X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השיטה הנוכחית של בחירת נשיא - בית המשפט העליון - אינה מעוגנת בחוק אלא היא בבחינת נורמה שהשתרשה או מסורת לפיה השופט הוותיק ביותר, בהגיע תורו נבחר לתפקיד
▪  ▪  ▪

מומלץ לעגן בחקיקה, כי משרות ממשלתיות בכל הדרגים, הביצועיים והיצוגיים, יהיו לתקופה מוגבלת של 7 שנים. עקרון זה - יבטא אחידות, מעשיות ורצון להצליח תוך פרק זמן מוגבל עם השארת "טביעת אצבעות" לעתיד.
נושא הבחירה הנכונה, לתפקידי מפתח ממלכתיים בישראל אינו חדש והוא עולה מחדש, עם התקרבות מועד בחירה של אישיות ותפקיד ממלכתי כמו: נשיא המדינה, מבקר המדינה, נשיא בית המשפט העליון, יועץ משפטי לממשלה, פרקליטת המדינה, פרקליטי מחוזות וכדו'…
כמה דעות והצעות, נשמעו ונכתבו לדוגמא בנושא בחירת נשיא בית המשפט העליון - האם ללכת בעקבות הנוהל שהשתרש עד כה, לפיו הוועדה למינוי שופטים בוחרת בנשיא בשופט עליון הוותיק ביותר - או כפי שמספר חברי כנסת מנסים לקדם חקיקה לפיה הכנסת היא שתבחר נשיא לבית המשפט העליון - לפי כישורים ולא ותק או ששופטי בית המשפט העליון, הם שיבחרו מביניהם את הנשיא ללא קשר לוותק.
כמובן, שלכל שיטה מעין זו, יש יתרונות וחסרונות כמו, יצירת קבוצות לחץ חברתיות ופוליטיות לבחירת הנשיא, יצירת קבוצות בתוך בית המשפט העליון בעד ונגד ותוצאות שאינן מבטיחות בחירת האדם הנכון לתפקיד החשוב והמוביל במערכת המשפטית.
לציין, השיטה הנוכחית של בחירת נשיא - בית המשפט העליון - אינה מעוגנת בחוק אלא היא בבחינת נורמה שהשתרשה או מסורת לפיה השופט הוותיק ביותר, בהגיע תורו נבחר לתפקיד, ללא קשר לכישוריו המקצועיים, יכולת ההנהגה, הכושר המנהלי והיכולת היצוגית.
אי לכך חקיקה בנושא זה כמו גם בתפקידים ממלכתיים אחרים - היא פתרון לא רק לגלי אלא ממלכתי וחברתי - שמבטיח כי לתפקיד יבחר האדם הטוב ביותר, לדעת הצוות הבוחר או על-ידי הכנסת, או ועדה מטעמה או ועדה ציבורית שתמונה לתפקידים השונים.
להזכיר, בארה"ב שופטי בית המשפט העליון הפדרלי נבחרים על-ידי נשיא ארה"ב לפי נטייתו הפוליטית וכך גם שופטים פדרליים מדינתיים - להבדיל מהשופטים במערכת המדינתית - הנבחרים בבחירות של הציבור, על כל ההשלכות השליליות והחיוביות שבדרך בחירה זו - וזה כולל גם את בחירת פרקליטי המחוזות.
ולמרות הביקורות המוטחות בשיטת הבחירה הזו, כגון בחירות פוליטיות, בחירות שנקנות בכסף או בתמיכת העולם התחתון - שהן נכונות במקרים רבים - השיטה פועלת כבר עשרות בשנים ופועלת לא רע.
נכון, ששיטה מעין זו - לא מתאימה לארצנו, לא מבחינה חברתית, לא פוליטית ולא בשל גודל האוכלוסיה והרכבה העדתי. בעניין זו ניתן לומר שגם שיטת המושבעים הנהוגה בארה"ב ובאנגליה אינה מתאימה לארצנו ולמערכת שלנו - אי לכך - רצוי לחשוב על פתרונות יצירתיים מעשיים, המתאימים לתפישת עולמנו החברתית והפוליטית ונראה לי שעקרון 7 השנים הוא המוצא, הטוב ביותר בנמצא.
