X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
החבר'ה עם היד על הסוו'יטש מציבים אתגר אמיתי ראשון לביבי
▪  ▪  ▪

בעלי המשאיות מבקשים להחריף את מאבקם הציבורי, וינסו לגרום השבוע לשיבושים בתנועה. לאחר שבסוף השבוע ניסו לשבש את העברת הסחורות אל ומנמל אשדוד - במחאה על עיצומי העובדים שם. עתה הם יוצאים כנגד משרד האוצר, וממקדים את מאבקם בנמל חיפה, נמל הבית של ראש איגודם המקצועי.
בראש ה'טימסטרס' - גילדת בעלי המשאיות, ניצב גבי בן-הרוש, מנהל חברת הובלות 'הנמל החדש' מחיפה, המוגדר רשמית כ'יו"ר מועצת המובילים והמסיעים בישראל'. סגנו של היו"ר בן-הרוש, דוד כוכבא - המשמש כמנכ"ל 'מועצת המובילים והמסיעים' הודיע להנהלת נמל חיפה מחד, ואלה מארגוני ההובלה הסרים למרותו מאידך, כי "החל מערב יום שני (22.12.03), אין פוקדים את נמל חיפה, כמחאה על ייקור הסולר".
אמש נפגשו נציגי מועצת המובילים עם נציגי האוצר במטרה למנוע את החלטת הממשלה לייקר את הבלו על הסולר, ואולם הפגישה נכשלה. ייקור תעריפי הסולר הילך איימים על בן-הרוש מזה חודשים רבים, ולדבריו הבטיח לו שר האוצר, בנימין נתניהו, כי לא ייקר את הסולר - המהווה מרכיב עיקרי בסל התשומות של חברות התובלה.
אף שבן-הרוש אינו יכול להמציא מסמך המעגן את הבטחתו נתניהו בכתב, חזקה עליו כי אכן הבטחה ברוח זו ניתנה לו במועד כזה או אחר. אלא שבעלי המשאיות אינן המגזר היחיד במשק המתקשה לתפוס את שר אוצר באמירת דיברי אמת, ולפיכך קשה להבין מדוע דווקא בן-הרוש הוא זה הנותר פעור פה למול כחשיו של נתניהו.
אי אמירת אמת הינה מאיפיוניו העקביים הבודדים של שר אוצרינו, ותמוה כי בן-הרוש יוצא למאבק כנגד עיקביות נדירה זו במקומותינו. מזמן נהיר היה כי ייקור הסולר הינו רק עניין של זמן, כאשר מכשיר הבלו מדגדג את קצוות אצבעותיהם של מקבלי ההחלטות - שהרי בכל העולם מחיר האנרגיה הינו נגזרת ישירה של מדיניות המיסוי הממשלתית.
בעלי המשאיות נאבקים אגב רק במחיר האנרגיה, בעוד שאיש אינו מייצג את כלל ציבור רוכשי מכוניות הדיזל, להם הובטח להוזיל את מחיר אגרת הרכב, צעד שאינו נראה באופק. כל כלכלניו הבכירים של משרד התחבורה אשר נשאלו לצורך הכנת ידיעה זו, אודות שינוי צפוי כלשהו באגרת הרכב, הנגביית על-ידי אגף הרישוי שבמשרד התחבורה, זקפו גבות במבט משתאה בהפנותם בהשתאות את השאלה לעבר משרד האוצר. מיהו משרד התחבורה למול האוצר?
בעלי המשאיות יורים בעובדים ובממשלה באותה אש חייה. הם ממשיכים עדיין במאמציהם לחסימת נמל אשדוד, ומפריעים לפריקה וטעינה של מטענים, במחאה תמוהה לכשעצמה על השיבושים שאותם הפעילו עובדי הנמל, רק משום שהם גורמים גם לחברות ההובלה נזקים כבדים.
למול שאגת הטימסטרס מצייץ לו עמוס רון, מנכ"ל רשות הנמלים, בהתייחסו לשיבושים שגורמים בכניסה לנמל אשדוד, בהוראת מועצת המובילים: "יש להפסיק את הנוהג לפיו פגיעה בעבודת הנמלים הינה הנשק הראשון בכל פעם שגופים שונים מוחים כנגד החלטות משרדי הממשלה", אמר רון באחת מהתבטאויותיו הציבוריות האחרונות ככל הנראה, ובקוראו ליו"ר מועצת המובילים שלא לשבש את עבודת הנמל במסגרת צעדי המחאה כנגד החלטת האוצר לייקר את הסולר. הוא אמר כי שיבוש עבודת הנמלים ופגיעה בתנועת המטענים גורמת נזק כבד למשק הישראלי ולמגזר העסקי.
