מזה הרבה זמן המשק הישראלי עובר תקופה לא טובה, כמובן הדבר יותר קשה בשוק הערבי, אבל בכל זאת ישנה שתי תקופות ערות מבחינה עסקית בשוק הערבי, הרי מדובר על "עונת החתונות" (החל מחודש מאי - עד ספטמבר), והתקופה השנייה היא "תקופת החגים" (לקראת סוף אוקטובר - אמצע ינואר).
תקופת החגים נחשבת לתקופת צריכה מצוינת בקרב השוק והצרכנים הערביים בארץ המהווים כ-19% מכלל צרכני המדינה, כ-1.3 מליון צרכנים, קרוב ל-220,000 משקי בית. תקופה זו מתחלקת לשתי תקופות חשובות:
התקופה הראשונה - חודש רמדאן: - החודש וליתר דיוק ב-28.10.03 - 27 מתחיל חודש רמדאן, חודש צום אשר יסתיים לקראת סוף נובמבר בחג אל-פיטר (4 ימי חג). כמובן זה הוא אחד החודשים המקודשים ביותר לאוכלוסייה המוסלמית בארץ ובעולם הערבי. והאוכלוסייה המוסלמית מהווה 82% מכלל הצרכנים הערבים בארץ.
- הרוב הגדול של האוכלוסייה המוסלמית צם כל החודש במשך היום, וכל יום יש ארוחת "אל איפטאר" - ארוחת שבירת הצום. שבדרך כלל סועדים אותה לקראת שעות הערב בין 17:00-18:00. וישנה עוד ארוחה קלה לקראת הבוקר המוקדם, ארוחת אל - סחור.
- בחודש הזה ישנה כמה דברים שאסורים לפי המסורת ומתוך שמירה על כבוד הצרכן והאזרח הבודד: למשל בחודש הזה אין חתונות, חברות של משקאות אל-כהול נמנעות מפעילות שיווקית פרסומית, מתוך כבוד לצרכן ואי מניעת נזק תדמיתי לחברה. כנ"ל הדבר לגבי פעילות פרסומית שיווקית להימורים חוקיים.
התקופה השניה - חג המולד וסילבסטר: - תקופה זו מתחילה בערך מ-20.12 ומסתיימת ב-10.1, אבל מן הראוי לציין שהאוכלוסייה הנוצרית המהווה 9% מכלל צרכני השוק חוגגים שני מועדים:
קתולים: חג המולד 25.12 וסילבסטר 1.1; אורתודכסים: חג המולד 7.1 וסילבסטר 14.1.
הפוטנציאל העסקי בתקופת החגים: חברות עסקיות והקהילה העסקית במיוחד בימים אלה צמאה לכל תנועה או כל גידול במכירות שלהן. תקופה זו מאופיינת בגידול בכמה תחומים חשובים מצד אחד לחברות ולמותגים העסקיים ומצד שני לצריכת הצרכן הערבי. תחומים כמו מזון ומשקאות קלים, אופנה והנעלה, מתנות, פרפומריה ומוצרי ניקוי, כלי בית, כלי קישוט ותאורה לעץ אשוח, תקשורת סלולרית, ושיחות בינלאומיות... וכיו"ב...
אבל לצורך העניין בחרתי להתמקד הפעם בשני תחומים רלוונטים:
1) הפוטנציאל העסקי בתחום המזון ורשתות המזון:
- ממוצע ההוצאה על קטגוריית המזון פר משק בית בשוק הערבי נע בין 2120 ש"ח - 2230 ש"ח, הסכום הראשון לפי סקר מכון גיאוקרטוגרפיה עבור התאחדות התעשיינים - אגף תעשיות המזון, ספטמבר 2003, והסכום השני לפי סקר הוצאות המשפחה של הלמ"ס 2002. ובזה מסתכמת ההוצאה לשבוע כ-550 ש"ח אבל בתקופת החגים כמעט והסכום מוכפל פי שניים.
