X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תמונת מצב מתגלגלת: הנהגים דורשים להתאמן ככל ספורטאי, לנוכח העיכוב החדש במלאכת החקיקה בכנסת
▪  ▪  ▪

תמונת מצב עדכנית: מושב החורף של כנסת הסתיים, ומצבו של הספורט המוטורי בישראל לא רק שלא השתפר, הוא הורע. הסוף אינו נראה לעין. נהגי המירוצים שבעי ההבטחות אינם מורשים להתאמן, הזמן אינו פועל לטובתם.
המאמצים הקדחתניים שנערכו באחרונה למיסוד הספורט המוטורי, לא הניבו דבר. כך עולה מסמך שהגיע לידי, בו פונה סגן שרת החינוך, ח"כ צבי הנדל (האיחוד הלאומי), ליו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, ח"כ שלום שמחון (עבודה), בבקשה לדחות את הגשת הצעת חוק הנהיגה הספורטיבית - שהיתה אמורה להיות מוגשת זה מכבר.
בכנסת:
מיסוד הספורט המוטורי בחקיקה ראשית היה אמור להחל עוד במושב החורף החולף של הכנסת, ועתה ניכר כי המועד האפשרי הקרוב ביותר יידחה לכל הפחות עד לפתיחת מושב הקיץ הבא. ח"כ הנדל הוא הגורם מהממלכתי רם הדרג ביותר שהופקד על הנושא, מתוך כוונה מוצהרת של גורמי ממשל בכירים ביותר, כמתואר בהמשך, להסדיר את הנושא בחוק. זאת מתוך מגמה מוצהרת לקדם את כלכלת מדינת ישראל ולשדרג את מעמדה בקרב הקהילה הבינלאומית.
"מאחר ומדובר בהצעה מורכבת ביותר, שיש לה היבטים רבים הן מבחינת דיני התעבורה, דיני ביטוח והדין הפלילי, ויש לגביה מעורבות של מספר משרדי התחבורה, החינוך (רשות הספורט) ולרבות המשטרה והמשרד לביטחון פנים, אבקשך שלא להגיש את הצעה לקריאה ראשונה במליאה, אלא לאפשר לממשלה לסיים את הצעת החוק, ולהניח את ההצעה על שולחנה של הכנסת, וזאת במהלך מושב הקיץ הקרוב", פונה הנדל לשמחון.
כך מבקש הגורם הממלכתי הבכיר ביותר שדחק עד כה לקידום הנושא, אשר לפתע הוא חוזר בו מדבריו הקודמים, ומבקש ארכת זמן לנושא הנמצא בדיון עוד משנות ה-70'. "ברצוני להאיר את תשומת ליבך שח"כ רצאבי התחייב להמתין עם הצעת החוק עד להנחת הצעת הממשלה בנושא זה על שולחן הכנסת. נראה לי, כי בהיות ח"כ רצאבי ח"כ חדש יחסית, כדאי שלא להכשילו בכך שהתחייבותו בכנסת אינה התחייבות", מקדים ח"כ הנדל בקביעה תמוהה, שגם מטעה עובדתית - שכן תוקף התחייבותו של ח"כ רצאבי - אינה בלתי מוגבלת בזמן!.
אתר האינטרנט של מפלגת האיחוד הלאומי, מפרסמת ללא רשות כתבות של כותב שורות אלה אודות הספורט המוטורי, תוך שינוי הכותרת ומתן מחמאות לחבר הכנסת, מייסד 'תקומה'.
"הצעת חוק 'הספורט התחרותי בנהיגה' (התשס"ג-2003, פ/1227) של ח"כ הרצאבי, תובא לקריאה ראשונה עוד במושב החורף הנוכחי של הכנסת", הוחלט ב-9.3.04 פה אחד, בהצבעה בוועדת הכלכלה של הכנסת. עתה נמסר לי מח"כ רצאבי, כי הוא נעתר להעניק לח"כ הנדל ארכה בת שבועיים בלבד, כלומר שאם לא תוגש הצעת החוק הממשלתית עד לאמצע מאי, הוא יגיש את הצעתו שלו כהצעת חוק פרטית, על כל המשתמע מכך.
הפרטים המתבררים עם יציאת הכנסת לפגרת הפסח, מקצינים עוד יותר את המשבר שכבר החל להתברר שבוע קודם לכן, עת עשרות נהגי מירוץ ישראלים, התכנסו לפגישת חירום על-רקע הכוונה להסדיר את הספורט המוטורי בחוק המדינה. הליכי החקיקה התקבלו בתחילה על-ידי כל חובבי הספורט המוטורי בארץ בשמחה חסרת תקדים, אך עתה מתברר כי למעשה נקלעו הספורטאים למילכוד שהרע את מצבם.
