X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
מדינת ישראל צריכה לעשות כל שלאל ידה כדי להחזיר את בוגד האטום אל בין כתלי הכלא - שם הנזק שיוכל להסב לה יהיה מינימלי
▪  ▪  ▪

מה היה המחיר שתבע בוגד האטום מרדכי ואנונו מה"סאנדיי טיימס" הלונדוני כאשר חשף בפני תחקירני העיתון את הסודות הכמוסים של הכור הגרעיני בדימונה ואת התצלומים שצילם בחשאי והבריח אל מחוץ לגבולות ישראל? התעריף האמיתי של הבגידה נחשף לפני שנים אחדות כאשר פורסמו הפרוטוקולים של משפט ואנונו בישראל ובהם הופיעה עדותם של שני חוקרי שירות הביטחון הכללי שכונו בשמות הסתר "אלון" ו"יהודה". מסתבר כי המחיר שסוכם כתמורה לסחורה החמה של סודות הקריה למחקר גרעיני בדימונה וצפונותיה עמד על 100,000 דולר. למרבה צערו של ואנונו גבר עליו ייצרו והוא התפתה לנסוע לבילוי באיטליה עם צעירה בלונדינית העונה לשם "סינדי" שאותה פגש "בדרך מקרה" בלונדון. צעירה זו שהפילה את ואנונו בפח תשוקתו, לא הייתה אלא סוכנת "המוסד" והיא הייתה הגורם הישיר לכך שואנונו לא הצליח לממש את עיסקת הבגידה ולהיפגש עם חבילת המזומנים הנאה שהעמיד לרשותו העיתון.
כמעט 20 שנה חלפו מאז מעצרו של ואנונו. בכל שנות שהותו בבידוד ובכלא המתינו לו דמי הבגידה בכספות של ה"סאנדיי טיימס". עתה, משהשתחרר, סביר להניח כי הוא מבקש לקבוע פגישה עם כספו המובטח. מכיוון שהתחייבות של מוסד בריטי מכובד היא לא רק מסמך משפטי מחייב אלא גם שאלה של כבוד, נראה כי העיתון הלונדוני יכבד את התחייבותו, למרות השנים הרבות שחלפו. אולם, כיוון שבעקבות המיגבלות שהטילה מדינת ישראל על ואנונו עם שחרורו מן הכלא, בוגד האטום מדימונה אינו יכול לצאת מגבולות המדינה, להגיע ללונדון ולגבות את החוב, כולל הריבית - מן הסתם יעשה הכסף הלא כשר הזה את דרכו לישראל ויגיע לידי המומר שבגד.
מרדכי ואנונו הוא טיפוס של מורד במוסכמות. על-פי הצהרותיו, כפי שבאו לידי ביטוי בראיון עם אנשי שירות הביטחון שנערך איתו בכלא זמן קצר לפני שחרורו, הוא שונא את מדינת ישראל ואפילו מתנגד לעצם קיומה. אחד החששות של מערכת הביטחון לאחר שחרורו של "בוגד האטום" הוא שואנונו ימשיך לגרום נזקים למדינת ישראל אם ייצא מגבולות המדינה. מן הטעם הזה החליט מי שהחליט כי חלק מן ההגבלות שיוטלו על ואנונו החופשי יהיה למנוע ממנו דרכון ישראלי ובדרך זו לסכל את כוונותיו לצאת מן הארץ למדינות הים. אולם נראה כי נוטרי חומות ביטחון המדינה לא חשבו על כל האופציות העומדות בפני מוחו היצירתי של ואנונו. אחת האופציות האלה קשורה בעובדה שואנונו אומץ, כדין, על-ידי משפחה אמריקנית, עוד בתקופת שהותו בכלא. מבחינת המשפחה המאמצת הזו, זוג המגדיר את עצמו כ"לוחמי שלום" הפועלים למניעת הפצתו של נשק גרעיני בעולם, הבן המאומץ עדיין כלוא, אף כי לא בכלא ממש אלא בתחומי מדינת ישראל. לא תהיה זו הערכה פרועה מדי אם יסתבר תוך זמן קצר, כי המשפחה הזו תפנה לרשויות המימשל בארה"ב בתביעה להעניק לבן המאומץ מרדכי אזרחות אמריקאית, כולל דרכון של ארה"ב. כאשר יגיע הדרכון החוקי והכשר הזה לידי ואנונו, הוא בוודאי ינסה לממש את זכותו, כאזרח אמריקאי, לצאת אל מחוץ לגבולות ישראל. אם תסרב ישראל לאפשר לו תנועה חופשית אל מחוץ לגבולותיה, סביר להניח כי הנושא יגיע אל פיתחו של בית המשפט העליון של ארה"ב. ואנונו אינו בנוי לוותר, בעיקר לא למדינת ישראל שנואת-נפשו.
