X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

ממשלת ישראל שכחה כנראה כבר מזמן מה זו ציונות. נראה שאף אחד משריה, שהיו עסוקים מרבית זמנם בהופעות בתקשורת ובהכנת מסעי שיווק ופרסום שהובילו לבחירתם, לא קרא מעולם את ספרו הידוע - והדק - של הרצל, "מדינת היהודים", שיצא לאור בשנת 1896 בוורשה.
בספרו סוקר הרצל את מבנה ודמות המדינה. הרצל מבחין בספרו בין שני סוגים של מנהיגות: ערכית - "אגודת היהודים", ומעשית - "החברה היהודית". הסוג הערכי הלך לאיבוד, איפשהו בין מסעי הפרסום לתוכניות הטלוויזיה.
הרצל מונה בספרו את שלבי ההתפתחות של מדינת היהודים: בשלב ראשון, הוא צופה, יבואו הנואשים (מהמצב הכלכלי או החברתי), יבנו את ביתם ויבנו תשתיות; בשלב שני יבואו בעלי אמצעים, שיפתחו את המסחר; ובשלב השלישי יבואו העשירים עם עסקיהם. כולם - עניים כעשירים - יבואו בצורה וולונטרית.
חלק מאדמות המדינה נקנה בכסף רב, אך חלקן הגדול נקנה במטבע יקרה יותר: דם. כן, פשוט כך: ממלחמה בערבים במאה ה-19 ועד אחרון נרצחי המוסלמים, קנו בדמם את אדמת הארץ הזו.
הממשלה, ברצותה למצוא מקור רווח חדש למימון הוצאותיה המוגזמות, החלה בשנים האחרונות בספסרות קרקעות ברחבי הארץ ומרחיקה בכך את רוב ציבור בוגרי הצבא - בין שסייעו כללית על שמירת האדמה בהיותם אזרחי הארץ, בין שסיכנו חייהם לשמור על האדמה, בין שמסרו נפשם ממש לשמירה על האדמה - מהיכולת להקים בית בישראל.
כל המשרתים בשירות לאומי ובצבא הם הם בעלי הקרקע. לא מ.י. נכסים ולא שום גוף ציבורי אחר. תפקיד הגוף הציבורי הוא לדאוג לחלוקה נכונה של קרקעות.
סיפור אישי קטן: משפחתי ואני גרנו בחיפה בשכר דירה, ועברנו לגוש שגב בגליל התחתון. לאחר ביצוע השלד על-ידי קבלן בניתי את שאר הבית לבד (חוץ מריצוף). עלות הבית היתה כ-65,000 דולר (130 מ"ר). האדמה עלתה 0 ש"ח והפיתוח עלה 0 ש"ח. וכך, כזוג עם משכורת נמוכה מההמוצע, לקחנו משכנתה קטנה ועד היום הזה אנו בקושי מרגישים אותה. ביישוב בו אני גר יש כ-150 משפחות והשנה חגגנו 25 שנים להקמתו.
כיום המדינה מספסרת בקרקע היישוב: היא לוקחת 18,000 דולר, ומתכוונת להפוך זאת למחלבה של כסף. בכוונתה להעלות את המחיר ל-55,000 דולר, ועוד לא דיברנו על עלוצ הפיתוח, בסך של כ-32,000 דולר; כך שהממשלה מרחיקה יותר ויותר את בעלי הקרקע למרחק של 73,000 דולר מבית. בעלי הקרקע, הם האפ"שים (אזרחים פשוטים)והזוגות הצעירים מתרחקים מהמטרה הבסיסית של הקמת בית בלי להסתבך במשכנתאות ענק. כיום לא הייתי יכול לעלות לגוש ולבנות אפילו אוהל סיירים, וכך מרבית תושבי הגוש שהגיעו לאיכות חיים במחיר זול.
במסגרת החלטות הממשלה בנושא ייעול השימוש בקרקע החליטה ממשלת ישראל:
"(1) להטיל על מינהל מקרקעי ישראל להביא לאישור מועצת מקרקעי ישראל, עד ליום 30 באוקטובר 2003, הצעת החלטה בדבר שינוי מערכת ההנחות בקרקע בהתאם לעקרונות המפורטים להלן:
א. בהקצאת קרקע למגורים באזורי עדיפות לאומית ישולמו למינהל דמי חכירה מופחתים כמפורט להלן:
1) באזור קו העימות ישולמו למינהל דמי חכירה מופחתים בשיעור של 31% מערך הקרקע ובלבד שסך ההטבה הגלומה בתשלום המופחת לא תעלה על 36,000 ש"ח ליחידת דיור.
