X
יומן ראשי
חדשותתחקירים
כתבותדעות
סיפורים חמיםסקופים
מושגיםספרים
ערוצים
אקטואליהכלכלה ועסקים
משפטסדום ועמורה
משמר המשפטתיירות
בריאותפנאי
תקשורתעיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורהלכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונתמיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עתוידאו News1
פורמיםמשובים
שערים יציגיםלוח אירועים
מינויים חדשיםמוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טוריםבלוגרים נוספים
רשימת כותביםהנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישיםפירמות
מוסדותמפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורתאירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומייםאירועים כלכליים
אירועים מדינייםאירועים משפטיים
אירועים פוליטייםאירועים פליליים
אסונות / פגעי טבעבחירות / מפלגות
יומנים אישייםכינוסים / ועדות
מבקר המדינהכל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

משרד הקליטה והעלייה יצא לאחרונה לתקשורת בהכרזה: "אחרי 13 שנה: האתר האחרון של קרוואנים לעולים חדשים נסגר רשמית". לא ברור מדוע מיהר משרד הקליטה והעלייה לצאת בהכרזות לא מדויקות.
למעשה, נותרו עוד 2 אתרי קרוואנים שעדיין לא פונו. מקורות במשרד הבינוי והשיכון מציינים שעדיין קיים מאחז בגבעת המטוס בירושלים המאכלס כ-60 עד 70 משפחות: חלקן ישראליות ותיקות, וחלקן עולים חדשים. כמו-כן, קיים אתר קרוואנים בעיר בת-ים המאכלס 35 משפחות.
תהליך אכלוס הקרוואנים מקורו בשנת 1990, עם גלי העלייה שהגיעו ארצה. נוצרה ציפייה במדינה לגל עלייה מארצות חבר העמים שימנה כמיליון עולים חדשים במהלך השנים הסמוכות. במסגרת ההכנות והתוכניות לקליטת העולים החדשים, נתקבלה תוכנית לרכישת קרוואנים, ויצירת מרכזי יישוב ארעיים, בהם ישמשו הקרוואנים כיחידות דיור לקליטת עולים חדשים כחלק מתוכניות הקליטה הישירה.
בשנת 1992, התמניתי לשר הבינוי והשיכון, ובחנתי הסוגייה. מבדיקות שערכתי עלה כי תנאי המגורים באתרי הקרוואנים רעועים, הדיירים סבלו מחום כבד בקיץ, וקור ורטיבות בימי החורף. מצב הרוח הכללי בקרב תושבי הקרוואנים היה קשה, התושבים הביעו חוסר אמון עצמי לגבי יכולתם לעבור בעתיד לדיור קבע בכוחות עצמם, מרבית תושבי האתרים לא ידעו מאומה לגבי זכויותיהם בתוכנית הסיוע של משרד הקליטה, כאשר מחצית מבתי האב היו מובטלים. תושבי האתרים הביעו נכונות לעבור לדיור של קבע באם יווצר מצב של תנאי סיוע סבירים, מחיר דירה אטרקטיבי, והבטחת תעסוקה.
על-כן, החלטתי עקב התנאים הפיזיים הקשים איתם נאלצו להתמודד דיירי הקרוואנים, על פינוי מרצון של תושבי אתרי הקרוואנים מהאתרים. החלטה שקיבלה את תוקפה בינואר 1993. לשם כך, הוקמה מינהלת, אשר היתה כפופה ישירות לשר הבינוי והשיכון, והורכבה ממנהלי אתרים שחולקו לאתרים השונים - "מינהלת עתיד ובית". מנהלי האתרים שימשו כאנשי שיווק אשר הציעו לתושבים רכישת דיור קבע, ואף שימשו כעובדים סוציאליים לתושבים במידה מסויימת. למעשה, נוצר קשר אישי מיוחד בין מנהלי האתרים ובין התושבים המאוכלסים. מנהלי האתרים החזירו את אמונם של העולים במערכת הממשל, ויידעו אותם לגבי זכויותיהם, והאפשרויות העומדות בפניהם.
ואכן, תכנית "מינהלת עתיד ובית" התגלתה כהצלחה מסחררת. בסוף שנת 1996, שנה בה סיימתי תפקידי כשר הבינוי והשיכון, מצאו כ- 6,268 בתי אב פתרונות דיור - מעל 90%.
אני מברך על דבריה של שרת הקליטה והעלייה, ציפי לבני :"עם כניסתי לתפקיד, ראיתי חשיבות רבה בסיום משימה בה החלו קודמיי - סגירת כל אתרי הקרוואנים, ופינוי דייריהם למגורי קבע ראויים כמו כל אזרח אחר במדינה".
אולם, אני תוהה מדוע מיהרה השרה לבצע טקס חגיגי לציון סגירת אתר הקרוואנים האחרון בארץ לעולים חדשים. שכן, דיירי האתרים הקיימים בירושלים, ובבת ים, אינם בין המוזמנים. על משרדי הבינוי והשיכון, והקליטה והעלייה, מוטלת החובה לסגור אחת ולתמיד את כל אתרי הקרוואנים הקיימים בארץ, ולאפשר לכל העולים תנאים הולמים וראויים יותר למחייה. אז תהיה סיבה למסיבה.
תאריך:  16/02/2004   |   עודכן:  16/02/2004
מועדון VIPלהצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהודה שנהב, יוסי דהאן
הקדמה לספר "כלכלה בגרוש"
פרופ' גדעון ביגר
פתרון מצוקת הקרקע במגזר הערבי יושג על-ידי בניה לגובה; ישראל היא מדינה ייחודית, מדינה שחייבת להפנים במעמקי המאזן החשיבתי שלה את העובדה היסודית שהיא קיימת, קודם כל וראשית לכל, בעבור העם היהודי ואיננה קיימת רק כדי לתת חופש מלא וייצוגי לכל האזרחים המתגוררים בה
בעז העצני
דינם של מצבים רבים בהסטוריה נחרץ לפי המבחן של הימצאותם או היעדרם של מנהיגים נכונים במקומות הנכונים בזמן הנכון
פרופ' ג'רלד פרמן
אברהם שרון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il