחיד. ישראל - אור לגויים, מתגלה כמפגרת בהבנת הנקרא ובהוראת המדעים אחר מדינות העולם המערבי.
מה הפתרון?
יש לבצע שידוד מערכות כולל. ותחילה ראוי לוותר על האווירה הקשה העולה בעקבות המחקר הנוטה לגלגל את האשמה אל פתחי האחרים. לא במפתיע מתגלה, כמו תמיד, כי פוליטיקאים ירודים שופרי תפיסת עולם יהירה, חפה מכל יכולת בתחומים המדוברים, הבנת הנקרא וחשיבה לוגית, נוטים להאשים מגזרים שלמים. אחרים. תמיד יהיו אלו האחרים. היכולת שלנו להכות על חזה האחר. בין אם בימין ובין אם בשמאל, בין אם בקיבוץ ובין אם בממלכתי הדתי או בש"ס. כולנו עדר צאן. בעצם לא אנחנו. "האחר".
תיקון אמיתי מתחיל בביקורת עצמית הנובעת מהסתכלות נוקבת פנימה, וכל מגזר יעשה כך עבור עצמו. כמו תמיד להצלחה אבות רבים והכישלון נשאר יתום.
יש להחזיר את מקצוע ההוראה לבית הספר, ולוותר על המומחים המפוארים מפעם שנכשלו בתפקידם. דה עקה, בבית ספר להוראת החינוך, יחזרו וילמדו את מה שלימדו אותנו פעם. מתכון מוכח לכישלון. ואנחנו שוב בדרך ללא מוצא - או אם תרצו "מלכוד 22" של החינוך הקלוקל.
אז מה הועילו חכמים בתקנתם?
יש להקים ועדה שבה ישבו מחנכים ומומחים בעלי רקורד מוכח - בפיתוח תוכניות לימוד או בהוראה בשטח. וראוי לוותר על הפוליטיקאים ואפילו על פרופסורים בעלי השמות הנוצצים (בלי להכליל כמובן) כל אלו שנכשלו בעבר.
והדגש בפיתרון על מומחים שהוכיחו את יכולתם שטח לבצע פריצות דרך בחינוך, רובם (לא כולם) נדחקו החוצה מפני הבאנאליה המחשבתית. הם נחשבו בעיני הממסד החינוכי ל"טראבל מייקרים".
צודק יו"ר ועדת החינוך והתרבות של הכנסת - החוסן הלאומי של ישראל בסכנה.
האינתיפאדה היום היא תוצר החינוך מפעם!
החינוך הוא המקור לחשיבה הלוגית, ליכולתנו להתמודד עם המציאות הכואבת. מציאות שנולדה לאחר שאיבדנו את היכולת לבחון את העובדות ביחסינו עם הפלשתינים בעיניים מפוקחות. לוגיקה ומחשבה לא בבית ספרינו. יהיו כאלו שיאשימו את ערפאת או את המתנחלים ו"הכיבוש" או את השד יודע מי, אבל תיקון אמיתי חייב להתחיל תמיד אצלי בבית.
החינוך היום הוא פני המדינה בעוד עשר ועשרים שנה, ואולי המתכון ליכולתנו לשרוד כמדינה וכעם.
בלא חינוך נכון יפרע עם!
______________
הכותב הינו בעל פרס משרד המדע לשנת 1997,ותואר "עמית משרד המדע". פיתח תוכניות לימוד לילדים מחוננים באוניברסיטת בר-אילן, ובתוכם הקורס "פיזיקה ומעשי קסם" עליו הרצה באוניברסיטה ובכנסים בארץ ובארה"ב. ממקימי פורום הסטודנטים לתארים גבוהים באוניברסיטה - לבחינת המקורות לכשל החינוכי שהוביל לתופעת הראש הקטן במלחמת יום הכיפורים.
עמד בראש הוועדה הצהלית לחקר האחראים למותו של הילד הפלשתיני מוחמד א-דורה, בנצרים, בתחילת האינתיפאדה. תוצאות מחקרו העדכניות הכוללות בחינת השפעת האירוע על עוצמת השנאה לישראל, פורסמו לאחרונה באטלנטיק מנת'לי היוקרתי בארה"ב, ובצרפת (בסדרת מאמרים ובספר).

תאריך:  02/07/2003   |   עודכן:  02/07/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il