X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אין לנו זכות למתוח ביקורת על קריאתה של אם שכולה לחיילים, ביום שבו היא קוברת את בנה-יקירה, חייל צה"ל שהפך לחלל, לסרב לפקודת מפקדיהם. אין לנו זכות לעשות זאת אבל מוטלת עלינו החובה לעשות זאת.
▪  ▪  ▪

איש לא יעז להתווכח עם האם השכולה בעודה באבלה, מבכה מרה את מות הילד שלה. יש להניח לה לכאוב עד תהום, להתייפח עד כלות הדמעות ולאפשר לה להגיד כל אשר על לבה.
אסור לנו לסכור את פיה, חלילה. אסור, אבל צריך. מדובר כאן בחציית קו אדום במעורבותם-התערבותם של הורים בשיקוליהם המבצעיים של מפקדי הצבא, שבו משרתים ילדיהם.
גם בעיצומו של האבל שאין חריף, נוקב ומייסר ממנו, אנחנו צריכים לשמוע את דברי הכפירה המסוכנים של האם השכולה, יפה סולמון, אמו של רועי ז"ל, לוחם יחידת 'דוכיפת', שנהרג לפני ימים אחדים במארב שטמנו מחבלים לחיילי היחידה בכפר עין יברוד, ואף להקשיב להם.
אבל בטרם יהדהד הקול השבור והמרוסק של יפה את המשמעות המסוכנת מאין כמוה של המלים שהטיחה בהלוויית בנה, חייל 'דוכיפת', צריך להסתייג מהם.
גם אם קשה להטיל ספק בעצם נחיצותה של סיור-השיטור בכפר פלשתינאי - אין כל ספק שמותר וצריך לעורר ויכוח (לגיטימי בנסיבות העניין) על אופן ביצועו.
בעוד מהדהדים באוזן הפנימית גם דברי אחד מהאבות השכולים ( "הבנים שלנו נהרגו כמו ברווזים במטווח) צריך לנגב ליפה את הדמעות, לאפשר לה להמשיך להתייפח-חרש, לחבק אותה בחום, לאפוף אותה בחמלת אין-קץ ולהגיד לה: את טועה, אישה יקרה. את טועה ומטעה. הטעות הזו מסוכנת. היא עלולה להיות הרת אסון. אנחנו מבינים את מקור הדברים, הנובעים מהמעיין הבלתי-נדלה של אבלך הכבד, הקשה מנשוא, ובכל זאת - אנחנו חייבים להסתייג מהדברים האלה, אחרת אנה אנו באים.
המשמעות המהותית של הקריאה שלך, יפה, לחיילים לסרב לפקודת מפקדיהם היא עידודם למרוד בהם.
פירוש מעשי של הקריאה שלך, יפה, או, חלילה, ניסיון לממש אותה הלכה למעשה כמוה כהמרדה - מעשה שהעושה אותו עלול להיענש בחומרה.
איש לא ידון אותך, כמובן, לכף חובה - בוודאי לא עכשיו, בעודך יושבת שבעה - ואת, כאם שכולה, תימדדי במה שהמשוררת יראת השם זלדה כינתה "פעימות הדופק האחר", אבל עם כל הכאב ועם כל הקושי הטמון בהבנת הכאב ובהזדהות עמו, אי אפשר לעבור על הדברים שלך לסדר היום ולהידרש אליהם כאילו הם לא נאמרו כלל.
אני מביט בך בעיתון - מחובקת, מנוחמת ונחמלת בידיו של בנך החי, והלב נשבר או נקרע או שניהם, ואסור לי להגיד לך מה שאני כותב לך אבל אני צריך לעשות זאת, כי הקריאה שלך, קריאת-השבר, אשר רק מי שלבו עשוי אבן לא יבין את מקורה, היא קריאה מסוכנת. יש להסות אותה ולהניח לה להימוג.
אני משתתף, יפה, באבלך האיום, בכאבך הנורא ובצערך האיום ונורא, אבל אסור לי להנהן - אות להסכמה - למשמע קריאתך לחיילים לסרב פקודה.
כי עלול להיקשר קשר קטלני, הרסני, בין "מכתב הטייסים" לבין קריאתך.
לבכות ולסרב לך, יפה. אי אפשר אחרת. כשתקומי מהשבעה ותחזרי לחיים אולי ייבקע סדק דק של ספק בנחרצותך ואולי גם את תביני, בכאב אין-אוני, כי במחשבה שניה, מנוחמת, את לא התכוונת למשמעות האמיתית של הדברים: אמירתם היו הדרך שלך לבטא את נוראותה של המלחמה ואת חוסר הצדק המשווע, הקורע, של סופם המר והאכזר של חיי הילד המקסים שלך, רועי, עליו השלום והברכה. יהי זיכרו ברוך.

תאריך:  23/10/2003   |   עודכן:  23/10/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים ישעיהו
יוסטה בלייר
עו"ד תומר ח. הנריק ריטרסקי
לא ניתן להתעלם מתשתית התחבורה הקורסת במדינה, מערימות כלי-הרכב המציפים את הכבישים העירוניים ומפאזל חלקי האספלט הבינעירוניים המתהדרים בתואר כביש
אליקים העצני
בפעם השלישית בתוך מאה אחת, מאיים כח אפל לשעבד את העולם - אחרי הנאצים והבולשביזם - האיסלם
רפי בוכניק - אל"מ ( במיל.)
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il