X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

בסוף השבוע הוגשה בכנסת הצעת חוק המחייבת את הבנקים להתלונן במשטרה נגד כל עובד החשוד במעילה. לפי ההצעה, יהיה על הבנק לדווח מיידית על האירוע לבנק ישראל ולפרסם הודעה לציבור כדי שלקוחות יוכלו לבדוק את חשבונותיהם ולברר אם לא בוצעה גם בהם מעילה. מתברר שב-5 השנים האחרונות נחשפו 96 מעילות בעשרות סניפי בנקים ברחבי הארץ. לפי נתוני בנק ישראל, הבנקים והמשטרה, מדובר במעילות בהיקף כולל של יותר מ-90 מיליון שקל.
אני כמובן בעד כל פעולה להגברת השמירה על הכסף שלנו בבנקים אך חייב להודות שזה מזכיר לי קצת את הסיפור על פרנסי העיירה חלם, שיום אחד נדרשו לתת דעתם על כך שאחד מגשרי העיירה, רעוע מאוד ותושביה נופלים ממנו ונפצעים. מה עשו הפרנסים שטיפשותם יצאה למרחקים? הקימו ליד הגשר המט ליפול - בית-חולים. בכך ראו את הבעיה פתורה.
ומה אנו לומדים מכל היזומות לאיתור מועלים בבנקים: שמערכת הפיקוח על מועלים הולכת ומשתכללת עוד אם תרצו, "בית החולים למעילות" השתכלל, אולם לצערי אין בכך די. אכן, היו כאלו שהגיבו על פרשת בנק מזרחי שהתפיסה מלמדת הפיקוח השתפר. היום אולי כבר תופסים את גנבי המערכת הבנקאית הרבה לפני שזה מגיע לרבע מיליארד שקל כפי שאירע לפני שנתיים. אחרים ששמעו על הפרשה החדשה בבנק המזרחי הגיבו אחרת: "המערכת הבנקאית לא למדה דבר", מפרשת בנק המסחר. השאלה, לדעתי, איננה אם הבנקים למדו או אל למדו דבר; אלא, יש כאן עניין עמוק ומהותי בתרבות העסקית של הבנקים.
אכן, כשמתעוררת פרשה בבנק זה או אחר, הנטייה היא או לטאטא אותה מתחת לשטיח. אם אין הדבר עולה יפה, המוצא הוא להעבירה לטיפול משפטי-פלילי. ורושם הוא כי המצפון האתי-מוסרי בבנקים כלל לא מתעורר, עד כי עולה החשד שמא אינו קיים שם כלל! לכן יכולות הנהלות הבנקים לרחוץ בניקיון כפיים ולדבר על "תפוחים רקובים", או "כשלון של מערכות פיקוח ובקרה".
יש לזכור כי "השוטר" והשומר הטוב ביותר על התנהגותו של הפרט הוא הפרט עצמו בעזרת מערכת ערכיו האתיים. את אלה צריכים כל הבנקים לטפח בהנהלותיהם ובעובדיהם. עליהם ליצור סביבת-עבודה אתית ומוסרית בבנק, אם הם מבקשים מהציבור לתת בהם אמון ולהפקיד אצלם את כספו. על הבנקים לאמץ גישה אתית ברורה ומודגשת ולהטמיעה עמוק בתרבות הארגונית והעסקית שלהם ובנוהלי העבודה. עליהם לנקוט בגישה אקטיבית נמרצת באימוץ קודים אתיים, והחדרתם למערכת תוך הקפדה על קיומם. במקום גישה של "לתפוס את המועלים", הגישה צריכה להיות מניעת התנהגות לא אתית על-ידי התווית מערכות ערכים אתיים.
בעקבות פרשת בנק למסחר הופנתה ביקורת קשה נגד המפקח על הבנקים שזמן לא רב אחר-כך אף הגיש את התפטרותו. אז הטענה נגד המפקח הייתה אחת: היכן היית? איך לא תפסת מבעוד מועד את המגה מעילה הזו? גם עתה יש להפנות אצבע מאשימה אל המפקח על הבנקים. אם הבנקים אינם מתעוררים מיזמתם לאמץ התנהגות אתית שכזו, אז זהו מקומו של המפקח על הבנקים ובנק ישראל לאלצם לאמץ קודים אתיים ותוכניות אתיות, כדרישה חיצונית. ללא כל זה, נמשיך "להשתומם" מדי פעם על ה"פרשה" החדשה ואולי אף להחמיא על התפיסה החדשה.
__________________
כותב המאמר הינו ראש "מרכז יזרעאלי לשקיפות ואתיקה בארגונים", בארגון שבי"ל (שקיפות בינ"ל ישראל)

תאריך:  18/01/2004   |   עודכן:  18/01/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צחי פנטון
עו"ד אברהם פכטר
מבחינה משפטית, ההקלטות חוקיות - אך "מסריחות" משני הכיוונים. מכשיר הקלטה המופיע בסצינה הראשונה - יורה בסוף המחזה. ספקטור אמנם טוען ל"הגנה עצמית" - אך מעשהו די מביש ויגרום נזק כבד לחבריו למקצוע
בעז העצני
שרון נוהג לומר כי "דברים שרואים מכאן לא רואים משם". אם כן, איזה סוג של משקפיים שימש לו לראות את אירינאוס כמועמד קביל?
אברהם שרון
עו"ד תומר ח. הנריק ריטרסקי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il