X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

חמישה שרי ליכוד הצביעו בממשלה נגד תוכנית ההינתקות של שרון: עוזי לנדאו, נתן שרנסקי, ישראל כץ, דני נוה וצחי הנגבי. חלק מתוכם מתעתד להצביע נגד התוכנית בכנסת, וכאן כלול גם סגן השר מיכי רצון. אבל אף אחד מהם לא הצהיר שמיד לאחר ההצבעה הוא מתכוון להתפטר, אלא את כולם מעסיקה השאלה האם שרון יפטר אותם. ואם לא יפטר? מבחינתם עסקים כרגיל.
ניחא השרים המתייחסים לתוכנית ההינתקות כמו הייתה עוד סעיף בתקציב, עוד מבצע צבאי זניח, עוד הכרעה פנימית שולית. כל חטאם של שרים אלו, הנשארים בממשלה למרות שהם מתנגדים לתוכנית ההינתקות ההיסטורית והתקדימית, הוא שאינם מבינים את תפקידם כשרים.
דני נווה, למשל, הודיע שיישאר בממשלה כדי לשאול שאלות ולקבל תשובות. כנראה לא הפנים עדיין שכחבר בממשלה הוא זה שאמור להישאל ולתת תשובות, ושאחריותו למהלך אינה נגרעת כהוא זה משום שהצביע נגדו. ניחא, כיוון שאלה ישלמו כנראה מחיר פוליטי כפול: עבור תמיכתם בתוכנית אחד, עבור צביעותם שניים. גם אם שרים אלה אינם מבינים מהי אחריות מיניסטריאלית, תומכיהם (לשעבר) מבינים גם מבינים.
זוהי אמנם נורמה פסולה, אך היא אינה גרועה כהישארותם בממשלה של מי שמצביעים נגדה בכנסת. וכאן כלל לא משנה שמדובר בתוכנית ההינתקות. המלחמה האחרונה, הנשק האחרון, של שר או סגן שר כנגד הממשלה הוא הצטרפות לאופוזיציה בהצבעה נגדה. בכך הוא מביע אי-אמון מלא ומסרב להיות חלק מן הממשלה ולשאת באחריות למעשיה ולתוצאותיהם. ואחרי שעשה כן הוא נשאר בממשלה? באיזה תירוץ?
חלק לא מבוטל ממורדי הליכוד מלין על התנהלותו הבעייתית של שרון מבחינה דמוקרטית. אלא ששר המצביע נגד הממשלה בכנסת ונשאר חבר בה חוטא לדמוקרטיה שבעתיים. הוא הופך את הממשלה מזרוע ביצועית עליונה לראי של הכנסת, והמחלוקות והעדר הההסכמה שנוצרים בכך הופכים את הממשלה לכלי בעייתי מן הבחינה הביצועית והניהולית. הממשלה איננה כנסת בדיוק בכך שכל השרים שותפי אחריות מרגע שנלקחה החלטה, אחרת לא יהיה משקל וטעם בהחלטות אלה, או לפחות הן תהיינה בעייתיות וקשות ליישום. ויכולתה של הממשלה ליישם מדיניות הוא עניין עקרוני, הרבה יותר אפילו מתוכנית ההינתקות.
עד היום היה ברור כי שר המצביע נגד הממשלה מודיע שהוא לא מוכן להיות חלק ממנה והוא מעדיף כל אפשרות על פני המשך קיומה. בקרוב נראה מראה חדש ונלעג: שר המצביע נגד הממשלה בכנסת אך ממשיך לשבת בה, עד שביאוש מפטרים אותו כאת אחרון הקבצנים הפוליטיים. התנהגות שכזו אפילו הדבק שבכסא השר וחוסר בכבוד עצמי לא יכולים להסביר. עצוב לראות כי המורדים לא הפנימו כי מול הנורמות הפסולות של שרון יש להציב נורמות ראויות, והם מנסים להתעלות על שרון בהצבת תקדימים גרועים לדמוקרטיה. להתנגדות להינתקות זה בוודאי לא מועיל.

תאריך:  25/10/2004   |   עודכן:  25/10/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ניסן יואלי
ד"ר שלמה חזן
חנה בית הלחמי
השבוע צוהר קטן אל תוך הדינמיקה הפנימית של החברה הדתית לאומית. צוהר לעולם שידעתי שהוא קיים, רק לא חשתי אותו כל כך קרוב לבשרי עד כה.
אביתר בן-צדף
המורים מלמדים כל קיץ את תלמידיהם, כי אלימות יכולה להשתלם. עתה הם מלינים על אלימות תלמידיהם נגדם.
טל רבינוביץ'
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il