X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קבוצת לוחמי חיל-האוויר היא קבוצה מובילה. האם מישהו מעלה על דעתו שעקב שבירת הכלים לא ניתן להוביל לוחמים בדרך האוויר למניעת פיגוע המוני? האם מישהו מעלה בדעתו שברגע זה תהיה סירנה ואין מי שיזנק כדי לפגוע ברב-מחבלים? [מבט אישי 78]
▪  ▪  ▪

איש צוות-אוויר רשאי להפסיק את התנדבותו לטוס בכל עת, אך אין הוא יכול להחליט על התנדבות חלקית, אין הוא יכול להחליט אלו משימות יבצע ואלו לא.
"כשיצאנו מהיעף, הבחנו באש נ"מ שנורתה לעברנו. ירדנו לעבר הכיוון הכללי של מקור הירי, עדיין בלי לדעת את מיקומו המדויק. כשהתקרבנו, ראינו שקנה הנ"מ ממוקם בבניין בתוך הכפר. בדיקה מהירה העלתה … שאותו בניין הוא בית-ספר. זה היה מצב מאוד מתסכל. ירו עלינו נ"מ ובהחלטה רציונאלית החלטנו לא לעשות דבר כדי לשתק את מקור הירי. כנראה שזה היה המעשה הנכון באותו רגע.
אני חושב שפעלנו נכון בכך 'שהגדלנו את הראש'… אין שום סיבה או כוונה שהאוכלוסייה האזרחית תיפגע." כך סיפר מוביל ששב מתקיפה בדרום לבנון. כיצד מתיישב סיפור זה עם מכתבם של 27 אנשי צוות-אוויר?
היחסיות הבלתי נסבלת של הלחימה, דורשת להגדיר את המחויבות הבסיסית של צה"ל, של חיל-האוויר, של המפקדים ושל הלוחמים. יש לנו מחויבות בסיסית לחיי אזרחינו. בכל עת ובכל סימן שאלה, זהו הלוגו שאמור להנחות את תכנון המבצע הבא ואת ביצועו. בצידה יש לנו מחויבות לערכים הבסיסיים של החברה הישראלית, של החברה המערבית ושל התרבות היהודית. אין ניגוד מהותי בין שני סוגי המחויבות הללו. כמעט תמיד ישנה תמיכה הדדית ביניהם.
לחימה נגד טרור וגרילה, בתוך סביבה אזרחית, מציבה אתגר קשה למפקדים וללוחמים. גם לכותב שורות אלו יש לא פעם הרהורים וערעורים על מבצעים, חימוש ושיטות פעולה. כבר זמן רב אנו מתריעים על האפשרות שטייסים יסרבו לבצע הוראות. לכן לעתים קרובות מחליטים לבטל מבצעים בעלי סיכון גבוה לאזרחים. במקרים אחרים, המוביל קוטע מבצע במהלכו כאשר גובר הסיכון לאזרחים.
התרבות המבצעית של חיל-האוויר קובעת שהשיקולים של המוביל באוויר ושל השולט על הקרקע, יכובדו ויתקבלו, יותר מכך, חובתם לשקול ולבקר כל פקודה בהיבטיה המבצעיים והמוסריים גם יחד. כלל מהפכני קבע מפקד חיל-האוויר בעבר בני פלד שנפטר לאחרונה: מושג שנקרא "חופש החלטה של המוביל". לפיו מותר למוביל מבנה, ולמעשה, זוהי חובתו, לפעול בהתאם לשיקול דעתו בשטח ללא חשש מסנקציות. התמונה שרואה המוביל בשטח היא "הנכונה" ביותר ברמה הטקטית ולכן יש לתת לו חופש שיקול והחלטה בנושאים מבצעיים ומוסריים גם יחד.
נוסף לכך, קיימת הנחיית יסוד בהירה, מעבר לכל פקודה קונקרטית לפיה כאשר ברור ללוחם האווירי כי סביב המחבל נמצאים אזרחים, אל לו לשגר את החימוש.
קבוצת לוחמי חיל-האוויר היא קבוצה מובילה. האם מישהו מעלה על דעתו שעקב שבירת הכלים לא ניתן להוביל לוחמים בדרך האוויר למניעת פיגוע המוני? האם מישהו מעלה בדעתו שברגע זה תהיה סירנה ואין מי שיזנק כדי לפגוע ברב-מחבלים?
העם כולו מסתכל עלינו, אין אנו עוד איגוד מקצועי. ההתנדבות שלנו איננה ניתנת לחלוקה ואיננה על תנאי. מותר לנו להיאבק על מה שחשוב בעינינו אך אסור לנו להשתמש בנכונות להילחם כמכשיר במאבק. הנכונות להילחם באוויר היא נכונות ללא תנאי. איש צוות-אוויר רשאי להפסיק את התנדבותו לטוס בכל עת, אך אין הוא יכול להחליט על התנדבות חלקית, אין הוא יכול להחליט אלו משימות יבצע ואלו לא. קבוצת הליבה נבחנת בשעת קושי, בשעת משבר. והנה ברגע משבר זה - אתם כותבי המכתב נכשלתם, במבחן זה לא עמדתם.
איני יודע לאן אתם הולכים מכאן, ויותר מזה, אינני יודע לאן אנחנו חבריכם נוליך את הבושה.

תאריך:  29/09/2003   |   עודכן:  30/09/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דר' גדי אשל
ישראלי עכשווי, שרואה את סיבת קיומנו בהגנה עצמית בלבד, תופס היטב למה צריך לפרק את 'ציר הרשע' אך נזהר מלחשוב על גרעין הרשע
הדר פרבר
עמי דור-און
נחום שחף
העולם הערבי שכח מזמן את 67', מדבר בשבח הנקמה על ה"נכבה" של 48' ודורש שיבת ערביי ישראל ליפו, לחיפה, לרמלה, ללוד, לעכו, לאשקלון ולירושלים
דר' רון בריימן
למרות כ-1200 קורבנות - לא סופי - של "השלום" נוסח אוסלו, עדיין מהווה ערפאת את המחסום היחיד שבין עתיד ישראל לבין מחדליהם של מנהיגיה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il