X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

קצב הפיגועים והאיום היומיומי על אזרחי ישראל, מאלץ את בתי הקפה והמסעדות להחזיק מאבטח צמוד. בדלת הכניסה של כ-75% מבתי הקפה באזור גוש דן, ניצב אדם חמוש - אשר מתעקש לפשפש לנו בתיקים ומתחת למעילים. אך החיטוט והעיכוב לא מפריעים לי אישית כמו השאלה: מי משלם למאבטח?
בתי הקפה סוברים, משום מה, כי הם יכולים "להפיל" עלינו, הצרכנים, את גובה שכר העבודה של המאבטח, בכך שבתחתית החשבון יוסיפו שורה בה נכתב: אבטחה: 5 ש"ח. כך למעשה נוהגים רוב בתי הקפה לחייב בין 1-2 ש"ח לסועד בגין אבטחת המקום.
אך לא כך קובע החוק. למעשה, החוק קובע בדיוק להיפך. אין לחייב אדם עבור שירות שאינו מחיר מנה או מוצר אותו הזמין. "לא יפרסם עוסק ולא ינקוב, במפורש או במשתמע, מחיר של נכס או של שירות, אלא אם כן הוא המחיר הכולל בלבד ורק במטבע ישראלי" (סעיף 17ד לחוק הגנת הצרכן). כך גם אסור לבתי הקפה ולמסעדות לחייב אותנו בדמי שירות בתוך החשבון.
סעיף 17א לחוק מגדיר את "המחיר הכולל", כ"מחיר הכולל את סך כל התשלומים בעבור נכס או שירות ואת סך כל המיסים החלים עליהם או על מכירתם והנגבים על-ידי עוסק, לרבות:
(1) מס ערך מוסף, אגרות או תשלומי חובה;
(2) כל תשלום אחר הנלווה לרכישת אותו נכס או שירות, בלי שניתנה לצרכן אפשרות מעשית לוותר עליו במסגרת העסקה".
לכן, באם הינך מחוייב לשלם סכום כלשהו שאינו מחיר המנה אותה הזמנת, הינך רשאי לבקש כי יוסר סכום זה מחשבונך, ואינך מחוייב לשלמו.
זוג חברים שלי הזדמנו בערב ליל שישי לבית הקפה החדש של חברת מקס ברנר שנפתח בהרצליה פיתוח. כהרגלם, כשהגיע החשבון ביקשו כי יוסר החיוב. אך להפתעתם, מנהל המסעדה התורן, אשר הציג עצמו כסטודנט למשפטים באוניברסיטת תל אביב, טען כי עליהם לשלם את הסכום וכי החוק תומך בטענתו. לאחר ויכוח לא קצר לעיני הסועדים, ולאחר שהבהירו לו כי הם בקיאים בחוק וסירבו לשלם, התרצה הסטודנט והסיר את החיוב.
מהמיתון והמצב הביטחוני סובלים כולם, גם הצרכנים וגם בעלי העסקים. אין סיבה שאנו נשלם על המאבטח המועסק על-ידי בית הקפה. כשהתחילה האינתיפאדה האחרונה, והחלה הנורמה של העסקת מאבטחים, החלו בעלי העסקים לגלגל אל הצרכנים את החיוב, ואלו שילמו ברצון, כי ראו זאת כמגמה חיובית. אך כיום, על אף שנוכחות המאבטח הינה חיונית וחשובה, צריכים בעלי העסקים להבין, כי אינם יכולים לצפות שהצרכן ישלם על האבטחה הסובבת אותו בכל תחומי חייו: בבית הקפה, במסעדה, בתחבורה הציבורית ובקניון.
אם בתי הקפה והמסעדות אינם יכולים לממן את שכר העבודה, עומדת ברשותם האפשרות של העלאת מחיר המנות, כמו שעשו במגזרים אחרים שנדרשו לשלם את האבטחה.
מנהל המשמרת בבית הקפה של מקס ברנר מסר בתגובה: "הסברתי לבני הזוג, כי למיטב ידיעתי, באם מצוי שלט בכניסה למסעדה המפרט כי הסועדים יחוייבו בתשלום דמי האבטחה, הרי זה חוקי. ומכיוון שהיום השלט לא נתלה, אבטל להם את החיוב. בני הזוג התעקשו, כי החוק אוסר על בעל העסק, בכל מקרה, לחייב את הסועדים במחיר האבטחה. כאמור, הסכמתי להסיר את הסכום מהחשבון, ולבסוף הוא ניתן כתשר למלצרית".

תאריך:  21/12/2003   |   עודכן:  21/12/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרופ' ג'רלד פרמן
יואב יצחק
העדה הדרוזית זועמת לא רק בגלל התוכנית לאיחוד הרשויות, אלא גם בשל האיסור לצאת לביקור תנחומים בלבנון; ועכשיו ממתינים במתח לפסק הדין במשפטו של סאלח טריף, השר הדרוזי הראשון
יואב יצחק
אביעד ויסולי
שרון לא רק שמצא, סוף סוף, את המילה העברית הנכונה למושג "טרנספר" - "העתקה", אלא הוא אף קבע שזו תהיה מעתה המדיניות הרשמית של ממשלת ישראל
מושיק קוברסקי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il