X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הבדיקות תתבצענה בתחנות, בידי אנשי היחידה לאבטחת התחבורה הציבורית
▪  ▪  ▪

הפיגוע של אתמול בבוקר בקו 14 בירושלים, הותיר אותנו המומים משתי סיבות קרובות אחת לרעותה. הצער והיגון על מותם של עוד עוברי דרך תמימים, וההשתאות כיצד אחרי נסיון כזה בפיגועים עדיין לא למדנו כיצד למנוע או לפחות להתמודד עם פיגועי התאבדות באוטובוסים.
אחת המסקנות העיקריות שהוסקו ובוצעו לאחר גלי הפיגועים בשנתיים האחרונות, היתה הצבתם של מאבטחים בכניסות למקומות ציבוריים, במיוחד מחוץ למקומות סגורים המוניים כמו קניונים, בתי קולנוע וגם מסעדות. ואמנם, בשנה וחצי האחרונות כמעט ולא אירעו פיגועים במקומות כאלה.
הזירה היחידה שנותרה משום מה מופקרת לטרור המתאבדים היא התחבורה הציבורית. זאת, למרות שאוטובוסים התגלו כמועדפים על המחבלים המתאבדים: הם קטנים יחסית, צפופים וסגורים. מבחינת מי שבא להרוג, הם מהווים מטרה אידאלית. אפקט הפיצוץ בתוכם משיג מקסימום פגיעות בנפש, לדאבוננו.
שיטת האבטחה שהונהגה בנסיון להתמודד עם סוג זה של טרור כללה הקמת יחידה מיוחדת לביטחון באוטובוסים, שאנשיה, שוהים עם הנוסעים, למשך חלקים בנסיעה, ופוקחים עין על כל נוסע\חפץ חשודים שיתגלו תוך כדי נסיעה, בדומה לאנשי בטחון במטוס... אולם מטוס, נבדל מאוטובוס בין היתר בכך, שאינו עוצר כל כמה דקות בתחנה, ואינו מעלה נוסעים אקראיים כאלה ללא בדיקה וסינון כלל.
הבעיה היא, (מלבד בזבוז זמן בכך שהיחידה הוקמה, פורקה משיקולי תקציב, ושוב הוקמה, במתכונת חלקית) שיעילותה של בדיקה בתוך אוטובוס מלא בנוסעים פוחתת מאוד. קשה מאד למנוע ממחבל נחוש להתאבד, להפעיל מתג המחובר לחגורת נפץ ולפוצץ עצמו בשבריר שניה - ועימו את האוטובוס על נוסעיו.
גם אנשי ביטחון מאומנים וחדורי מוטיווציה אינם יכולים לעשות הרבה במצב כזה: ידיהם כבולות, ורוב הסיכויים שיקרה כמו שאכן קרה - שיתווספו לרשימת הנפגעים...
תחת זאת ,הגיע הזמן לרענן את התפיסה הדוגמטית של אבטחה מתוך האוטובוס ולאמץ מודל של בדיקה בכל תחנה, לפני העלייה לאוטובוס. זה יכול להתבצע באמצעות איש ביטחון-נוסע, שירד לבדוק את הנוסעים, או בידי איש ביטחון קבוע בכל תחנה. דבר חשוב נוסף הוא, להקפיד לשמור על מרווח מספיק בין הנוסעים בתחנות, כדי שגם אם יארע פיצוץ בתחנה, יצומצם מספר הנפגעים במידת האפשר.
אז, יהיו בידי אנשי הביטחון כלים אפקטיביים למנוע קטל באזרחים. ושוב: בדיקה פשוטה ושגרתית של כל נוסע באמצעות גלאי מתכות ידני, כמו זה שבשימוש בכניסה לקניונים, לוקחת מספר שניות, זולה למימוש, אינה מחייבת כח אדם מיומן באופן מיוחד, עובדה: כשם שנמנעו פיגועים קשים בתוך קניונים בזכות מאבטחים שעמדו לפני הכניסה, כך יוכלו להמנע פיגועים באוטובוסים...
בפיגוע אתמול לעומת זאת, עלו שני מאבטחים לאוטובוס בזה אחר זה, ירדו, ולא הבחינו במחבל הנחבא בין הנוסעים. חמש דקות אחר כך האוטובוס התפוצץ.
הטענה מגבוה בדבר "מחסור בתקציב" בקשר לאבטחת חייהם של אזרחים בדרכם לעבודה וממנה, נראית אבסורדית, בלשון המעטה. מצווה ממש היא, לנתב למשימות אבטחה מאות ואלפי צעירים יוצאי צבא המשוועים לעבודה וכך ללכוד שתי צפורים במכה אחת: לספק מקומות עבודה ותקווה לאזרחים צעירים במקום שיהפכו למובטלים, וגם לשמור על חיים של נוסעי האוטובוסים. זאת, גם אם האבטחה יקרה מידי, כפי שטוענים בעקשנות חלק מהגורמים המעורבים, אם כי קל כאן להבין, שהעלות היא רק ענין של סדר עדיפויות.
אחת היא: בשיקולים של חיי אדם מול כסף, חייבים לנצח החיים...
ממשלה שאינה משכילה ואינה חשה מחוייבת לתת ביטחון כה בסיסי לאזרחיה, אינה יכולה לדבר גבוהה, ולרקום תוכניות לעתיד טוב יותר. אם לא תחל קודם כל בהקניית ביטחון אישי לאזרחים, כבני אדם, סופה לנחול כשלון.

תאריך:  23/02/2004   |   עודכן:  23/02/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עומר כרמון
מאבטחי שר החוץ, סילבן שלום, התלוננו לפני למעלה מחודש, כי חבר הליכוד ו-'יעד המשטרה מספר 1', זאב רוזנשטיין, מפריע לשר להינות מארוחת צהריים טובה בימי שישי; אך למרות הכל, שר החוץ מוסיף לסעוד באותה מסעדה בעת שסועד בה גם רוזנשטיין; בשבוע שעבר נפגשה אשת שר החוץ, לאור היום וללא כל בושה, עם רוזנשטיין ועורכת דינו; מה קורה כאן בדיוק?
בעז העצני
במקום לטפח את הדרך הלאומית והפטריוטית במצע הליכוד, מציעים לציבור שרון, אולמרט, לבנת ואחרים חיקוי עלוב של "שינוי", ובתחרות הזאת המצביעים יעדיפו את המקור
סבא וסבתא
סבתא וסבא של הילדה בת ה-3.5 שהיתה קורבן תקיפה מינית על-ידי סייע בגן הילדים, אומרים את דברם
פרופ' ג'רלד פרמן
עומר כרמון
סגירת מסעדת 'מקסים', היא דוגמא למדיניות האבטחה במדינת ישראל: הציבו בכניסה אחד שאינו יודע עברית ו/או אינו מעז לדבר - ואז תמיד אפשר יהיה להמשיך ולהאשים את הש.ג.
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il