X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חרף מצבן הכספי הקשה, ללא עוררין, של רשויות הכיבוי ראוי היה כי אלה יקפידו יותר על קיום הוראות החוק ולא ינצלו לרעה את חוסר היכרותם של בעלי העסקים והאזרחים עם לשון החוק
▪  ▪  ▪

אין מחלוקת כי רשויות הכיבוי מספקות שירות חיוני וחשוב מאין כמוהו. הצד המוכר פחות, ושאינו נלווה לצד ההירואי של השירות המסופק, הוא חיוב מקבל השירות באגרה.
דרישת התשלום נשלחת בדרך כלל, כמעט אוטומטית, זמן קצר לאחר האירוע ומתקבלת לרוב בהפתעה. דרישות תשלום נשלחות אף עבור ביקורות תקופתיות ואחרות בבתי-עסק ומבנים. לא מן הנמנע שחלק גדול מאותן דרישות תשלום נעשה שלא כדין.
במקרים רבים יוביל אי-תשלום האגרה שנדרשה להגשת תביעה משפטית. נראה כי במקרים רבים עשוי הדין לעמוד דווקא לימין מקבל השירות וכנגד רשות הכיבוי.
שירותי כיבוי, חילוץ והצלה
הוראת תקנות שירותי כבאות (תשלומים עבור שירותים), התשל"ה-1975, קובעת בסעיף 2(א) כי בעד שירות שנתנה רשות כיבוי (המנוי על רשימת השירותים שבתוספת לתקנות), ישלם מקבל השירות לרשות הכבאות תשלום כקבוע בתוספת הנ"ל. התקנות מפרשות וקובעות, כי "מקבל שירות" הינו אך ורק מי שהוא "בעל או מחזיק בנכס שבו או להגנתו נעשתה פעולת הכיבוי או שלהצלת נפשו או נפש בן משפחתו ניתן השירות".
דא עקא, שרשויות הכיבוי נוהגות לשלוח דרישות תשלום (ולקבל תשלומים כמובן) גם למי שאינו "מקבל שירות" כהגדרתו בתקנות. כך למשל, עשוי לעיתים מי שהזמין את רשות הכיבוי למקום האירוע, מי שאותר במקום במקרה או מי שכוחות ההצלה באו עימו במגע בעת האירוע ושפרטיו נרשמו ב"דוח האירוע", למצוא עצמו נדרש לשלם כספים. כאמור, סמכות רשויות הכיבוי (ואיגודי הערים במסגרתם הן פועלות) לגביית אגרות בשל מתן שירותים כאמור, הינה אך ורק על-פי קריטריונים שהוגדרו בחוק ובתקנות. אם השירות שסופק אינו נכלל בתוספת לתקנות או שמקבל דרישת התשלום אינו "מקבל שירות" כהגדרתו בתקנות - דרישת התשלום הינה לכאורה שלא כדין.
עריכת ביקורת במבנים ובתי-עסק
שירות נוסף שמבצעת רשות הכיבוי, מתוקף תפקידה כגורם מפקח על אמצעי הכיבוי, הינו ביקורת שנתית של ציוד הכיבוי המותקן באתרים השונים שבתחום שיפוטה, וזאת על מנת לוודא את תקינותו של ציוד זה ואת התאמתו לדרישות החוק. על רשות הכיבוי הוטל [סעיף 4(4) לחוק שירותי כבאות] "לקבוע, בכפוף לתקנות שהתקין שר הפנים, סידורי כבאות במוסדות ובמפעלים, בין ציבוריים ובין פרטיים, וכן בבנינים גבוהים, לפקח על ציודם ולתאם את סידורי הכבאות כאמור עם סידורי הכבאות של רשות הכבאות".
במקרה שהיה [ת.א. 1465/96 (מח'-ת"א) מקורות חברת מים בע"מ נ' איגוד ערים לשירותי כבאות "איילון"], נערכה ביקורת כיבוי שנתית באתרים רחבי ידיים של חברת מקורות. חישוב האגרה נערך בהתבסס על התקנות והתוספת להן. לצורך חישוב זה נטען על-ידי מקורות כי יש להביא בחשבון את השטחים המבונים בלבד (המהווים חלק מזערי משטחי האתרים שנבדקו ומפחיתים את החיוב בלמעלה מ-90%!.
לטענת שירותי הכבאות יש לחשב האגרה עבור ביקורת ציוד במקרקעין לפי השטח הכולל של כל אחד מן האתרים הנבדקים, ובהתאם לתעריף המשתנה למ"ר, כמפורט בתוספת לתקנות. גם היועץ המשפטי לממשלה תמך בעמדה זו ואף הדגיש כי אם יתקבל הפירוש שנתנה חברת מקורות (המערערת) לתקנות, יירדו ההכנסות העצמיות של רשויות הכבאות בארץ ממקור גבייה זה בשיעור של כ-40%.
בית המשפט קבע, כי חישוב האגרה כפועל יוצא של שטחים מבונים מבלי להתייחס לשאלה מה הזיקה ומה הקשר בין שטחים מבונים אלה ובין ציוד הכיבוי הנבדק, הינו חישוב אוטומטי המתעלם מתכלית החקיקה, באותה מידה שמתעלם ממנה חישוב אוטומטי של האגרה כפועל יוצא של כלל שטח האתר. לפיכך נקבע, ובצדק רב, כי על החישוב להיערך לפי שטח ההתיחסות אשר לגביו חלה חובת ההתקנה של אמצעי הכיבוי, על-פי התקנות הרלוונטיות הנוגעות לאותו סוג מקרקעין, ואילו שטחים פנויים אשר לגביהם אין חובה להתקין אמצעי כיבוי כאמור, לא יובאו בחשבון לצורך חישוב האגרה.
חרף מצבן הכספי הקשה, ללא עוררין, של רשויות הכיבוי ראוי היה כי אלה יקפידו יותר על קיום הוראות החוק ולא ינצלו לרעה את חוסר היכרותם של בעלי העסקים והאזרחים עם לשון החוק ואת חוסר יכולתם או רצונם להתמודד עם המערכת המשפטית, כדי להעמיד דברים על מכונם.
_____________
הכותב הוא עו"ד, חבר ועדת החקיקה למדע וטכנולוגיה, ועדת המחשוב, ועדת הבנקאות וועדת תביעות ייצוגיות של לשכת עורכי הדין.
תוכן הרשימה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו בביצוע ו/או בהימנעות מביצוע פעולה כלשהי.

תאריך:  25/11/2003   |   עודכן:  25/11/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עמי דור-און
אל"מ (מיל.) משה לשם
"השונא את חברו הרי זה משופכי דמים . שנאמר (דברים פרק יט,יא ) 'וכי יהיה איש שונא לרעהו וארב לו וקם עליו ' " כתובות עז , ע"ב
מושיק קוברסקי
טול קורה מבין עיניך, מר פרץ. צא מהאולמות אפופי העשן בהם אתה וחבריך העסקנים מתכננים איך למרר את חייהם של אזרחי המדינה, וראה מה אומר האיש ברחוב הנפגע ממך ומסובביך
יואב יצחק
מינוי רובינשטיין יידחה עד אפריל; לפיד תומך במינוי "למרות כל הרעש התקשורתי"; בדעת השר לפיד למנות שני שופטים "במכה אחת" - את רובינשטיין ומועמד נוסף
עו"ד עוז גדות
שרטוט גבולותיו של המשא-ומתן לשלום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il