X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

תופעה מעניינת היא מה שמשותף לשמאל הישראלי וליהודים הרפורמים באמריקה. שתי האסכלות התרחקו בכוונה מהמורשת היהודית התורנית, הלאומית-ציונית. לתפיסתם, החיים המודרניים, המוסר של האדם, הם הקובעים ולא אמונות ודרכי חיים מהעבר. יוצא מזה שעולמם הוא רלטיבי - האדם לפי זמנו קובע הצדק, היושר, הטוב והרע. אבות שתי האסכלות טיפחו את הערכים האוניברסאליים כגון צדק לעניים, שוויוניות... וכל הערכים הסוציאליסטים/קומוניסטים 'הטהורים' (לפני שהגיעו ליישום על-ידי בני אדם).
כך טיפחו תורתם במשך עשרות שנים ותרמו ליצירת 'היהודי החדש', האדם החדש - אבל לא בדיוק כמו שתכננו האדריכלים.
באמריקה, בעשור האחרון הרפורמים שינו במקצת את המסר לכיוון של חזרה למורשת הדת; ערכי השבת, המשפחה ובכלל לסמלים, לטקסים של הדת. למה? מספר לא מבוטל של מנהיגיהם הגיעו למסקנה שהצליחו יותר מידי; בניהם לא ראו הבדל בין זהות יהודית וזהות כאדם מוסרי השייך לדת כלשהי או לאו. עליית מספר נשואי התערובת לשחקים - שחלקה היא פרי של חוסר הבדל בחיים היום יומיים בין יהודי ולא יהודי - הפחידו אותם וניבאו את הסוף - התאבדות הזיהוי היהודי (סוף ליהודים מרצונם).
השמאל היהודי מצדו טיפח את תורתו גם כן בהצלחה רבה. המוני הנוער השתחררו מעול התורה - חוקים, דרכי המוסר המסורתיים, הכן והלא 'האבסולוטיים'. המחנכים למעשה לא העניקו להם את ההזדמנות 'לטעום' אותם כדי להתחרות בשוק הרעיוני על ליבם.
נשארה בנוער זה תורת השמאל הנאורה בהתנגשות חזיתית עם התרבות האמריקנית המועתקת לארץ. בהתנגשות זאת התרבות המועתקת גברה על הערכים ההומאניים האוניברסאליים של השמאל ההיסטורי. לנוער אין 'אל' חי, גבולות ערכיות אוניברסאליות ברורות אלא האנוכיות, ההתגשמות האישית. כך תופעות כגון סרבנות 'מוסרית' אקטיבית לצה"ל (כ-60% מהגיוס השנתי לא מתגייס), הבריחה כיורדים מכובדים לארצות המערב, ההפרשים העצומים בין עשירי החברה וענייה, רצון שרידי העבר - הקיבוצניקים - להיות בעלי נדל"ן...
ברור שאבות השמאל לא התכוונו ליהודי או אדם חדש זה. סביר להניח שאם מנהיגי השמאל היום לא יחזרו לכיוון שורשיהם, ערכי ההשכלה... בניהם ייעלמו, יתבוללו ללא חזרה וגם ללא יכולת להגן על בתיהם כאן - בארץ שבה כבר המוני נוער חוששים שאבותיהם 'כבשו' אותה מהנתינים הערבים 'המסכנים' שהיו כאן.
כך שתי האסכלות הצליחו להיפרד ולהתנתק מהעבר באופן מדהים אבל נכשלו ליצור את האדם החדש שלהם. הרפורמים בכיוון חזרה והשמאל עדין מתרחק מאבותיהם - משורשיהם ההיסטוריים הערכיים. עליהם ללמוד מהרפורמים!

תאריך:  08/08/2004   |   עודכן:  08/08/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מוטי שפירא
את התפקידים של זכויות האזרח, איכות הסביבה, נושאי דת, גזע ומין יובילו בעתיד המפלגות הקיצוניות בשמאל ובימין ומפלגת העבודה תיעלם מעל פני השטח ותהפוך לחלק אינטגרלי של מפלגת המרכז-ימין
אביתר בן-צדף
מה שהיה הוא שיהיה. קו בר-לב הנורא לא עצר את הקומנדו המצרי במלחמת ההתשה, ונפרץ בקלות במלחמת יום הכיפורים. בדבר אחד הוא הצליח מאוד - בביצור חומת השאננות הישראלית. תחילה הקמנו גדר, שאינה מועילה לביטחון, אלא תגביר את השאננות, ועכשיו מתירה מערכת הביטחון ל"שוטרי" ערפאת לשאת נשק - טעות על טעות, שתקיז את דמנו.
אורי פז
בתור לוחם מוצהר בגזענות, לפיד הוא האדם האחרון שאמור להאמין כי משהו בגנים שלנו עושה אותנו מוכשרים יותר; כליברל חילוני עליו לדעת ולהבין, שעם ישראל הצמיח פי כמה חתני פרס נובל מאשר כל עם אחר, לא בגלל סיבות פיסיולוגיות, אלא בעיקר בזכות הרגליו הפדגוגיים
עו"ד יוסי פוקס
יואב יצחק
ראש הממשלה אריאל שרון הבהיר היטב לראשי שינוי: הוא לא יתן ידו להחרמת מפלגות, גם לא חרדיות. עכשיו צריך שרון לעשות צעד נוסף: להודיע כי לא יתן לגזען לכהן כשר משפטים בממשלת מדינת היהודים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il