X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המשרד לביטחון-פנים נמצא בריצת אמוק לקראת בניית בתי-סוהר על-ידי יזמים פרטיים והפעלתם עוד בטרם אישרה הכנסת "הפרטת" בתי-סוהר
▪  ▪  ▪
הנגבי, נעשה ונשמע

פינס, מדוע הפרטה בטרם חקיקה

חלם
חלם. יתן אולי לתאר את מה שקורה בימים אלה במשרד לביטחון-פנים, המנסה להקדים את המאוחר, תוך חשיפת המשרד לסיכונים כלכליים גדולים. הדברים אמורים הפעם בריצת אמוק מצד המשרד לקראת בינוי בתי-סוהר על-ידי יזמים פרטיים והפעלתם, עוד בטרם אישרה הכנסת "הפרטת" בתי-סוהר והפעלתם על-ידי גורמים שאינם שירות בתי-הסוהר ו/או משטרת ישראל ו/או גורם ממלכתי אחר.
המעשה שיתואר כאן מעיד, אמנם, על כוונות טובות: השר לביטחון-פנים, צחי הנגבי, עושה ככל יכולתו כדי לשפר את תנאי כליאתם של אסירים ועצירים. לכן הוא מבקש לקדם רפורמה בתחום שעיקרה הפרטת בתי-סוהר, ומסירת הפעלתם לידיים פרטיות למשך 25 שנה. לפי הצעת החוק שיזם הנגבי, שכבר עברה קריאה ראשונה, הסוהרים והמאבטחים יהיו עובדי ציבור, ויהיו נתונים, מבחינה זו, לדין הפלילי, כולל בעבירות שוחד.
הצורך בכך התחדד באחרונה, במיוחד בגלל הקשיים אליהם נקלע המשק. אין כסף די הצורך כדי להחזיק אסירים ועצירים בתנאים ראויים. המידע המגיע מבתי-הסוהר, מעיד על החזקת אסירים בתנאים תת-אנושיים: ללא מיטה לכל אסיר, בלי אפשרות לאסיר לעשות צרכיו בפרטיות ועוד.
הכנסת עסקה בכך רבות. נשיא בית-המשפט העליון, אהרן ברק, התריע כמה וכמה פעמים. שופטים נקטו סנקציות, כאשר נמנעו משילוח אסיר לבית הסוהר, בגלל התנאים התת-אנושיים במקום. הנגבי מבקש, אפוא, לתקן מצב בעייתי. הטרוניה היא לגבי הדרך שבה הוא עושה זאת ולגבי הסיכונים הכלכליים אליהם נחשפת עתה המדינה, כפי שיפורט להלן.
השר, יחד עם אנשי משרד המשפטים, פרסם מכרז המזמין יזמים להציע הצעות בעניין. ההצעות כבר הוגשו, ולמעשה, המשרד לביטחון-פנים אמור להכריע בקרוב מי היזם הזוכה. וכל זה, כמו שאמרנו, עוד בטרם אושר החוק המאפשר הפרטת בתי-סוהר.
המשרד לביטחון-פנים נוקט בצעד שמשמעותו עלולה להיות התחייבות כספית בהיקף של מאות מיליוני ש"ח, עוד בטרם אישרה הכנסת "מודל" הפעלה שכזה. אין מדובר בדבר של מה בכך. אין מדובר בניסוי שלאחריו ניתן יהיה לומר: "אופס" טעינו, או לחזור מהמכרז, שכן ההתחייבות כלפי היזמים הינה מחייבת, ואם אלה לא יקבלו בסופו של דבר את העיסקה, הם עלולים להגיש, ובצדק, תביעות כספיות נגד המדינה.
פינס מתערב
המהלכים של השר לביטחון-פנים עוררו לפעולה כמה מחברי הכנסת, ובראשם ח"כ אופיר פינס. פינס הציג ב-29.10.03 לשר הנגבי שורה של שאלות, והמתין בסבלנות למענה. הנה השאלות שהציג:
1. האם הידיעה נכונה? אם כן:
2. מה הם תנאי המכרז?
3. האם כבר ישנם מועמדים למכרז?