ההצעה - גם תיצור אחידות בבחירה של בעלי תפקידי מפתח ממשלתיים, שבחלקם, כבר קיימים היום כמו: בחירת נשיא המדינה ובחירת מבקר המדינה לתקופת קדנציה אחת של 7 שנים. הדבר מאפשר לבעלי התפקידים האלה להשקיע מאמץ מרוכז וענייני כדי להטביע את חותמם בעשייה ואולי גם לעתיד.
לגבי נשיא בית המשפט העליון - מומלץ ללכת בדרך של בחירת נשיא המדינה - דהיינו, הכנסת היא שתבחר את נשיא בית המשפט העליון לתקופה של 7 שנים. לאחר תום התקופה - במידה והנשיא היוצא יביע הסכמתו - יוכל או לפרוש או להשאר שופט בבית המשפט העליון - מבלי שמעמדו בציבור בחברה או בקרב חבריו יפגע, שהרי יש תקדימים לכך בחברות גדולות וגם בפוליטיקה, כמו רוטציה בין ראשי ממשלות כפי שהיה בעבר אצלנו - (ראה שמיר-פרס).
עקרון 7 השנים - צריך לחול מלמעלה כלפי מטה לכל תפקידי המפתח הממשלתיים, בדרגות הבחירות וכפי שציינתי גם לגבי פרקליטי מחוזות בפרקליטות.
בהזדמנות זו - כדאי להזכיר כי גם בצה"ל בו יש תפקידי מפתח בעלי עצמה והשפעה, יש רוטציה טבעית ותנועה מתמדת של תפקידי רוחב עד לשיא הפירמידה. עקרון זה צריך לחול גם על תפקידים כמו ר' אמ"ן, ראש המוסד, ראש השב"כ וכדו' במידה והם לא מתחלפים עוד קודם לכן.
לדעתי, יש אפשרות שבעלי תפקידים בודדים מרשימת 7 השנים - ימשיכו גם מעבר לתקופה זו, אבל רק אחרי בחירה נוספת וחדשה של הגוף הבוחר ובמקרים חריגים.
כמובן, שגם בשיטה זו ניתן למצוא נקודות חובה לצד נקודות זכות רבות - אך בשקלול הכולל נראה לי - שיש בה משום פתרון הולם, הגון והגיוני שכדאי לאמצו או לפחות להשקיע מחשבה חיובית טרם דחייתו על הסף.
בהזדמנות זו - כדאי לבדוק גם את נושא "הצינון" בתפקידים מסויימים - לפחות לתקופה של שנה - דוגמת המעבר מיועץ משפטי לממשלה או פרקליטת המדינה למינוי שופט עליון.
הכותב הוא עורך-דין, בעל תאור שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר פרקליט צבאי, יועץ משפטי, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז ומשנה ליועץ המשפטי של מועצת העתונות.

תאריך:  26/11/2003   |   עודכן:  26/11/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד עוז גדות
חובתם של מנהיגים לאחד ולא להפריד
עו"ד תומר ח. הנריק ריטרסקי
חרף מצבן הכספי הקשה, ללא עוררין, של רשויות הכיבוי ראוי היה כי אלה יקפידו יותר על קיום הוראות החוק ולא ינצלו לרעה את חוסר היכרותם של בעלי העסקים והאזרחים עם לשון החוק
עמי דור-און
אל"מ (מיל.) משה לשם
"השונא את חברו הרי זה משופכי דמים . שנאמר (דברים פרק יט,יא ) 'וכי יהיה איש שונא לרעהו וארב לו וקם עליו ' " כתובות עז , ע"ב
מושיק קוברסקי
טול קורה מבין עיניך, מר פרץ. צא מהאולמות אפופי העשן בהם אתה וחבריך העסקנים מתכננים איך למרר את חייהם של אזרחי המדינה, וראה מה אומר האיש ברחוב הנפגע ממך ומסובביך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il