X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

מאז סוף המלחמה הקרה, מתחולל דיון ער בתחום הלימודים האסטרטגיים, על ההגדרה הראויה למושג הביטחון. בעוד שישנם רבים, הממשיכים להבין את המושג בהתייחסות לאיומים ביטחוניים, ישנם רבים אחרים הרואים את האיומים הראשיים בעידן הזה כאיומים כלכליים, סביבתיים או הומניטריים.
ויכוח זה מתייחס לשיקולים שראוי שינחו את מדיניות החוץ של מדינות המערב, ואיננו נוגע למדיניות הפנים שלהן. בעולם שלאחר המלחמה הקרה, מקובל במערב להניח, שהסכנות האורבות לדמוקרטיה טמונות במשברים שיפרצו ב"עולם השלישי" או "המדינות הפחות מפותחות". משברים שיתפתחו באזורים אלו, יאיימו על האינטרסים החיוניים של מעצמות המערב ויגררו אותן להסתבכויות למיניהן.
בישראל, ויכוח זה הוא אקדמי במלוא מובן המילה. במדינה המאוימת על-ידי קשת איומים ביטחוניים - מפיגועי טרור, לסכנת מלחמה בהיקף מלא וכלה באיומי נשק להשמדה המונית, הטענה, כי צריך להחשיב בעיות סביבה כבעיות ביטחון, נשמעת כבדיחה תפלה.
בישראל, כמו בשאר מדינות המערב, האיומים על הדמוקרטיה נתפשים כמעט אך ורק כאיומים חיצוניים למדינה. ביטוי לכך ניתן, בשינוי הדרמטי בתפקידה של המשטרה, במהלך העימות הנוכחי עם הפלשתינים. המשטרה, שתקציבה קוצץ בחריפות, נתבעה להסב את משאביה מהבטחת שלומו של האזרח הפרטי, להבטחת שלומה של המדינה. תחת משתפעל לטיפול, באין ספור האיומים האזרחיים,נהפכה המשטרה לכוח ביטחון נוסף הממלא תפקידים כמו צבאיים.
תהליך מקביל הוא הסרת אחריותה של הממשלה לטיפולים ברמת המיקרו. מוסדות, כשירותי הרווחה, שבעבר טיפלו באזרח ברמה האישית וביטאו את "החוזה החברתי", לפיו הממשלה דואגת לאזרח, מצטמקים.
דווקא העברת המגע עם השלטון ממפגשים יומיומיים עם נציגיו- השוטר, העובדת הסוציאלית והמורה - למגעים בלתי פורמליים ואוניברסליים, כתשדירי שירות בטלוויזיה וברדיו, והצהרות תקשורתיות, בכנסים למיניהם מאיימת על תחושת הלגיטימיות שהאזרח נותן למשטר הדמוקרטי.
תהליך הגלובליזציה החושף את הממשלות לאיומים על האינטרסים החיוניים שלהן באזורים רחוקים, חושף גם את אזרחיהן בביתן פנימה לשלל סכנות כאבטלה ועוני. אובדן האמון של האזרח במשטר הדמוקרטי מוביל לאדישות שמבטיחה אולי לשלטון יציבות, אך מאפשרת לקיצוניים להשתלט על המרחב הציבורי כשהרוב הדומם לא נוקף אצבע כנגדם מתוך תפיסה "שכולם מושחתים".
כשם שבתחום הביטחון מתחוור, יותר ויותר, שלא ניתן להפריד את הפן הצבאי מהפן הפוליטי, כך יש צורך להבין שביטחונו של המשטר הדמוקרטי טמון לא רק בהגנה עליו מפני אויביו מחוץ.
הגלובלזיציה מביאה עמה, אכן, ברכה כמו שמצהירים רבים מעל דפי העיתונים. אך זוהי ברכה רק לחלק מהאנשים. רבים אחרים נחשפים בעטיה לסכנות האבטלה והעוני. דמוקרטיה שאזרחיה בשל משברים כלכליים, נהיים אדישים, מאבדת את הדבר החשוב יותר מתהליכי הבחירות, את רוחה.

תאריך:  09/05/2004   |   עודכן:  09/05/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מושיק קוברסקי
קצת תבונה במערכת הפוליטית האמריקנית וקצת רגישות למצבו של הנשיא דרושות כעת בדחיפות
אורן הלמן
עורך "פנאי פלוס", יגאל גלאי, מתאבל כנראה על נתוני הרייטינג המדהימים להם זכו השידורים של משחקי מכבי תל-אביב בכלל ומשחקי הפיינל פור בפרט בערוץ 1
אביתר בן-צדף
הבעיה אינה גניזת הסרט של ניר טויב, אלא אי-חקירת קרבות ואי-הפקת לקחים ממלחמותינו
יואב יצחק
גדי ודנאי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il