X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

בסקר הקוראים האחרון של Nfc הוצגה השאלה: "בעקבות פענוח רצח השופט אזר, מה צריך לעשות?". לקורא הוצגו שלוש תשובות אפשריות:
- להקל על אסירי עולם, שאין להם מה להפסיד.
- למנוע מאסירי עולם לצאת לחופשות.
- להגביר האבטחה סביב השופטים.
כבסקרים קודמים לא-מעטים, כן גם בסקר זה לא העלה עורך הסקר בדעתו, שקיימת לפחות תשובה אפשרית נוספת: לא לעשות מאומה ולהשאיר בעינו את המצב הקיים, עם שיפורים קטנים שתמיד כדאי לשקלם, שכן לא כל אירוע מטורף מצדיק שינוי סדרי החיים. לפני ימים אחדים נאנסה ילדה בת 4 בידי מטורף-מין, כאשר שיחקה במגרש משחקים. עובדה היא כי שום עיתון לא העלה את האפשרות, לנעול את כל הילדות בבתיהן ולסגור את כל מגרשי המשחקים, כפי שאיש לא העלה את ההצעה לחדול מהשימוש במכוניות לנוכח תאונות הדרכים הרבות.
שר המשפטים, שאינו מחמיץ שום הזדמנות להשתלח בלשונו נגד החרדים, מיהר לטעון כי אין כסף לאבטחת השופטים אך נמצא הכסף ל"קניידלאך לרבנים". לא נעסוק כאן בהסתה הפרועה של לפיד נגד הרבנים, אלא בטענה המופרכת שיש צורך באבטחת השופטים באופן כולל וגורף. יתכן שצורך כזה מתעורר מדי פעם לגבי שופט מסוים, שהושמעו לעברו איומים או שנסיבות מיוחדות מצדיקות הגנה אישית עליו. אך פרשת השופט אזר, שבה חבורת פושעים חסרי-בינה ומטורפים הגתה ובצעה רעיון מטורף והזוי, היא אירוע כה חריג וייחודי בטירופו וכה חסר תקדים, עד כי אין בו הצדקה לשינוי הסדר הקיים ולהקים יחידה יקרה, בזבזנית ומיותרת, להגנה אישית על כל מאות השופטים (ומדוע לא גם על הדיינים למיניהם, המעורבים כל ימיהם בסכסוכי משפחה קשים?).
אם תוקם יחידה כזו, יחייב אותו הגיון הגנה אישית גם על כל קציני המשטרה ושב"ס, מאחר שכבר היו התנקשויות בחיי אחדים מהם, וחיי השופטים אינם יקרים מחייהם של עובדי-ציבור אחרים. ואם יתנקש מטורף אחר בחייו של פקיד משרד החקלאות, או מס הכנסה - כבר היו דברים מעולם - יקומו עובדי המדינה וידרשו, בצדק רב, הקמת יחידה להגנה אישית על חייו של כל פקיד.
יתר על כן, האירוע הייחודי של רצח השופט אזר בוודאי אינו מצדיק מניעת חופשות מאסירים באופן גורף. בניהולה של מדינה אין להקיש מאירוע בודד ולמרר בעטיו את חייה של אוכלוסיה שלמה. עונש המאסר ושלילת החופש הוא עונש קשה ואכזרי בלאו הכי, והטלתו היא בבחינת הרע במיעוטו, שכן החברה שלנו אינה יכולה ואינה רוצה לנקוט שיטת ענישה אכזרית יותר, כגון קטיעת אברים או מוות. בתוך המאסר יש שיטות לענישה מחמירה נוספת, כגון בידוד או צינוק, וראוי כי המציעים למיניהם ינסו לשוות בנפשם את הגיהנום הכרוך בכך לאסיר (אינני כופר בצורך בהטלת עונשים אלה במקרים המתאימים).
שוחרי צער בעלי חיים מוחים בצדק על כליאת עגלים בכלובים צרים, כדי למנוע הפעלת שריריהם וקישוי בשרם, אך אינם מקדישים מחשבה רבה לחייו הקשים-מנשוא של האסיר, הנתון ממילא במציאות הנוראה של חברת פושעים קשוחים ואלימים. כאשר האסיר מתנהג לשביעת רצונה של הנהלת הכלא, וברור כי אינו מסוכן לציבור, ראוי בהחלט להעניק לו חופשה מדי פעם ובכך לאפשר לו לנשום אוויר חופשי. הרי מרבית האסירים עתידים להשתחרר ביום מן הימים, והחוק ממילא אינו מאפשר כליאתם לנצח, ורובם יושבים בכלא כעונש גרידא ולא להגנה על הציבור. חלק מהאסירים נאסרו בשל עבירות תעבורה או עבירות כלכליות שונות, והם בוודאי אינם מהווים איום על חיי אדם.
הסדר החופשות מונע כשלעצמו מהומות ורציחות בתוך הכלא, בידי אנשים שאין להם מאומה להפסיד ואשר אין בליבם צל של תקווה. גם אסירי עולם ראויים לחופשות. רובם הסתבכו ברצח חד-פעמי, כגון רצח בשל "כבוד המשפחה" או מחמת נסיבות אחרות, מיוחדות וחד-פעמיות, ואינם רוצחים מקצועיים או רוצחים-להנאתם. כמובן, רצח אינו מוצדק בשום מקרה, אך לעיתים קרובות ברור כי האסיר אינו מסוכן לציבור וכי דווקא מתן חופשות מדי פעם יתרום לרוגע הנפשי שלו ולשיקומו, שלא לדבר על מידת הצדק לו ולבני משפחתו.
ראוי איפוא כי ההצעה למנוע חופשות מאסירים תוסר מעל הפרק.

תאריך:  30/11/2004   |   עודכן:  30/11/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 עדי אזר
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפרי הלפרין
מרדכי גילת וידיעות אחרונות רואים את עולם המשפט בשנים האחרונות כאפלה, ובה קרן אור, אחד משופטי בית המשפט העליון
ד"ר אברהם בן-עזרא
עו"ד אברהם פכטר
יותר מדיי תקלות, חלקן בעלות השפעה על תדמית צה"ל, התנהלותו, מוסריותו וחינוך מפקדיו וקציניו, התחילו להפשיר ולהגיע לידיעת הציבור; הכשל בתחקיר מ"פ מוצב "גירית", שהכשיל את הרמטכ"ל בכנסת ובציבור, בתוספת הנעשה במחסומים, מחייב התארגנות חדשה - והוצאת החקירות בעלות ההשלכה האזרחית מידי צה"ל
אבי גולדרייך
דוד פרבר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il