X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם היציבות בשקל פירושה שהוא מטבע עצמאי? לא בטוח. הגדלת התחרות בשוק השקל/מט"ח יכולה להיות הצעד הראשון בדרך לעצמאות מלאה של המטבע המקומי
▪  ▪  ▪

לקראת יום העצמאות הקרב ובא, ולקראת הצטרפותם של כ-10 מדינות חדשות לגוש האירו בראשון למאי, החלטנו לבדוק האם השקל הוא מטבע עצמאי או לא.
מצד אחד, בשנה האחרונה היה השקל אחד המטבעות היציבים, כלומר המשעממים ביותר, ונסחר בטווח של כ-6.5%. זאת בעוד שמטבעות חזקים בהרבה מהשקל סבלו מתנודתיות רבה. האירו והפאונד האנגלי נעו בתקופה המקבילה בטווח של יותר מ-20%, והין היפאני בכ-19%.
למעט הסחרור בשקל במהלך 2002, שנבע משינויים קיצוניים בריבית בנק ישראל, השקל נסחר בשנים האחרונות ביציבות, תוך כדי פיחות זוחל של השקל.
כזכור, הוריד הנגיד את הריבית ב-2.0% בינואר 2002. הורדה זו גרמה לפיחות חד בשקל ושלחה אותו לשער של 5 שקלים לדולר ביוני של אותה השנה.
רק העלאה מצטברת של יותר מ-5.0% בריבית תוך חמישה חודשים הורידה את הלחץ מהשקל, והחזירה את השער לרמות שמתחת ל-4.5 שקלים לדולר. השינויים החדים בשקל נבעו כאמור משינויים פנימיים - ולא מהשפעות חיצוניות.
מאז שהציע ב-1981 שר האוצר דאז, יורם ארידור, את תוכנית הדולריזציה - בכל כמה שנים קם מישהו, או יוצא מחקר שמציע שוב לבצע דולריזציה, או בגרסא חדשה של השנים האחרונות - אירוויזציה.
הרבה דיו נשפך והרבה מילים נאמרו בנושא זה, ואין זה המקום להרחיב. רק נאמר שדולריזציה פירושה סירוס מוחלט של השקל כמטבע עצמאי או כמטבע בכלל.
האם היציבות בשקל פירושה שהוא מטבע עצמאי? לא בטוח...
היציבות בשקל נובעת בעיקר מחוסר העניין שהמשקיעים מגלים בו, ולאו דווקא בגלל היציבות והחוסן הפיננסי שמציגה ישראל.
המדיניות המוניטרית המצמצמת - אותה מנהיג בנק ישראל בכל פעם שהדולר מרים מעט את ראשו, מתוך חשש שהפיחות בשקל יתורגם לעלייה במדד המחירים - היא אחד הגורמים המרכזיים שתורמים לחוסר העניין שמגלים המשקיעים במטבע.
שינוי הריבית הוא סוג של התערבות בשוק המט"ח. ואולם, הוכח שלאורך זמן, כלי זה או כל סוג אחר של ניסיון הגנה על שער החליפין בשוק פתוח - אינו יעיל.
גורם נוסף שמשפיע לא פחות הוא הריכוזיות הגבוהה בשוק השקל/מט"ח: על פי בנק ישראל, שלושת הבנקים הגדולים מבצעים כ- 57% מנפח הפעילות בשוק ההמרה, וחמשת הבנקים הגדולים - כ-83%.
מיעוט עושי השוק, וחוסר התחרות בשוק, מונעים את התפתחותו של שוק השקל/מט"ח בארץ. העלויות הגבוהות במסחר במט"ח - הנובעות מחוסר התחרות - מהוות גם הן גורם מעכב המונע את התפתחות השוק.
מצד שני יש לציין, שלמרות שהשנים האחרונות לא היו קלות לכלכלה הישראלית, והמצב הביטחוני גם הוא לא בדיוק הזהיר, השקל עמד בגבורה בזעזועים רבים, כלכליים ובטחוניים, בתקופה האחרונה.
לסיכום: שוק השקל/מט"ח התבגר מאד בשנים האחרונות, אולם הדרך עדיין ארוכה. הגדלת התחרות בשוק השקל/מט"ח כפי שקיימת בשוק המט"ח/מט"ח יכולה להיות הצעד הראשון בדרך לעצמאות מלאה.
- הכותב הוא הכלכלן הראשי בחדר העסקאות במט"ח, Easy Forex.

תאריך:  26/04/2004   |   עודכן:  26/04/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם שרון
יעקב הלוי
עו"ד אברהם פכטר
רופא ילדים שמייבא כדורי אקסטזי, שמיועדים בעיקר לצעירים ולנוער, שהם עדיין ילדים, היא תופעה חריגה; שר הכדורים - עם גרסאות נוסח טננבאום - נקווה שלא עם אותן תוצאות משפטיות ולא אותה עיסקת טיעון; רק מהגרסאות הסותרות אפשר להיכנס לאקסטזה
יצחק בם
שאלה לתומכי הנסיגה
רן ברץ
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il