X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

שנת תשס"ד המגיעה לסיומה הייתה עשירה בפרשיות שונות שסימנם הפרת אמונים על-ידי נבחרים, בעלי שררה, שליחים, פקידים ועובדי ציבור. נאמני ציבור העדיפו את עניינם האישי על-פני האינטרס הציבורי ויצרו קרקע מזון לקשר פסול בין הון לשלטון.
קיימת התאמה בין עיסוקים שונים לסגולות אופי:
כדי להיות פוליטיקאי מוצלח, נדרש כנראה תמהיל של תכונות סותרות כמו תבונה עם טיפשות, ראיית הנולד עם סכלות, דחף ושאיפה אישיים עם תחושת שליחות ציבורית, יושרה עם עורמה וכושר מניפולטיבי, או קסם אישי וכישורים חברתיים עם נכונות לרמוס אחרים מעל או לחתור מתחת. הניגודים הנדרשים מפוליטיקאי יכולים לשמש אחד ההסברים למאמרו של רבי יוחנן משום רבי שמעון בן-יהוצדק: "אין מעמידין פרנס על הציבור אלא אם כן קופה של שרצים תלויה לו מאחוריו, שאם תזוח דעתו עליו אומרין לו: חזור לאחוריך" (יומא כ"ב, ע"ב).
תכונות יוצאות דופן נדרשות גם מאיש עסקים מוצלח. הוא נדרש, למשל, למצוא איזון בין נכונות להמר וליטול סיכונים לבין יכולת להיות מחושב ושקול, או בין כושר לרכוש אמונם של אחרים לבין יכולת לנהל מסחר ממולח.
הציבור בוחר במדינאים ערמומיים בתקווה שישתמשו בכישוריהם נגד אויביו ומבקשי רעתו, ועושה עסקים עם הסוחרים הממולחים בתקווה שישמרו על יציבות עסקית וישיגו לו מקח טוב. מעת לעת מסתבר שקל יותר להפנות את הערמומיות והממולחות כנגד הציבור, וכשהדבר מתגלה קמה זעקה נגד אותו פרנס או סוחר, הנדרש לחזור לאחוריו.
בתלמוד הבבלי דף קנ"ו, עמ' א' נאמר: "האי מאן דבמאדים יהי גבר אשיד דמא א"ר אשי אי אומנא אי גנבא אי טבחא אי מוהלא...". המשמעות: מי שנולד במזל מאדים יהיה שופך דם, רב אשי אמר, או אומן - מקיז דם, גלב או רופא מנתח, או גנב - שודד הפוגע בנפש, או טבח - שוחט או בעל אטליז, או מוהל. מאמר זה מדגים כיצד אותו מערך תכונות או גורל יכול לנתב לחלופות מנוגדות, לביצוע עבירות או מעשים טובים.
אם סגולותיהם המיוחדות של אנשי השלטון ובעלי ההון מטים אותם לקשור מידי פעם קנוניות בחדרים סגורים, ראוי לבקש מהם, למצער, לערוך קנוניות אלה בריסון ולטובת הציבור ולא נגדו. הממשל יכול ליטול את עוקצו המשחית של הקשר הון-שלטון אם יזום פעולות לטובת הציבור ולא ייגרר אחר יוזמות עסקיות, ואם יקפיד על קיום תחרות משוכללת המעקרת יצירתם של מוקדי כוח. בעיקר רצוי שהקשר בין השלטון לבין ההון יופנה למעשים טובים ולא לעבירות. כדי לסייע מובאת רשימה לא ממצה של תחומים עסקיים מועילים לציבור שמימושם דורש ניצול תשתיות ציבוריות ולכן תמיכה שלטונית:
- התפלת מים או הטבת מי שפכים.
- מחזור פסולת.
- ניצול מקורות אנרגיה חליפיים ובהם אנרגית השמש.
- מערכות תחבורה שיצמצמו את נזקי תאונות הדרכים, הזיהום, הרעש והגודש.
תפילת שליח הציבור בימים הנוראים יפה לשליחי הציבור בכל השנה: "... ואף-על-פי שאיני כדאי והגון לכך, לכן אבקש ממך אלהי אברהם, אלהי יצחק ואלהי יעקב, ה', ה', אל רחום וחנון אלהי ישראל, שדי, איום ונורא, היה נא מצליח דרכי אשר אנוכי הולך לעמוד לבקש רחמים עלי ועל שולחי, ונא אל תפשיעם בחטאתי, ואל תחייבם בעונותי, כי חוטא ופושע אני..."
יהי רצון שתשמע תפילתם של שליחי הציבור, תחל שנה וברכותיה.
____________________
הכותב הוא מנהל אתר האינטרנט: www.transportationet.com

תאריך:  14/09/2004   |   עודכן:  14/09/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il