X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הרצאה של משה טרי, יו"ר רשות ניירות ערך, בפני האסיפה הכללית השנתית של איגוד החברות הציבוריות
▪  ▪  ▪

אני רוצה לברך את משתתפי האסיפה הכללית השנתית ולהודות על ההזדמנות שניתנה לי לשאת דברים באירוע זה, שכן אני מייחס חשיבות רבה לשיתוף הפעולה בין רשות ניירות ערך לבין החברות הציבוריות והגופים השונים המאגדים ומייצגים אותן.
אני מאמין גדול בשקיפות, כערך כשלעצמו, ובהפחתת אי ודאות הקשורה ברגולציה, ועל כן אני פועל נמרצות כדי להבטיח שהחלטות הרשות, גם כאלה הניתנות בהקשרן של חברות ספציפיות, תובאנה לידיעת החברות והציבור, וזאת כמובן במגבלות הסודיות המתחייבות. גם תהליכי החקיקה שהרשות יוזמת לאחרונה ומובילה, מובאים על-ידי, כעניין שבשגרה, לעיון הציבור הרחב. אוסיף ואגלה לכם כי הנחיתי לאחרונה את סגל הרשות להכין לפרסום מערך של STAFF ACCOUNTING BULLETINS ו-STAFF LEGAL BULLETINS שמשמעו פרסום מסודר של קודקס ההחלטות של הרשות.
השיח הפורה שמקיימת הרשות עם הגופים השונים משרת באופן ברור את האינטרסים של שני הצדדים. ואולם גם מקום שיש מחלוקות ענייניות, אני רואה בחומרה השתלחות חסרת רסן ברשות ובעובדיה ומצפה כי הדיאלוג בינינו יעשה בצורה מכובדת ועניינית, שאם לא כן - אני אנתק כל מגע עם הארגון וזה בוודאי לא רצוי לאף אחד מהצדדים.
בשל מסגרת הזמנים שהוקצתה לדבריי, לא אדון בהרחבה במצב שוק ההון הישראלי, אם כי ברור הוא שהשוק מצוי כיום באחת התקופות הקשות ביותר שידע. את מעט הזמן העומד לרשותי אנצל לתיאור קצר של המהלכים החשובים אותם יוזמת הרשות ואשר אני מאמין כי יש בכוחם לתרום לשינוי פני שוק ההון, ואם אשתמש בלשון ציורית אומר כי צעדים אלה יפרסו מחדש את אותו 'קו חמצן' החיוני כל כך לחברות הציבוריות ולכלל השוק.
המהלכים אותם אתאר מהווים חלק מן האסטרטגיה של הרשות אותה גיבשתי בשלהי שנת 2002, עם כניסתי לתפקיד. לאסטרטגיה זו שני יעדים, יעד אחד הוא הגברת הפעילות בשוק ואילו היעד השני הוא שיפור וייעול אמצעי האכיפה של הרשות וכן חיזוק גורמי הבקרה הפנימיים והחיצוניים בחברות.
להשגת היעד הראשון שענינו פיתוח שוק ההון, פועלת הרשות בשלושה מישורים: מישור אחד הוא הרחבת היצע מכשירי ההשקעה בשוק; מישור שני הוא הרחבת מעגל המשקיעים ומישור שלישי הוא פיתוח תשתיות השוק.
במישור האחד שעניינו הרחבת מוצרי ההשקעה, פועלת הרשות להקמת שוק אג"ח קונצרני נזיל ועמוק. שוק שישמש חלופה אמיתית לאשראי הבנקאי המממן היום את מרבית המגזר העסקי. כדי ליצור לחברות נגישות אמיתית לשוק החוב הסחיר, פועלת הרשות להסרת חסמים המכבידים על גיוס חוב.