4. כיצד תוכנית ההפרטה מתיישבת עם החוק הקיים?
בישיבה שהתקיימה ב-4.2.04 במליאת הכנסת, השיב השר הנגבי לשאילתה. זו נמסרה לפרוטוקול, ונכתבה בשלמותה:
"לשאלה 1: התשובה חיובית. המשרד לביטחון-פנים, יחד עם שירות בתי-הסוהר ומשרד האוצר, מוביל מהלך של התקשרות עם יזם שייבחר בהליך של מכרז, לצורך הקמה, הפעלה וניהול של בית-סוהר בניהול פרטי. לצורך קידום הנושא, בין היתר, הוקמה במשרד האוצר ועדת מכרזים, בראשות סגן בכיר לחשכ"ל, ובהשתתפות נציג המשרד לביטחון-פנים, שירות בתי-הסוהר ומשרד האוצר.
"לשאלה 2: הקמת בית-הסוהר בניהול פרטי תיעשה במסגרת ניסוי, בהתבסס על הניסיון שנרכש בתחום זה באנגליה ובסקוטלנד. בית-הסוהר ייבנה לתפוסה מירבית של 800 אסירים, בתחום בתי-הכלא בבאר-שבע, בסיווג ביטחון מזערי, תוך אפשרות להשלים את תפוסת בתי-הסוהר באסירים ברמת ביטחון בינונית, דהיינו: אסירים שעונש המאסר שנגזר עליהם, או שנותר להם לרצות, אינו עולה על שבע שנות מאסר. הזכיין אמור לתכנן, להקים, ולהפעיל את בית-הסוהר לתקופה של 25 שנים, שבסיומה המבנה ומערכותיו יועברו לידי המדינה. שירות בתי-הסוהר ישמור בידו חלק מן הסמכויות החיוניות, ויבצע פיקוח ובקרה הדוקים על הדרך בה ימלא היזם את חובותיו.
"לשאלה 3: התשובה חיובית. ישנם כמה מועמדים.
"לשאלה 4: המשרד לביטחון-פנים, בתיאום עם משרד המשפטים, הכין הצעת חוק לתיקון פקודת בתי-הסוהר - מס' 26 (בית-סוהר בניהול פרטי), התשמ"ד- 2003 - אשר תהווה בסיס חוקי להקמה, הפעלה וניהול של בית-סוהר באמצעות מי שאינו סוהר. החוק יכלול, בין השאר, גם את נושא הפיקוח והבקרה של המדינה על הזכיין, על-מנת להבטיח שמירה על זכויות האסירים, ומילוי כל התחייבויות הזכיין, על-פי החוק ועל-פי המכרז וההסכם. הצעת החוק עברה בקריאה ראשונה בכנסת ונמצאת בשלבי הכנה לקריאה שנייה ושלישית".
עד כאן השאילתה של פינס ותשובת השר הנגבי.
ממשיכים כאילו כלום
ההתנהלות בעניין זה, מוזרה כאמור. ממתי מקדמים פרויקט כלכלי בהיקף כה עצום, ללא מסגרת חוקית? נדגיש כאן, כי אין מדובר רק בחריגה מפרוצדורה מקובלת וטרחנית. לו היה מדובר רק בזאת, אולי, במקרה של הסתבכות, ניתן היה להתייחס בסלחנות לאישים העוסקים בכך. אך כאן מדובר בעניין מהותי הרבה יותר, במיוחד אם לוקחים בחשבון את ההתנגדות הגדולה שיש לרעיון זה, הן מצד האופוזיציה והן מצד אגפים מסוימים בקואליציה. אלה גם אלה מתחלחלים מהמחשבה, שמא עם הפרטת בתי-סוהר, ואם וכאשר הפיקוח עליהם יהיה בידיים פרטיות, "יופרטו" גם הפושעים ויסבובבו חופשי-חופשי.
ח"כ פינס, המוביל, כאמור, את המאבק בנושא זה, טוען כי החוק כמו שהוא לא יעבור בכנסת. לכן מוזר, הטעים, שהנגבי ממשיך במכרז כאילו כלום.

תאריך:  24/02/2004   |   עודכן:  24/02/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il