2) באזור עדיפות לאומית א' ישולמו למינהל דמי חכירה מופחתים בשיעור של 51% מערך הקרקע ובלבד שסך ההטבה הגלומה בתשלום המופחת לא תעלה על 24,000 ש"ח ליחידת דיור.
3) באזור עדיפות לאומית ב' ישולמו למינהל דמי חכירה מופחתים בשיעור של 71% מערך הקרקע ובלבד שסך ההטבה הגלומה בתשלום המופחת לא תעלה על 12,000 ש"ח ליחידת דיור
ב. הקצאת הקרקע באזורי עדיפות לאומית למטרות תעשיה, מסחר ומלונאות ישולמו למינהל דמי חכירה מופחתים להלן:
1) באזור קו העימות ישולמו למינהל דמי חכירה מופחתים בשיעור של 31% מערך הקרקע ובלבד שסך ההטבה הגלומה בתשלום המופחת לא תעלה על 45 ש"ח למ"ר מבונה.
2) באזור עדיפות לאומית א' ישולמו למינהל דמי חכירה מופחתים בשיעור של 51% מערך הקרקע ובלבד שסך ההטבה הגלומה בתשלום המופחת לא תעלה על 30 ש"ח למ"ר מבונה..
3) באזור עדיפות לאומית ב' ישולמו למינהל דמי חכירה מופחתים בשיעור של 71% מערך הקרקע ובלבד שסך ההטבה הגלומה בתשלום המופחת לא תעלה על 15 ש"ח למ"ר מבונה.
(2) להגדיל את סעיף ההעברות לבעלים בתקציב ממ"י בכ-430 מיליון ש"ח, מזה כ-260 מיליון ש"ח העברות למדינה ולרשות הפיתוח והיתירה העברות לקק"ל".
ראש הממשלה אריאל שרון, שהיה שר השיכון בממשלת בגין הראשונה, הקים את מרבית הישובים בגליל התחתון כמשקל נגד לערביות המוחלטת של הגליל התחתון, והחל במסע לייהוד הגליל. שרון שכח כבר את המטרה שלשמה הקים את גוש שגב, שמונה כיום אותו מספר בתים כמו שכונת נווה שאנן בחיפה. ממשלת ישראל בראשות שרון החליטה להפסיק את ההתיישבות בגליל התחתון.
כמו תמיד, ההתחלה הייתה טובה אך ההמשך מאכזב, באופן לא מפתיע. אחרי שה"סחבקיה" - חברי הכנסת, השרים והפקידות הבכירה - סידרה את עתידה ועתיד בניה, היא מתחילה לדון בקיצוצים של כל אילו שלא שיכים ל"סחבקיה". הסחבקיה נפגשת על כבד אווז (רך) לדבר על המצב הקשה, כדברי הגשש.
אני פונה אל חברי הממשלה והכנסת, שצריכים לאשר את החלטת ה"ייעול בשימוש בקרקע": רובכם כנראה לא מבינים את משמעויות ההחלטה. קראו שוב את דבריו של הרצל, ואל תכרתו את העץ שהזוגות הצעירים, הפוטנציאל להתיישבות, מנסים לטפס עליו.
ההחלטה אינה מביאה ל"חיסכון" ולא ל"ייעול". ההחלטה מבטאת בורות ומלחמה בציונות.

תאריך:  20/10/2003   |   עודכן:  21/12/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם פכטר, עו"ד
הדר פרבר
שמואל גורדון
בלהט מוסר הלחימה שכחנו את המשמעת הביקורתית המבצעית. האם קציני מודיעין ותכנון עושים כמיטב יכולתם להימנע ממבצעים נטולי רציונל אסטרטגי?
משה איפרגן
משה קינן בנה סוכת אבלים עצובה אל מול משכן נשיאי ישראל
יוסי אחימאיר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il