כידוע, הוקמה ועדה ציבורית בראשות עו"ד ראובן בכר, שתפקידה היה להמליץ לי ולממונה על שוק ההון באוצר כיצד צריכים להראות תשקיפים של אג"ח וניירות ערך מסחריים. המלצות הוועדה אומצו על-ידי הרשות. ואולם, במהלך הדיונים על יישום המלצות אלה, הגעתי למסקנה כי כדי לעודד את הגיוס בשוק ההון, יש ללכת צעד נוסף קדימה וכי הגיעה העת לאפשר לחברות להנפיק ניירות ערך על-פי תשקיף מדף.
סוגיה נוספת שראוי להזכיר הוא תיקון החקיקה המוצעת בעקבות ועדה בראשה פרופ' אמיר ברנע. יישום המלצות ועדת ברנע שתכליתן שיפור הדיווח השוטף של החברות והאחדת האחריות של החברה בשל תשקיף ובשל דיווח השוטף, מהווים תשתית גילוי נאותה שמאפשרת לחברות המדווחות לפי כללים אלה לגייס כספים בשוק על סמך תשקיף מדף שיהיה פתוח לשנתיים. רבותי, מדובר במהפכה אמיתית שצפויה להביא לשינוי משמעותי בשוק ההון. במילים אחרות, חברה שתניח ברשות תשקיף מדף תידרש לשם גיוס הכסף רק לפרסום דוח מיידי קצר והדבר יאפשר לחברות לבצע הנפקה סמוך לרגע ההחלטה על ההנפקה, והכל תוך תגובה הולמת לתנאי השוק המשתנים. לכך יש להוסיף את ביטולו הצפוי של מס הבולים על הנפקת אג"ח וכן את הפטור מאגרת תשקיף עליו החליטה הרשות לגבי מכשירים פיננסיים כגון ניירות ערך מסחריים, אג"ח מגובות משכנתא ואג"ח מונציפליים. אני מאמין כי צעדים אלה יוזילו את עלויות הגיוס בשוק ההון, יקצרו את תהליך הגיוס ויתרמו להגברת נזילות שוק ההון ולשכלולו.
בנוסף לצעדים אותם נוקטת הרשות להקלת תהליך גיוס ההון בשוק, מובילה הרשות שורה של צעדים שנועדו להחדיר מכשירי השקעה חדשים לשוק. כך למשל, הקמתי ביחד נציבת מס הכנסה, טלי ירון-אלדר, צוות שתפקידו להמליץ לנו כיצד ניתן לשלב בשוק קרנות מסוג Reit המאפשרות לציבור להשקיע בנדל"ן באמצעות שוק ההון. בצוות חברים, מלבד נציגי הרשות ונציבות מס הכנסה גם נציגים של אגף התקציבים במשרד האוצר והבורסה ואני רואה חשיבות רבה ביצירת מכשיר השקעה זה וצופה שיהיה לו ביקוש רב.
יחד עם זאת, אין לדעתי די בפעולות חשובות אלו שציינתי כרגע, שכן כידוע אמון הציבור הוא נשמת אפו של שוק ההון ומכאן שיש לחזק את אמון הציבור בשוק ההון ולצורך כך נדרשת גם אכיפה. אכיפה נכונה תושג על-ידי שיפור וייעול אמצעי האכיפה של הרשות ועל-ידי אכיפה יעילה מצד השוק. הכוונה היא לגורמי הבקרה הפנימיים בחברות, כגון דירקטורים ועל-ידי גורמי הבקרה החיצוניים כגון רואי החשבון. ואכן, להשגת היעד השני של האסטרטגיה, פועלת הרשות בחודשים האחרונים לביצוע רפורמה גדולה בתחום האכיפה שלה ואשר עקרונותיה המרכזיים הם אלה:
1. בהפרות שנושאות אופי טכני ובמהותן אינן פליליות, יוטל קנס אזרחי במקום הליך פלילי. כך למשל הגשנו לשר האוצר הצעה להפוך את הסנקציה על אי הגשת דוחות כספיים במועד מסיבות טכניות לסנקציה של קנס אזרחי.
