X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

חוט שני עובר בין העיכובים בהורדתם בדרגה של עבריינים שהורשעו, הקלות בה מתייחסים בצה"ל להתנהגותם של קצינים שנוהגים בחייליהם בהתעמרות ולציון פעילותם הצבאית המצטיינת של קצינים במשפטים פליליים שמנהלת הפרקליטות האזרחית. חוט השני הזה הוא הבנתו של מקצוע הקצונה דרך הצטיינות בהובלת החיילים בשדה הקרב בלבד. קצין המוביל את חייליו בקרב בהצלחה, גם אם יחסו אליהם הוא משפיל ומתעמר ייחשב לקצין טוב. לקצין כזה "יוחלקו פינות", הוא יינזף בצורה לא פורמלית והעיקר קידומו לא יעוכב.
נהוג לדבר הרבה על התקדמותו של צה"ל למודל של צבא מקצועי. צבא מקצועי נתפש כצבא בו משרתים אנשים שבחרו להתנדב לשירות, שמשולמת בו משכורת ריאלית ולא דמי הכיס שמקבלים כיום חיילי חובה, ושהוא מסתמך על יכולת טכנולוגית כפיצוי על מיעוט בכוח אדם. דברים אלו נכונים בקשר למתרחש כיום בצבאות המערב אך הם רק חצי מהמשוואה, החצי המבני מוסדי. לא פחות חשובה לצבא מקצועי הרוח המקצועית המתבטאת בנורמות ובערכים של מי שמהווים את השכבה המקצועית בצבא - הקצינים. האקדמיות הצבאיות במערב לא נועדו רק לפתח קצינים משכילים אלא גם להחדיר בהם את ההכרה במורכבות של מקצועם, את חשיבות תפקידם כמי שמנהלים את האלימות.
הגינונים, המדים המוקפדים, ההקפדה על משמעת מחמירה שישראלים מלגלגים עליהם נרכשות באקדמיות האלו. הקצינים מתנהגים בהתאם להן, כשהמש"קים דואגים להחדירן בקרב המגויסים. קצינים מקצועיים ומפקדים שאינם קצינים מקצועיים משתדלים לשמור על המשמעת והנורמות הקפדניות המתחייבות מהן מאחר ועליהן מבוססת היכולת לבטא את מלוא הפוטנציאל ההריגתי של הצבא.
היו פעם בישראל אנשים מכובדים שישבו בועדת חקירה על כישלונה של ישראל במלחמת יום הכיפורים וכך אמרו הם: "על ההכרח לפטר קצין אשר עבר עברה שיש עמה קלון, כבר עמדנו לעיל. קצין בצבא הקבע שהתנהגותו אינה הולמת חייל בצה"ל, כולל התנהגות מוסרית פגומה, אפילו אין בה יסוד פלילי, יש להתיר את חוזהו בהקדם.
בדומה לזה, יש לתת להתנהגות אישית ללא דופי משקל של תנאי שבלעדיו לא יוכל הקצין להתקדם בדרגתו, אפילו הוא מתאים לקידום מכל הבחינות האחרות. ולהיפך, טוהר מידות ותומה (integrity) העושים את המפקד מופת אישי לחייליו צריך להיות להם משקל רב, כל אימת שדנים בשאלת קידומו של הקצין. בתחום מכריע זה בקביעת גורלו של קצין יש להתחשב בהתנהגותו הראויה כאדם, ולא רק כחייל במובן המקצועי" (ועדת החקירה מלחמת יום הכיפורים - דין וחשבון שלישי ואחרון- כרך ראשון, עמ' 57.
שלושים שנה אחרי וקריאה זו טרם נקראה על-ידי מי שצריך לקוראה.

תאריך:  06/07/2004   |   עודכן:  06/07/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אביתר בן-צדף
אחרי יום העצמאות פרסמתי כאן מאמר על גניזת הסרט "החווה הסינית - רשומון" של ניר טויב, שהקרנתו נמנעה ביום הזיכרון. כתוצאה מכך התוודעתי לתנועה אזרחית חדשה - "הפורום האזרחי לתחקור קרבות", הם קוראים לעצמם - קבוצה של אזרחים חסרי תקציב וחסרי-מיסוד, המנסים להיכנס לריק, שיצר צה"ל באי-תחקור קרבותיו. ביום שישי (9 ביולי) יוקרן הסרט של ניר טויב במסגרת תחרות וולג'ין לקולנוע ישראלי בפסטיבל הסרטים בירושלים - אם צה"ל לא ימנע זאת
עו"ד אברהם פכטר
בית הדין הבינלאומי בהאג עומד לפרסם את החלטתו בנושא חוקיות גדר ההפרדה ביום ו'. פסק הדין בהמשך; החלטת בג"צ בנושא "עוטף ירושלים" הקדימה אמנם את החלטת האג, אבל לא תשפיע על ההחלטה הספציפית אלא על החלטות עתידיות לטובת ישראל
אביעד ויסולי
הסכם וואי הוא תוכנית ההינתקות של היום ול"כוח 17" קוראים היום "המורדים"
אורית מנדלסון-שהם
פרופסור ון הונאקר (המלמד בתוכנית קלוג-רקנאטי): "התרבות הסינית לעולם אינה מתאחדת עם תרבויות אחרות אולם היא מוכנה ליצור עימה קשרים"
יוסף יצחק ליפשיץ
צדקה אמיתית נובעת בראש ובראשונה מאחריותו האישית של היחיד ורק לאחר מכן מן המנגנון הממסדי, שהרי, ככלות הכל - כדברי רבי אלעזר - "אין צדקה משתלמת אלא לפי חסד שבה"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il