X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
שוש מיימון עיתונאית, צלמת ועורכת, חיה בלוס אנג'לס
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
ב'אשה, בעל, בית' - הקונפליקט של הספרי בא לידי מיצוי: חשוב לו גם להצליח מסחרית וגם להיות מקובל [צילומים: שוש מיימון]
▪  ▪  ▪

ריבקה מיכאלי










כבר הרבה זמן אני שומעת על 'אשה בעל בית' של שמוליק הספרי. לכן כשהתקיימה באחד מימי השישי הצגת המאתיים החגיגית בתיאטרון 'הקאמרי' רצתי לשם בשקיקה.
הספרי לוקח סיטואציה ישראלית מוכרת ובנאלית: שיפוץ בית - ודרכה הוא עושה לנו סיור בנבכי חיינו. מצד אחד: ההתרפקות על שורשים, על נוסטלגיה של תנועת העבודה וההווי בשיכוני עובדים שמתמצית באישיותו של גל זייד הבעל השמרן. מצד שני: תל אביב כעיר חדשה. ללא עבר. עיר שלא סוחבת אחריה משא כבד של הסטוריה עקובה ומפותלת. ומכאן הצורך של קרן מור, כאשתו שוחרת השינויים של גל זייד, למחוק את העבר, לשכוח, לפתוח דף חדש. לאוורר, לאוורר.
מן הידועות היא שדווקא רגע מרגש כמו שיפוץ בית שאמור להיות מאחד ומלכד בין בני זוג פותח תיבות פנדורה ומביא לפירוק הקשר ואפילו לגירושים (דוגמא טרייה ומפורסמת: אהוד ונאוה ברק. איך שהתחילו לשפץ את הבית שקנו בכפר שמריהו נפרדו).
הספרי לוקח שני זוגות של אשכנזים מצליחנים: קרן מור וגל זייד- עורכת דין ועיתונאי, אודיה קורן וצחי גראד-פסיכולוגית ועיתונאי, ומולם עומד קדוש השיפוצניק, יגאל נאור, שהוא כמובן מזרחי, אאוטסיידר, לא שייך להוויה 'הישראלית'.
החצי הראשון של ההצגה הוא קומדיה קלילה מצחיקה עד דמעות. אחרי ההפסקה יש 'טוויסט' במחזה והספור נעשה רציני ועצוב, ובד בבד עם השיפוץ שקרן מור עורכת בביתה כל מיני שדים יוצאים החוצה ומסיטים את העלילה אל הסוף הבלתי נמנע.
ההצגה כתובה היטב, מבויימת בשטף וביד מיומנת. גל זייד ויגאל נאור נהדרים. ולמרות שאת קולטת איך הספרי עובד עלייך במניפולציות רגשיות את מוצאת עצמך בסוף ההצגה שטופת דמע.
אבל אי אפשר לסיים בלי כמה מלים על הספרי 'התופעה'. הספרי הוא להטוטן. קוסם. כמעט כל מחזה שלו שובר קופות. מצליח. מצד שני הוא אחד היוצרים שהכי מצליחים לעצבן את 'גבוהי המצח' בתיאטרון.
מי שעוקב אחרי דרכו של הספרי כמחזאי מודע לזיגזגים שלו. הוא התחיל בהצגה הנפלאה 'קידוש', שהתפתחה לטרילוגיה נוגעת ללב ('חמץ' ו'שבעה') ונחשב למחזאי רציני ומבטיח, וסיים ב'הרב קמע', הצגת 'בורקאס', שאמנם היתה הצלחה מסחרית גדולה, אבל סתמה את הגולל על הספרי כמחזאי 'חשוב'.
ב'אשה, בעל, בית' - הקונפליקט של הספרי בא לידי מיצוי: חשוב לו גם להצליח מסחרית וגם להיות מקובל. הספרי רוצה לקבל בחזרה את החיבוק של 'עגולי המשקפיים'. להיות מחזאי נחשב שנוגע בעצבים החשופים של החברה הישראלית, וגם לספור כסף בקופה.
האמת שאפשר למצוא במחזה משמעויות ומורכבויות ועוד כל מיני 'איזמים' ואלגוריה ומשל על החברה הישראלית. אבל התוצאה היא קוקטייל נוסח ניל סיימון. נראה לי שכדאי להרפות מן היומרה ולקחת את 'אשה, בעל, בית' כמות שהיא: שעתיים של הנאה צרופה. צחוק ודמע. הצגה מהנה וקולחת.
בתום ההצגה פגשנו בפואייה של 'הקאמרי' את שמוליק הספרי וחנה אזולאי-הספרי, נועם סמל, בייגה שוחט, יגאל נאור, קרן מור, רבקה מיכאלי, רותי הולצמן והעתונאים: יגאל סרנה, אמנון ברזילי וגדעון לוי.

תאריך:  12/08/2004   |   עודכן:  31/08/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תומר ח. הנריק ריטרסקי
משה לרר
לפני שנתיים היו אלה ניגרים שהפיצו ברחבי העולם הצעות כספיות מפתות למי שיסייע בידיהם להוציא כספים בניגריה. בעקבות האירועים האחרונים באזור, נכנסו לתמונה חברים חדשים, הפעם מעירק
אביתר בן-צדף
גניבת רכב בישראל הפכה מזמן למכת מדינה. יותר משלוש מכוניות נגנבות פה מדי שעה; הנזק הכלכלי שמושת על אזרחי ישראל הוא של מיליוני ₪ מדי שנה; זו תוצאה של מחדלי משטרת ישראל, וגם של הזנחה פושעת של היבט חשוב ביחסים עם ממלכת הגנבים, הנקראת הרשות הפלשתינית; למרות הסכנה שאאבד את זכויות היוצרים על הרעיון - אני מציע לתבוע אותם בתביעה ייצוגית
ד"ר אסתר הרצוג
אלכס לוין
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il