X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

הפעם זה כבר לא סיפורים מפה לאוזן. האלוף שהיה ראש אגף המודיעין של צה"ל מודה בכתב (ידיעות אחרונות 30.6.04): "אף לאחר תחילת האינתיפאדה (בדצמבר 2000) עדיין העריך אמ"ן-מחקר כי פני ערפאת למיצוי מהלך מדיני". וכן: "ערפאת ממקד מאמץ כדי להגיע להסכם מדיני ולא לקדש מאבק מזוין לשם המאבק המזוין".
אז איך זה, שיותר מחמש שנים לפני-כן, הגיש כותב שורות אלו ליצחק רבין, ז"ל, תזכיר מקצועי, מנומק ומפורט, שהסתיים במילים: "המטרה אליה מוביל הצד שכנגד איננה שלום אלא הסלמת הלחימה, בתנאים משופרים עבורו"? ובהמשך: "עצם ההגדרה של 'תקופת המעבר' (בהסכם אוסלו) וכיוון המנהיגות של ערפאת בתקופה זו מובילים לכך שאז לא תתחיל תקופת השלום אלא רק תתחיל המלחמה האמיתית".
במבט לאחור, הבנתי שהתחזית של אלופי אמ"ן גברה אצל רבין על התחזית שלי, והוא שילם על-כך בחייו (ואיתו עוד אלף יהודים). ולבושת אלופי אמ"ן - חודשים לאחר שפרצה אותה "מלחמה אמיתית", שנצפתה בתחזית שלי, הם עדיין דבקו בקונצפציה הישנה שלהם, כפי שדבקו קודמיהם, לפני דור, בקונצפציה של "סבירות נמוכה" עד לרגע בו צלחו המצרים את תעלת סואץ במלחמת יום-הכיפורים.
החל מה"עסק-ביש" של שנות החמישים, דרך אסון יום הכיפורים, הכישלון במלחמת לבנון ועד למלחמת הדמים של אוסלו, הוכיחו אלופי אמ"ן שהם לא שולטים בענף מקצועי חיוני של המודיעין האסטרטגי והוא - בניית פרדיגמה של התנהגות צפויה מהצד שכנגד.
רק מי שהתעוור והתחרש מזיקוקי החגיגות של אוסלו לא יכול היה לראות את הפרדיגמה השקופה של ערפאת וכנופייתו, שהיתה אופיינית לטיפוסים דומים בהיסטוריה ושהובילו את עמם למלחמה לשם מלחמה. ולאחר ש"הלוחמים בשם אללה" הוכיחו ב-1983, בבירות, איך אפשר להפוך איסלאמיסטים שטופי מוח לפצצות חיות (שגירשו את האמריקנים מלבנון לאחר שפוצצו את 240 הנחתים שלהם שם), ברור היה שגם ערפאת ירצה לשים יד על נשק קטלני כזה. לשם-כך היה צורך לתלות את מלחמתו בעילה מוסלמית-דתית ולהפוך אותה למלחמת קודש אסלאמית נגד הכופרים היהודים המחללים את קודשי האסלאם.
הוא הצליח מעל למשוער, כשבמקום לקרוא למלחמתו "המלחמה לשחרור פלשתין" קרא לה - "אינתיפאדת אל-אקצה". עלילת הדם של "רצח" הילד מוחמד א-דורה, שבה נפתחה אותה אינתיפאדה, היתה צריכה לאותת לכל איש מודיעין שלמד היסטוריה - להיכן זה מוביל. אך מומחי המודיעין שלנו מילאו פיהם מים בעניין זה - מאז ועד היום.
בימים אלה, כנראה ביוזמתם, הופיעו בעיתון כותרות - "אסאד בשל למו"מ". מכאן ועד למסע שטיפת מוח מחודש לבריחה מהגולן הדרך קצרה, מה עוד ש"מומחי המודיעין" יגבו יוזמה כזו בחוות-דעת מלומדות, בדומה ל"קונצפציה" בה האכילו אותנו לפני מלחמת יום הכיפורים.
מאז ועד היום, הם לא הצליחו לבנות פרדיגמה ריאלית למדיניות העקבית והיציבה של הכת השלטת בסוריה. וכך, הם שוב מסכנים את הביטחון הלאומי של ישראל.
הגיע הזמן ששר הביטחון והרמטכ"ל יפיקו לקחים מכשלי אגף המודיעין לדורותיו, וידאגו לארגן אותו מחדש, על בסיס מקצועי מודרני של תורת המודיעין האסטרטגי, ולא כתחנת מעבר לקצינים - בדרך קידומם בצה"ל או צניחתם לפוליטיקה.

תאריך:  20/07/2004   |   עודכן:  20/07/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם שרון
שלושים למותה של נעמי שמר
עו"ד פיני פישלר
ד"ר רון בריימן
מי שמוותר על הר הבית מוותר על ארץ ישראל; ירושלים, ובראש ובראשונה העיר העתיקה והר הבית, הם לב העם היהודי, ויהודה ושומרון הם שורשיו, ולא תל אביב והרצליה
גלית אבישי
במועצה לצרכנות סבורים כי יש צורך בשינוי רגולטורי בענף; טוענים: המגזר העסקי מקבל שירותי סלולר במחירים נמוכים ביותר - בעוד שהוצאות הצרכנים על השיחות היוצאות גדלה
אורי נטע
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il