המכרז המחודש לערוץ 2, ומעורבותם של לוביסטים במכרז זה, זימנו לנו לאחרונה את השאלה שנידונה מעל דפי גלובס: האם פעילות הלובינג צריכה להיות גלויה וברורה, או אולי פעילות זו צריכה להיעשות בהיחבא, תחת הסוואה מחתרתית? התשובה הטובה ביותר לשאלה זו, היא כפי שהיה אומר בזמנו אריאל שרון: "זאת לא השאלה!"
השאלה האמיתית והחשובה שעלינו לשאול, היא האם פעילות הלובינג תורמת לקבלת החלטה טובה יותר? זו השאלה שבה יש לעסוק.
כאשר קובל המפיק אביב גלעדי על מעורבותם של לוביסטים במכרז המחודש לערוץ 2 - נראה שיש לו בעיה. כי הרי אביב גלעדי לא נולד אתמול, והוא יודע היטב שפעילות לובינג קיימת בכל דמוקרטיה, ושהלובינג הוא החוט המקשר בין גופים כלכליים ואחרים, לבין מוסדות השלטון. אביב גלעדי יודע היטב שקשר זה חשוב לשני הצדדים ובעיקר לצד השלישי - הציבור - שמצפה ממקבלי ההחלטות לשקוד על ההחלטה ולקבלה תוך הכרת הנתונים, הפעלת שיקול דעת, והאזנה לטיעונים לכאן ולכאן.
אביב גלעדי לא מתנגד למעורבות לוביסטים בשל השפעתם השלילית על מקבלי ההחלטות. הוא הרי יודע שחברי מועצת הרשות השנייה הם אינם טמבלים הפועלים בהתאם ללחצים, ושאיומים או אתננים הם אינם בשום אופן חלק מתכנית העבודה של הלוביסט. ובכל זאת, מה הסיבה שיתנגד אביב גלעדי לפעילות ערה של בדיקת ההצעות, התעמקות בנתונים, ודיון תוסס ופורה באפשרויות השונות? קשה שלא להעלות את החשש שגלעדי מאמין שההימנעות מהכניסה לעובי הקורה תשפר את סיכויי הצלחתו. תלמיד שלא יודע את חומר הלימוד - מתנגד לבחינה, חשוד שגירסתו אינה אמת - מתנגד לבדיקת פוליגרף, איש עסקים הרוצה להעביר החלטה חפוזה ושטחית - מתנגד לדיון מעמיק בנושא.
הלובינג אינו פעילות חתרנית מזיקה כפי שעלול להשתמע מדבריו של אביב גלעדי, שאף טרח לציין שפעילות זו היא "על גבול הפשע". הלובינג הינו מענה מקצועי לניהול קשרי ממשל, כלי מקצועי המאפשר פעילות מסודרת מול מוסדות השלטון, ותפקיד זה דומה להפליא לתפקידו של עורך הדין הפועל בשם לקוחו ומייצגו מול המערכת המשפטית.
הלובינג לא מחליף מציאות של סדר ונקיון ציבורי, אלא להיפך - הוא בא במקום כאוס שבו מתבצע הקשר בין גופים כלכליים למוסדות השלטון, אם בכלל, בדרכים-לא-דרכים.
קיומו של הלוביסט הוא טוב לתהליך קבלת ההחלטות: הוא מאפשר פתחון פה לגורם השוכר את שירותיו ומספק לו אפשרות לטעון את טענותיו, הוא מקל על מקבלי ההחלטות, ותמיד גם מייצג את האינטרס הציבורי המאפשר את נקודת המפגש של הלקוח עם מקבל ההחלטה. הדאגה לשלוש הצלעות האלה (הלקוח, מקבל ההחלטה, והציבור) ולחיבור ביניהן היא נשמת אפה של פעילות הלובינג, ולכן במדינות העולם המערבי מתייחסים אליה כאל נדבך חשוב במערכת הפוליטית הדמוקרטית, וכאל השמן שבגלגלי תהליך קבלת ההחלטות בתחומים הכלכליים.
אמנם באיחור מה, אך גם בישראל לומדים להכיר בכך שהלובינג משפר את הקשר בין העם לנבחריו, בין מקבלי ההחלטות ואלו שמושפעים מהן, ואת איכות ההחלטות, שהן כיום מעמיקות יותר, מקצועיות יותר, נכונות יותר.
ולכן כאשר קובל אביב גלעדי על מעורבותם של לוביסטים במכרז המחודש לערוץ 2 - נראה שיש לו בעיה. כדאי לו, אפוא, לשכור לוביסט שיביא את דברו אל מקבלי ההחלטות, אך קודם לכן - לעשות בדק בית במרכולתו, ולוודא שיש לו מה למכור.