X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אסור ששרון יקבור את המלצות ועדת בכר - כפי שקבר פרס את המלצות ועדת בייסקי בשנת 1984
▪  ▪  ▪

השבוע הציג משרד האוצר את המלצות ועדת בכר לרפורמה בשוק ההון ובמערכת הבנקאות. המלצות הוועדה הן דרמטיות ומרחיקות לכת, ומדברות על הפרדה מוחלטת של הבנקים מקופות הגמל עד שנת 2007, ומקרנות הנאמנות - עד שנת 2008.
הרפורמה המוצעת היא מהפיכה של ממש, שאמורה להביא להפחתת הריכוזיות והגברת התחרותיות במערכת הבנקאית, ממנה אמורים ליהנות הצרכנים.
החשיבות של המלצות בכר היא שבפעם הראשונה ייווצרו בישראל גופי מימון חוץ-בנקאיים, שיוכלו לתת אשראי ויבצעו פעולות נוספות שיתחרו במערכת הבנקאית. ברוב מדינות המערב קיימים גופים כאלה, כמו למשל ג'נרל אלקטריק פייננס.
לדברי שר האוצר, בנימין נתניהו, הגברת התחרות תגרום לכך שנקבל ריבית גבוהה יותר על חסכונותינו, ונשלם ריבית נמוכה יותר על האוברדראפט.
חשיבות נוספת בהמלצות בכר היא הפחתת ניגודי האינטרסים בין הבנקים כנותני אשראי לבין חלק גדול מפעילות ההשקעה והחיתום שלהם.
מסע הפחדות
קופות הגמל מהוות את אחד ממוקדי הרווח העיקריים של הבנקים. לפיכך פתחו הבנקים בקמפיין אגרסיבי נגד אימוץ המלצות ועדת בכר, הכולל מסע הפחדות.
נקודת המוצא של דוח בכר היא מסקנות ועדת בייסקי, שהוקמה בשנות ה-80 על רקע כמעט-קריסת הבנקים בעקבות משבר ויסות מניות הבנקים בשנת 83'. דוח ועדת בייסקי פורסם בשנת 1984, בתקופת כהונתו של שמעון פרס כראש הממשלה.
המלצות ועדת בייסקי, ועדת החקירה הממלכתית להתמוטטות הבנקים,
כללו רפורמה מרחיבה בשוק ההון, כולל הפרדה מוחלטת של קרנות הנאמנות, קופות הגמל וענף החיתום מהבנקים. זאת על מנת למנוע מצב שבו הבנקים נותנים ללקוחותיהם אשראי - על-מנת שישקיעו במניותיהם הנסחרות בבורסה או בקופות הגמל/קרנות הנאמנות שבבעלותם.
ניגודי עניינים
חברי ועדת בייסקי קבעו כי קיימים ניגודי עניינים בעיסוקיהם השונים של הבנקים. ניגודי העניינים בין הבנקאות להשקעות לבין הבנקאות המסחרית (מתן אשראי) היו הנושא העיקרי שוועדת בייסקי ניסתה לטפל בו.
מסקנתה של ועדת בייסקי היתה להפריד בין נותני האשראי, קרי הבנקים, למנהלי ההשקעות. הועדה דיברה על ניגוד העניינים הברור הנובע מהעובדה שהבנקים מנהלים קרנות נאמנות וקופות גמל.
המערכת הפוליטית, בראשותו של פרס, נרתעה מלבצע את המלצות ועדת בייסקי לפני 20 שנה. במקומן הוקמו "חומות סיניות" בתוך המערכת הבנקאית, שהיו אמורות להפריד בין הפעילות המסחרית לפעילות הבנקים בתחום ההשקעות.
הבנקים המשיכו לשלוט בקופות הגמל ובקרנות הנאמנות, והמשיכו לייעץ ללקוחותיהם להשקיע בהן. כמו כן, הם המשיכו להעניק ללקוחותיהם אשראי בריבית נמוכה כדי להשקיע בקופות ובקרנות.
גורל דומה לזה של המלצות ועדת בייסקי פקד את המלצותיהן של כל מיני ועדות שניסו לצמצם את שליטת הבנקים במשק. למשל, ועדת ברודט מ-1996.
לנתניהו חשוב מאוד להעביר את דו"ח בכר בשלמותו בממשלה. הממשלה תדון בהמלצות הכלולות בדוח בישיבתה ביום ראשון הקרוב. אסור שראש הממשלה, אריאל שרון, יקבור את המלצות ועדת בכר - כפי שקבר פרס את המלצות ועדת בייסקי בשנת 1984.

תאריך:  11/11/2004   |   עודכן:  11/11/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דרור כהן
אברהם מגן
טל רבינוביץ'
עו"ד אברהם פכטר
האם הצליחה משטרת ישראל והסוכנות הפדראלית למלחמה בסמים לפענח את צופן דה רוזנשטיין - ימים יגידו; אם למישהו יש אשליות שרוזנשטיין - יועלה באזיקים למטוס בכיוון מיאמי בחודש הקרוב - הוא טועה והוזה; מדובר בהליך שיימשך חודשים ועוד ארוכה הדרך להרשעה; חוק ההסגרה - מה הוא אומר בנידון?
דוד פרבר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il