- לאור הפוטנציאל הזה חברות מזון יוצאות בכל מיני מבצעים וקמפיינים שיווקים במטרה לקדם המותגים שלהם, לא רק זה אלא חברות משקאות קלים יוצאות במבצעים ספציפית לתקופת הרמדאן ( לזכור שזו לא עונת צריכת המשקאות הקלים), לא רק זה אלא רשתות מזון נוסח יוניברס, לה שני סניפים בקרבת האוכלוסייה הערבית בצפון, מגה, וחצי קופה שיש להם סניפים בקרבת הצרכן הערבי.
- נקודה חשובה שצוינה בסקר של גיאוקרטוגרפיה היא ש-59% ממשקי הבית נוהגים לקנות יותר מוצרי מזון בחודש רמדאן בעיקר יותר ממתקים, בשר ועופות. ז"א אומרת צריכת המזון נמצאת בגידול עצום בתקופה זו. אבל נוסף לכל זה, ישנו תחומים התופסים תשומת לב חשובה:
- תחום המרקים, המהווה המנה הראשונה בארוחת אל איפטאר (שבירת הצום).
- משקאות חמים: נוסח תה וקפה.
- ממתקים, ממתקים מזרחיים, חלווה ושוקולדים: אשר מוגשים לקראת החגים בביקורי המשפחות אשר מברכות זו את זו.
- תחום משקאות אלכוול: לעדה הנוצרית בתקופת חג המולד וסילבסטר, נוסח יין, ליקרים, וויסקי, וכיו"ב...
2) הפוטנציאל העסקי בתחום ההלבשה וההנעלה:
- קטגוריה זו תופסת תאוצה גדולה לאור פתיחת רשתות בקרב השוק והצרכן הערבי ובתוך השוק הערבי. רשתות בקרבת השוק הערבי נוסח: רנואר, קסטרו, FOX ,TNT, FOX KIDS, הוניגמן, ליוויס, והרשימה עוד ארוכה...
- רשתות בתוך השוק הערבי: המשביר החדש, ZIP (נפתחה לאחרונה בנצרת), רשת עומר אל מוכתאר להלבשה והנעלה, אפנת BLEND OF AMERICA.
- ממוצע ההוצאה בקטגוריה זו למשק בית הוא 540 ש"ח לחודש (לפי סקר הוצאות המשפחה לשנת 2002), כמובן סכום זה מוכפל פי שניים ואפילו לפעמים יותר בתקופת החגים.
- דגש מיוחד הבא לביטוי הוא: אפנת נוער וילדים ואפנת נשים. בעיקר כי הם מהווים נתח נכבד מהצרכנים באוכלוסייה הערבית המגיע יותר מחצי מהצרכנים.
מבצעים ותשלומים: רוב העסקים או המותגים המובילים יוצאים במבצעי קידום מכירות נוסח: קנה קבל מתנה, השתתפות בהגרלה על נסיעה לחו"ל, או סדרה של מתנות, הנחה גדולה, 2-3 במחיר מיוחד, הנחת תשלום וכיו"ב. כמובן שהמטרה היא להשיג יותר תשומת לב ולהביא יותר צרכנים ולקוחות לנקודת המכירה.
מבחינת התשלומים כרגיל מתבצע בשלוש השיטות הידועות: קודם כל מזומן, כרטיסי אשראי, ולבסוף וכמובן הרבה מבעלי העסקים לא מעדיפים שיקים.
כפי שרואים, צמא השוק הערבי לכל התפתחות כלכלית הוא עונה לה בחיוב רב, דבר המאפשר פנייה מטעם חברות ומותגים בינ"ל וישראלים, ולא רק פנייה אל חזרה ופתיחת סניפים בתוך השוק הערבי, דבר היכול לבשר על אופטימיות מסוימת למרות המיתון המתמשך במשק הישראלי.