X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

בעת שבה אין מחסור במעשי איוולת מקומיים, נעים ללמוד מניסיונם הרע של אחרים.
לא מכבר מלא עשור לפתיחת מנהרת "התעלה" שיצרה גשר יבשתי בין אנגליה לבין צרפת ועימה יבשת אירופה. במנהרה שתי מסילות ברזל המיועדות למטענם ולנוסעים. המנהרה הגשימה אתגר הנדסי-טכנולוגי בהצלחה ואתגר כלכלי שמומן ממקורות פרטיים.
למרות ההישגים, העשור לפתיחת המנהרה לא נחגג. המיזם נושא חובות של כ-11 ביליון דולר ולמרות שההכנסות התפעוליות השוטפות מכסות את הוצאות התפעול, הן אינן מכסות את הריבית השוטפת על החוב. בחודש אפריל פיטרו בעלי המניות במיזם את חבר המנהלים. בעלי המניות פנו בבקשת סיוע לממשלות בריטניה וצרפת, אך אלו הפגינו אדישות למצוקת בעלי המניות ולאפשרות שהבנקים הנושים במיזם ישתלטו עליו.
למרות האכזבות וההפסדים, מיזם בסדר גודל של מנהרת התעלה לא ייסגר ולא ייעצר בקלות, גם אם השימוש והפופולריות שלו נמוכים - את הנעשה אין להשיב, ויש להניח כי תתגלה נטייה להתעלם מהשקעות גבוהות ששקעו תרתי משמע.
מהם הסיבות לאכזבה מהמיזם:
- הערכות מדיניות - בשנת 1984 הכריזה ראש ממשלת בריטניה דאז, מרגרט תאצ'ר, על מאמץ לחבר את בריטניה ל-"יבשת", וזאת בניגוד לעמדותיה השמרניות בדבר בידולה של בריטניה מאירופה. מתכנני המנהרה העריכו כי נגישות קלה בין אנגליה לצרפת תשפיע חיבה בין העמים, אך בדיעבד הסתבר כי כוחה של הנדסה חברתית מוגבל, וכי שיפור הנגישות הפיזית אינו ערובה לשיפור בקרבה הנפשית ובתנועת התיירים בין המדינות.
- הערכות כלכליות - יצירת הקשר המסילתי בין פריז ללונדון עלה כ-15 ביליון דולר, בערך פי שניים מההערכות המוקדמות. התחזיות המוקדמות העריכו שבמנהרה יעברו 17 מיליון נוסעים בשנה, אך בפועל עוברים במנהרה כ-7 מיליון נוסעים בשנה.
- הערכת העדפות ציבור הנוסעים - לפני חפירת המנהרה נבדקה אפשרות לסלול מנהרה לכלי רכב. אפשרות זו נפסלה בשל קשיים טכניים שהיו כרוכים באיוורור המנהרה מזיהום מצטבר וקושי לבנות ארובות ממעמקי המנהרה לתעלה, המשמשת ציר תנועה ימי עמוס. בסופו של תכנון הוחלט לסלול מנהרה למסילות ברזל, אך גלגלי הברזל מתקשים להתחרות בצמיגי הגומי.
- הקלת ראש במתחרים - המתחרה העיקרי של המנהרה הן מעבורות החוצות את "התעלה". הערכות מוקדמות צפו שבעקבות חפירת המנהרה ספינות המעבורת יפסיקו לפעול. בפועל, המעבורות אוחזות עדיין ב-50% מנתח השוק, כאשר נוסעים רבים מעדיפים שעה וחצי של שיט מלווה בנוף לצוקי דובר על פני חצי שעת חצייה במנהרה חשוכה.
מתחרה נוסף שלא הוערך כראוי הוא התעבורה האווירית. היום יש כ-50 טיסות הלוך-חזור יומיות בין לונדון לפריז, במחירים זולים מאלו של כרטיסי הנסיעה ברכבת. נסיעה ברכבת ממרכז פריז למרכז לונדון אורכת שעתיים וחצי, ואילו טיסה אורכת שעה בלבד. בהתחשב בנסיעה לשדה התעופה וממנו, ובהמתנה לטיסה זמן הנסיעה ברכבת קצר יותר, בכל זאת רבים מעדיפים את התנועה האווירית על פני המסילתית.
הלקחים:
מיזמי תשתית בהיקף רחב דורשים ראיה והשקעה לטווח ארוך, ולא ניתן להפקידם בידי המגזר הפרטי בלבד.
קיימים קשיים אובייקטיבים וסובייקטיבים לבצע תחזיות כלכליות וחברתיות המנסות לצפות התנהגות של רבים והתפתחותם של שווקים בעתיד. המרכיב הנבואי בתחזיות אלו אינו נופל מהמרכיב המדעי.
חכמינו אמרו "איזהו חכם הרואה את הנולד". רואי הנולד עלולים לשאת פניהם לאינטרסים, או להטות דעתם למאווים. הצניעות והזהירות הן מידות יפות לעורכי תחזיות ומודלים כלכליים כאמצעי ריסון הפרזה וצינון התלהבות יתרה.
שיפור נגישות פיזית בין עמים לא בהכרח משפר קירבה נפשית.
______________________
הכותב הוא מחבר הספר "פרשת דרכים" ומנהל אתר האינטרנט [קישור]

תאריך:  13/08/2004   |   עודכן:  13/08/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים ישעיהו
המרוויחים והמפסידים לעולם אינם מתחלפים ביניהם. העשירים תמיד יתעשרו עוד והעניים יעניאו.
דודו אלהרר
שוש מיימון
ב'אשה, בעל, בית' - הקונפליקט של הספרי בא לידי מיצוי: חשוב לו גם להצליח מסחרית וגם להיות מקובל [צילומים: שוש מיימון]
תומר ח. הנריק ריטרסקי
משה לרר
לפני שנתיים היו אלה ניגרים שהפיצו ברחבי העולם הצעות כספיות מפתות למי שיסייע בידיהם להוציא כספים בניגריה. בעקבות האירועים האחרונים באזור, נכנסו לתמונה חברים חדשים, הפעם מעירק
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il