2. שילוב אמצעי אכיפה חדשים, לא פליליים, במערך האכיפה של הרשות. אני סבור כי במקרים המתאימים השימוש באמצעי אכיפה חדשים ולא פליליים יקל על הרשות לבצע את משימותיה ויסייע לה לשמור על תקינות והוגנות שוק ההון.
אשר לאכיפה של גורמי הבקרה הפנימיים והחיצוניים בתאגיד, סבורה הרשות כי בקרה זו טעונה שיפור רב, ואכן, כדי לאפשר לציבור המשקיעים לפקח על גורמי בקרה אלה הרחיבה הרשות לאחרונה את דרישות הגילוי שיאפשרו לציבור לדעת כיצד מתפקדים הדירקטוריונים ומעריכי השווי.
אני מייחס חשיבות רבה לפיקוח הדירקטוריון על החברה, בכלל, ועל הדיווח הכספי שלה, בפרט. זו הסיבה שחשוב לבעלי המניות לדעת האם מכהנים בדירקטוריון דירקטורים בעלי מיומנות חשבונאית ופיננסית, וכידוע פרסמה הרשות לאחרונה הנחיה המחייבת חברות לתת גילוי על כך. הנחיה זו אינה מורה לחברות כיצד עליהן לפעול והיא מותירה לחברה חופש פעולה בקביעת המספר המזערי הראוי של דירקטורים בעלי מיומנות חשבונאית ופיננסית ובהחלטה מי הם דירקטורים כאלה. אני רוצה לנצל במה זאת על-מנת להדגיש, כי אין ההנחיה מיועדת להקנות מעמד מיוחד לדירקטורים בעלי מיומנות חשבונאית ופיננסית או לשנות מן האחריות המוטלת עליהם ועל הדירקטורים האחרים, אלא לסייע בידי הדירקטוריון לפקח על הדיווח הכספי של החברה. במקביל, יצויין כי הרשות פנתה לאחרונה למספר רב של חברות בשאלות שעניינן פיקוח הדירקטוריון על הדיווח הכספי וביקורתו כדין.
לאחרונה פרסמה הרשות הנחיה בענין צירוף הערכות שווי לדוחות כספיים של חברות וחובות גילוי בהערכות השווי. בשל החשיבות שאני מיחס למעריכי שווי ולאנליסטים, כגורמי בקרה חיצונית על החברה, יש להבטיח כי הערכות השווי תהיינה אמינות וכי הציבור יתן אמון בדוח הכספי המבוסס על הערכות השווי. בעקבות פניות של גורמים שונים וביניהן פנית האיגוד, בטענה כי החברות זקוקות לזמן נוסף לצורך התארגנות לישום הנחיה זו, הוריתי על דחייה במועד התחילה של ההנחיה.

תאריך:  20/11/2003   |   עודכן:  21/11/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יוסי אחימאיר
טוב שרעיונו של השר סילבן שלום להקמת המועצה הציבורית להסברה יקרום עור וגידים, אך בתנאי שחבריה יהיו ברובם אישים בעלי שיעור קומה, בהם הוגים ציוניים ואנשי רוח שאינם מוכנים להתפשר בעניין צידקת ישראל והציונות
עו"ד יוסי פוקס
בג"צ התיר לשדר את התשדיר לקידום מסמך ז'נווה המזכיר לכל אזרחי ישראל, שיוזמי המסמך תקעו סכין בגבה של ממשלת ישראל וסובבו את הסכין פנימה עד שפגעו בלב של העם היהודי - בהר הבית
פרופ' ג'רלד פרמן
אריה פרלמן
עו"ד מאיה שיקלר
מהו משך הזמן הסביר למתן הודעה מוקדמת; לאחרונה נדרש כב' השופט יעקב צבן מבית המשפט המחוזי בירושלים, בפס"ד ת.א. (י-ם) 2325/00 כהן נ' ט.מ.ל מיקרו מחשבים בע"מ, לשאלת ביטול הסכם הפצה בין מפיץ (מר ניסו כהן) לספק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il