מחאת נהגי המירוצים
נהגי המירוץ הישראלים מחו בכינוס על הקרקוע מאונס, שהוטל עליהם בעקבות האיסור הגורף של משטרת ישראל - המטרפדת עתה ארועי ספורט מוטוריים אשר אינם עומדים בדרישות החוק - שאינו קיים. הסטטוס קוו שעמד שנים בתוקף - לשביעות רצון הצדדים, הופר באחת על-ידי המאמץ הקונסטיטוציוני. המשטרה מנסה לאחוז את המקל משני קצותיו, היא פועלת בלא הנחיות מגבוה, וכל מפקד בשורותיה נוקט במדיניות עצמאית.
בהנחיית המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד דוידה (דידי) לחמן-מסר, לא יעבור ניצב יעקב רז, מפקד משטרת התנועה הארצית, לשרת כמתוכנן בתפקיד מנכ"ל הרכבת, אך הוא טרם הביע דעה נחרצת בנושא מירוצי הרכב. עוזרו הוותיק, נצ"מ משה בן-זיקרי, ראש מת"ן (מחלקת התנועה), הביע דעה נחרצת ושלילית, והספורט עצמו נאסר עד להודעה חדשה.
נהגי המירוץ ניתפסו אל תוך תקופת ביניים בלתי מוגבלת בזמן, במהלכה נאסרים אירועים מוטוריים שפעם היו מותרים ללא כל בעיה. יוצאים מן הכלל הם מופעי הבידור בליגת יונדאי אקסטרים המהלכת על חבל דק, ותחרויות ניווט השטח - לגביהן מקפידים המארגנים להכריז כי הינן בלתי תחרותיות בעליל, וכך משתחררים מאיום אכיפת חוקי התנועה. המירוצים האמיתיים, בה המהירות התחרותית היא הקובעת את זהות המנצח, נותרה אסורה והאיסור נאכף לפתע בקפידה. הכל נתון בהמתנה לאישור כנסת ישראל - שכרגיל אינה מזדרזת במלאכת החקיקה.
נהגי המירוץ התכנסו במוסך המרכזי של סובארו בהרצליה, לאחר שבוועדת הכלכלה של הכנסת התגבשה קואליציה של ימין ושמאל - למען העברת חוק הספורט המוטורי לקריאה ראשונה במליאה. במקום "תזכיר חוק הנהיגה הספורטיבית", שעמד להיות מועבר כהצעת חוק ממשלתית, עליה שוקד משרד הספורט בגלגוליו השונים, נעקף בישורת הארוכה על-ידי 'הצעת חוק הספורט התחרותי בנהיגה" של ח"כ אהוד הרצאבי (שינוי). יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ שאול שמחון (עבודה), הנחה את הצדדים להכין את החומר לשלב הבא בחקיקה - עד לסוף החודש!.
גורמי ממשל רמי דרג
אלא שהליכי החקיקה, שהחלו בקול תרועה רמה מצידם של הפוליטיקאים, מתגמדים באחרונה לקול דממה דקה. המושכים העיקריים בחוטים - שר התחבורה אביגדור ליברמן, וסגן שרת החינוך, ח"כ צבי הנדל, מתמקדים בהתקפות על ראש הממשלה אריאל שרון בנושא ההינתקות מהשטחים, וזונחים את הבטחתם לקדם את הספורט המוטורי בישראל.
שני הסמנים הימניים של הממשלה פעלו עד כה בתמיכתו הבלתי מסוגיית של ח"כ עמרי שרון (הארלי דייוידסון), ששוב אינו פנוי כקודם לסייע מאחורי הקלעים. עמרי פעל בשליחות אביו שעמד על התרומה חסרת התקדים שיכול הספורט המוטורי להביא לכלכלת ישראל, ולשידרוג מעמדה של ישראל בקהיליה הבינלאומית - כפועל יוצא מכישוריהם של הספורטאים המוטוריים הישראלים, המגיעים לתוצאות מרשימות על-גבי מסלולי מירוצי הרכב בחו"ל.
גורמים כלכליים קבעו, כי תרומתו הפוטנציאלית של ענף מרוצי הרכב לכלכלה הלאומית הישראלית, יגיע למאות מיליוני דולרים בשנה, כאשר מדובר בהכנסות ישירות שאינן לוקחות בחשבון הכנסות עקיפות מתיירות, פירסום, חסויות ואגרות ממשלתיות. לנוכח ה'כסף הגדול' המתגלגל בענף החלו לעסוק בו עשרות אנשי עסקים, המפעילים לחץ כבד על מקבלי ההחלטות בדרג הממשלתי.