איך יכולה ישראל להיפטר מן הצרה הפוטנציאלית ששמה מרדכי ואנונו? נראה כי הדרך הראויה היחידה איננה לחסל אותו או להכניס אותו למעצר מינהלי - כפי שתובעים לא מעטים מאזרחי המדינה - אלא למצות איתו את החוק עד תום, בכל דקדוקי העניות האפשריים. רשויות המדינה השונות חייבות לארוב לו השכם והערב, בתקווה שימעד ויעבור על החוק, כל חוק, ואז לעצור אותו, להעמידו לדין ולכלוא אותו. וחוזר חלילה, עד אחרית הימים.
את דרך הפעולה החוקית הזו אפשר לממש במספר נתיבים. למשל: לאחר שסיים לרצות את עונשו מרדכי ואנונו הוא אזרח מן השורה, בעל זכויות וחובות כמו כל אזרח אחר. על פי החוק הנוהג בישראל חייב יהיה מרדכי ואנונו לשלם מס על הכנסתו מדמי הבגידה, גם אם מקור הרווח הזה היה במעשה פלילי. שעור המס במקרה כזה יכול להגיע עד לרמה של 50% ויותר, אם יתבע ואנונו לשלם, כמו כל אזרח ישראלי אחר, גם את הסכום המגיע על פי החוק לביטוח הלאומי הכולל את התמורה בעבור שירותי ביטוח הבריאות. מדינת ישראל, באמצעות רשויות מס הכנסה, חייבת לדאוג לכך שכל מלוא המס המגיע, כולל ריבית והצמדה על פני כעשרים שנה, ישולמו לה מדמי הבגידה האלה. זה ועוד. החוק במדינת ישראל קובע כי בהיעדר תעסוקה קבועה והכנסה מסודרת יוכל ואנונו לפנות ללשכת העבודה ולקבל דמי אבטלה ואולי אף לקבל השלמת הכנסה מהמוסד לביטוח לאומי. כדי שיוכל ליהנות מתשלומים מן הביטוח הלאומי חייבת המדינה לדאוג לכך שישלם, רטרואקטיבית, את המגיע ממנו בעבור זכאות זו. ואם לא ישלם עד הפרוטה האחרונה את המגיע ממנו ראוי ונכון שהמוסד לביטוח לאומי לא יסייע למימון קיומו.
ספר השיאים של הביורוקרטיה הישראלית מלא אמצעים ותקדימים שבסיועם אפשר להמשיך להציק לואנונו, בדרך חוקית, כדי שימעד. מומלץ למדינה להפעיל חשיבה יוצרת כדי למצוא דרכים כשרות להחזיר את ואנונו אל המקום הראוי לו - הכלא - כדי שלא יוכל להמציא, בחשיבתו המקורית ובתושייתו כי רבה, דרכים חדשות להמשיך ולגרום נזקים חמורים למדינת ישראל.

תאריך:  01/05/2004   |   עודכן:  01/05/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
אנשי יש"ע מכשכשים בגופו של הליכוד; אנשי כפר דרום ונצרים מסכנים חיי ילדים כדי להשיג את מטרותיהם
אפרי הלפרין
סיפור ההמשך של אדם חוה והנחש בגן עדן
ד"ר רון בריימן
המשאל הליכוד על תוכנית ההינתקות הוא תרגיל לריסוק הליכוד ולהפיכתו לאיבר חלוש בממשלה במתכונת אש"פ: אחדות-שרון-פרס
אפרי הלפרין
רק הליכוד יכול, לפחות בינתיים
עו"ד יוסי דר
אין די בהימנעותה של השופטת ביניש מהצבעה על מועמדותה של חברתה, עדנה ארבל, לבית המשפט העליון; על-מנת להימנע כליל מניגוד עניינים, על ביניש לפסול עצמה גם מהשתתפות בהצבעה בעניינם של יתר המועמדים לעליון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il