במקביל אומר דוד כוכבא, מנכ"ל המועצה וראש מטה המאבק בייקור הסולר, כי סגירת נמל חיפה ונמל אשדוד הם שלב ראשון במאבק חריף ביותר שאליו יוצאים ארגוני ההובלה וההסעה. השבוע ינקטו צעדים נוספים והמאבק יתרחב ויחריף. מנוי וגמור עם חברות ההובלה שלא לאפשר את ייקור הסולר.
המובילים מוחים על כך, שהאוצר מייקר את הסולר פעם אחר פעם ומשקלו בסל התשומות עלה מאחוזים ספורים לכדי 30% ויותר. שיעור כזה אינו מאפשר למשרדי ההובלה המאורגנים להרוויח, מה עוד שבהיקף העבודה מסתמנת ירידה תלולה עקב המיתון.
אגב אורחא מקוממת את הדוברים הודעת האוצר, כי "ייקור הסולר נועד לממן את המשך בניית גדר הביטחון".
בן-הרוש אדם ישר אך להבדיל מאחרים כאלה ממש אינו תמים, ובכל זאת הוא שואל שאלת תם "איך יתכן להטיל על 3% מכלל כלי הרכב במדינה עומס זה, בעוד ששאר 2 מיליון בעלי הרכב פטורים מכך?" ובכן איך, בן-הרוש? בדיוק סתם כך, בדיוק כמו כל שאר העוולות כלפי הזקנים ולחלשים.
לא ברור מי בדיוק הסיחה את דעתו של נתניהו, לבטח הייתה זו דמות מרשימה - שכן כבוד השר עשה הפעם טעות של ממש: לראשונה קנה לעצמו אויב של ממש, בר פלוגתא שיתן לו פייט של ממש. קצת מתבכיין אמנם באקורדי הפתיחה, אבל הוא ישאג עוד ברעם מנועי הדיזל, ויוציא הרבה עשן.
האוצר מתמיד התנגד להכנסות ייעודיות, ואת המס הניגבה על הרכב מעולם לא הסכים להחזיר לנהג באופן של השקעה בהגברת הבטיחות בדרכים. נגד עובדה זו התריע בן הרוש בכל הישיבות הרבות העוסקות בבטיחות בדרכים, למענן הוא מטריח עצמו חדשות לבקרים לירושלים.
דוד כוכבא אומר, כי ייקור הסולר האחרון למשאית הצורכת 4,000 ליטר סולר לחודש היא 1,200 שקלים לחודש. ההתייקרות האפקטיבית של הסולר הייתה 22.50% ולכן ההתייקרות התקופתית הממוצעת המשוקללת של התשומות למשאית בשלושת החודשים האחרונים הייתה 6.8% ואולם ההתייקרות הריאלית היא 50% בהתחשב בעובדה שבעשר השנים האחרונות לא עלו מחירי ההובלה.
כאשר השניים, בן-הרוש וכוכבא יוצאים למאבק, מובטח הרבה אקשן בכבישים, ולראשונה מאז עזב אותנו בשיממון האיש עם היד על השאלטר של המדינה, אנחנו מקבלים צמד חדש ונמרץ עם היד על הסווי'טש. משעמם לבטח לא יהיה, אם כי לנהגי המכוניות הפרטיות מומלץ להצטייד בספרים לקריאה בפקקים. זיכרו, מרבית המשאיות הכבדות מצויידות כיום בתאי שינה.

תאריך:  23/12/2003   |   עודכן:  23/12/2003
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדר פרבר
דודו אלהרר
מיכאל שרון
חנה בית הלחמי
בתגובה לידיעה שפורסמה ב-Nfc:
www.nfc.co.il/archive/011-D-36614-00.html?tag=13-54-56
דוד קליין
משק קטן כמו המשק הישראלי יוכל למצות את פוטנציאל הצמיחה שלו רק אם יהיה פתוח לעולם; את היסודות למדיניות חברתית במשק קטן ופתוח יש להניח כבר עכשיו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il