משרד התחבורה החליף בשנים האחרונות יותר שרים מכל משרד ממשלתי אחר, ועוד היד נטוייה. אם תיצלח דרכה של תכנית הינתקות של ראש הממשלה, יהיה אביגדור ליברמן ראשון המתנתקים מהממשלה, ועימו עלול לרדת לטמיון מאמץ החודשים האחרונים למיסוד הספורט המוטורי. ליברמן חבר לסגן שרת החינוך, ח"כ צבי הנדל, להמשך הדרך שהתווה שר הספורט הקודם, אלוף (מיל.) מתן וילנאי, יחד עם מנכ"ל משרדו דאז, נחמן שי ("שתו מים"). השמאל והימין מושכים לכאורה לכיוון משותף, אלא שידוע לאן מובילה הדרך רצופת הכוונת הטובות. הנהגים כבר נופלים באמצע הדרך בין הכסאות.
ועדת הפיילוט
בעוד שהפוליטיקאים חוברים לקואליציה נדירה למען מיסוד הספורט, הרי שהנהגים עצמם אינם משכילים להציג חזית אחידה מול המערכת. יו"ר עמותת הנהגים, דני לוי, נאבק בעמיתו מישל גדז', כגירסה כחול לבן למאבקים המתוקשרים של נהגי המירוץ המתולוגיים אלן פרוסט ואיירטון סנה, ובעד לסדקים חודרים גופים המעלים מחשבות חדשות בקרב מקבלי ההחלטות. מנכ"ל משרד התחבורה, בן-ציון סלמן, החליט בשנה שעברה על על עריכת מרוץ ניסוי אותו כינה 'פיילוט', והשנה הכריז השר הממונה על גניזה לכאורה של הרעיון.
הפיילוט הוא מונח שהפך מילה נירדפת לשלב הראשון לקראת מיסוד הספורט המוטורי. 3 'פיילוטים' שונים הוגשו על-ידי נהגי המירוץ הוותיקים, לפיקודי צפון, מרכז ודרום של המדינה. המירוץ הראשון עמד להיערך עוד לפני שבוע ברמת הגולן, מירוץ נוסף של ברוך שליט, 'סיאט ערד' וראלי נגב של 'זום 77'. אלא שאז באה אשת מינהל מקרקעי ישראל וסייעה בידיו של מיכאל רוזליו להגיש את ראלי דרך הבשמים, ולנוכח 5 ההצעות החליט משרד התחבורה לצאת בהכרזת ביטול לכאורה של כל פרויקט הפיילוט.
עתה נודע לי, כי הודעת שר התחבורה בדבר ביטול הפיילוט נערכה במגמה להשקיט את הרוחות, בעוד שההכנות לקראת עריכתו ממשיכות הרחק מהעין הציבורית. על-בסיס הנחת עבודה פנימית כי נושא הביטוח הגיע לפתרון, מקווים במשרד התחבורה לחתוך את סרט המרוץ הראשון עוד בימי כהונת השר הנוכחי, ולשם כך בדעת המשרד לפרסם בקרוב בעתונים הודעה רשמית, המזמינה הצעות פומביות לעריכת 'פיילוט' כדת וכדין.
בראש הוועדה שהוקמה לצורך קידום הנושא יושבים עתה: עוזי יצחקי, מחליפו של צבי יוזנט האחראי על תחום היבשה, חווה בן ארי, מנהלת אגף הרכב, הדובר אבנר עובדיה, עו"ד מלי סיטון - יועמ"ש, ונציג הציבור - ראם סמואל, נהג המירוצים ובעל חברת 'מסלולים', שהקים באחרונה מגרש מוטורי יחיד מסוגו ליד בית הספר למקצועות הנהיגה באשדוד.
כבר עכשיו ניתן לקבוע בוודאות גבוהה, כי חוק הספורט המוטורי ייצא בסופו של דבר לדרכו. אלא שהדרך מסתמנת כארוכה ומייגעת מאוד. נהגי המירוץ נפלו עתה בלא משים לתוך מילכוד אותו איש לא חזה מראש, והם נזכרים כי חזונם מרחיק עד לשנות ה-70', ימים בהם שמעון פרס כיהן כשר תחבורה. הנהגים אומרים כי אינם רוצים להמתין שיגיעו לגבורות, כדי שיותר להם להתחרות ברכבם על אדמת ארץ הקודש.

תאריך:  25/03/2004   |   עודכן:  25/03/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיכאל שרון
עמי דור-און
ביום הניצחון האיסלמי המיוחל, היום שלפי אמונתם כבר עומד בפתח, יזקפו את קומתם מאות מיליוני עבדי-אללה, אשר אחרי החזרת כבודם ייצאו למערכה האמיתית: השלטת אמונתם בכל רחבי העולם
מוטי סנדר
אורי נטע
'גילגלתי' סיפור דמיוני על איך היה יכול להיות אחרת אם השליטים היו מבינים היטב את המשמעות של זכות וחובה
אביעד ויסולי
ביבי לא לקח בחשבון דבר אחד - שהציבור רואה בו ובוחן אותו כמנהיג, ולא כתחמן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il