X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

מינוח קיבוצי רווח: שעות פולין. שעות נוספות לפולין. נערי פולין. הפולנים. כמה שווה שעת פולין.
כמו כמעט כל דבר במקומותינו, גם השואה כבר מופרטת: בשנים האחרונות, כל נערה ונער ("המוסדניקים", כפי שנקראים תלמידי בית-הספר התיכון במוסדות החינוכיים של קיבוצי השומר הצעיר) עובדים בענפים שונים בקיבוץ, כדי לממן את נסיעתם - רובה ככולה - לביקור במחנות ההשמדה בפולין.
נסיעה שהייתה אמורה להינתן במסגרת "לכל אחד לפי צרכיו", כמשהו ברור ומובן מאליו, כפי שניתנת הזכות לרכוש תעודת בגרות לכל נערה ונער בהגיעם לגיל 16 ללא שום קשר למצב הכלכלי של הוריהם, הפכה, כמו רוב רובם של הדברים במקומותינו המופרטים, ל"לכל אחד לפי יכולתו": עבדת - נסעת. לא עבדת - נשארת בבית.
לאחר ההפרטה יש קיבוצים שבהם מתקשים "נערי פולין" למצוא מקומות עבודה שעבודתם בהם תזכה אותם ב"שעות פולין". יש קיבוצים שנעשה בהם ניסיון "לגרד" שעות בתמורה ב"עבודות ציבוריות" למינהן, גם אם אין בהן הכרח כלכלי מובהק, העיקר לתפור כיסוי ראוי.
לא רק קושי נפשי מערימה הנסיעה לפולין על הנוער. היא מערימה גם לא מעט קשיים מסוג אחר.
ב"שיחות הורים" בבית-הספר התיכון (בבקעת בית-שאן) שבו לומדת בתי הבכורה, נקראנו לאחרונה, כדי לשמוע מידע ראשוני על אודות הנסיעה הצפויה של ילדינו לביקור במחנות ההשמדה בפולין. באותה פגישה נחשפתי, לראשונה, לתופעה אשר לא שיערתי את קיומה וממילא לא נתתי עליה את דעתי: ישנם הורים - גם בקיבוצים המופרטים! - שאינם מסוגלים לממן את עלות נסיעת ילדיהם לביקור בן 8 הימים בפולין. מי מהנערות והנערים שלא יוכלו גם לחסוך בעבודותיהם המזדמנות די כסף למימון הנסיעה לא יוכלו להצטרף אליה. הם יישארו בבית.
על משרד החינוך לתת את הדעת על היבט זה של הפרטת השואה ולאתר מקורות מימון ממלכתיים לביקור החשוב לאין שיעור של נוער ישראלי במחנות ההשמדה בפולין. לחלופין, ניתן לערוך 'מבחן הכנסה' של הורים אשר אי-הגעת מי מהם לסף (מוסכם) כל שהוא תזכה אותם בהשתתפות המדינה במימון נסיעת ילדיהם.
נסיעה לביקור במחנות ההשמדה אינה פרס משום בחינה שהיא, אבל במקומות מסוימים שלילתה ומניעתה, אם בגלל אי-השלמת מכסה נקובה של שעות עבודה (בעיקר בקיבוצים) כתנאי למימון עלותה, ואם מסיבה אחרת, נחשבת ואף מוגדרת כעונש - לא בהכרח עונש חינוכי, אלא כסוג של עונש כלכלי. זו לא רק פגיעה קשה במשמעות השואה אלא ביטוי לזילותה.
אני כמעט לא מאמין למקרא הדברים שאני כותב: מי היה מאמין שהדיון על נסיעת בני נוער לביקור במחנות ההשמדה לא ייערך בשאלת חשיבותו ההיסטורית העצומה של ביקור כזה, שהרי "טוב מראה עיניים", אלא בהקשר הפרוזאי, היבש והקר, החשבונאי במהותו - בהקשר הכלכלי של רווח והפסד; של מניעתה כתגמול למאמץ ושל שלילתה כמניעת הטבה, משל היה הביקור במחנות ההשמדה מעשה שניתן להחיל לגביו את אותן אמות-מידה חשבונאיות, שבהן נאמד ונמדד הכול.
יש לעשות הכול כדי לאפשר לנערות ונערים מישראל, ללא קשר למצבם הכלכלי של הוריהם, לנסוע למחנות ההשמדה, כי אם הם לא ינצרו את זכר השואה - אשר כבר כיום נעשים במקומות שונים בעולם מאמצים נמרצים להכחשתה ולהשכחתה - דינה להימוג ולהיכחד, להיחשב כרוח תעתועים עוועית, פרי מוחם החולני של היהודים.

תאריך:  22/01/2004   |   עודכן:  22/01/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד אבי סטוקהולם-כהן
בעקבות פסק הדין בעניין "סדיטק בע"מ" שניתן על ידי השופטת אלשיך - נושה הטוען לזכות עיכבון בנכס של חברה חדלת פירעון, יוכר כנושה מובטח רק אם יוכיח "זיקה מיוחדת" לנכס המעוכב
עו"ד יורם סגי-זקס
"רזי המשפט", ספרו החדש של יו"ר התנועה למלחמה בעוני, עו"ד יורם סגי-זקס, שופך אור על מקומו וחשיבותו של הגורם האנושי בעולם המשפט והצדק ומאפשר לקורא הצצה נדירה אל אל 'מאחורי הקלעים' של מערכת המשפט; פרק מתוך הספר - מיוחד לגולשי NFC
עו"ד אברהם פכטר
ואף על פי כן - נוע תנוע - הכנסת בחקיקתה, בהיותה הזרוע שלא צריכה להכנע או להתבטל בפני בג"צ; עקרון הפרדת הרשויות - הלך והיטשטש בשנים האחרונות והגיע הזמן להעמיד דברים על דיוקם ומקומם. אפשר לעקוף את בג"צ - אסור לעקוף את הכנסת
רן ברץ
אריק באך
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il