X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הצנזורה החמירה בצו איסור הפרסום, עד רמת האיסור לפרסם את דבר שחרורם של ששת הסטודנטים המצרים, גם לאחר שידיעות בנושא פורסמו בתקשורת הערבית והזרה; הטיעון המופרך: "לא לעורר התנגדות מצד הציבור המצרי"; בשעה 05:43 פרסמה מערכת Nfc לראשונה את הידיעות בנושא
▪  ▪  ▪

הידיעות הראשונות על שחרורו הצפוי של עזאם עזאם היו בקנה עוד ביום שישי שעבר. יום קודם לכן, זימן אליו שר החוץ, סילבן שלום, שלושה מאחיו של עזאם עזאם ודיווח להם אודות ההתפתחות. השלושה התבקשו לשמור את הדברים בסוד. אפילו אשתו הופתעה היום לשמע הידיעות בתקשורת.
ששת הסטודנטים המצרים, ששוחררו היום מכלא אוהלי קידר בתמורה לשחרורו של עזאם עזאם, נעצרו בחודש אוגוסט השנה באזור ניצנה על-ידי כוח של משמר הגבול, לאחר שהסתננו דרך גבול מצרים בניסיון לבצע פיגועים בישראל. ב-10 בספטמבר הוגש נגדם כתב אישום בעבירות של קשירת קשר לביצוע פשע, הסתננות וכניסה לישראל שלא כדין. היום הסתבר, כי כבר אז הסתמנה המגמה לשחרורו של עזאם עזאם.
בעקבות פניית גורמים מדיניים וגורמי ביטחון ליועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, במסגרתה הובהרה לו סוגיית עסקת החילופין המתגבשת (עזאם עזאם מול ששת הסטודנטים המצרים), הודיע נציג הפרקליטות לבית המשפט, כי מזוז מבקש לדחות את מועד תחילת המשפט על-מנת לבחון את התיק בעצמו. ביום שישי האחרון, הגיש נציג פרקליטות מחוז דרום לבית המשפט המחוזי בבאר שבע בקשה לשחרר את הנאשמים. בית המשפט נענה לבקשה וקבע את שחרורם להיום בשעה 12:00.
למען שלמות התמונה נציין, כי יומיים קודם לכן פנו מערכת העיתון 'מעריב' וערוץ 10, בבקשה לפרסם פרטים אודות השחרור הצפוי, אך צו איסור פרסום של בית המשפט המחוזי בבאר שבע מנע זאת מהם.
מערכות האינטרנט לא יודעו בדבר הצו המדובר. הבוקר (א', 5.12.04) בשעה 05:43 פרסמה לראשונה מערכת Nfc, את הידיעות המרעישות שפורסמו בשלושת העיתונים הגדולים במצרים (אל-אהראם, אל-ג'ומהוריה ואל-אח'באר). הידיעות דיברו על שחרורם הצפוי של ששת הסטודנטים המצרים בתוך שעות.
לאחר שעה קלה, כאשר הידיעה כבר היתה באוויר תחת הכותרת "הסטודנטים המצרים ישוחררו בתוך שעות ויועברו לקהיר", פנתה הצנזורה בבקשה להסיר את הכתבה, בטענה כי קיים צו איסור פרסום גורף בפרשה.
המידע מתוך העיתונות המצרית החל להתרוצץ במערכות התקשורת השונות, לרבות באתרי אינטרנט ישראליים מקבילים, והגיע אף לכלי התקשורת הזרים הגדולים (CNN, רויטרס, אל-ג'זירה). חרף זאת, בצנזורה הלכו לחומרה. צו איסור הפרסום קבע, כי "פרסום בדבר שחרורו של עזאם עזאם עלול לסכל ולסכן את שחרורו". לא נאמרה בו ולו מילה אחת על פרסום המידע בדבר שחרור הסטודנטים המצרים (שכאמור, כבר פורסם בעיתונות המצרית, אגב, ללא קישור הנושא לשחרור אפשרי של עזאם עזאם בתמורה).
באחד מאתרי האינטרנט בישראל נכתב היום, כי "החשש היה שפרסום מוקדם עלול לייצר דעת קהל שלילית במצרים ולטרפד את השחרור המתוכנן ברגע האחרון". טענה זו מופרכת מעיקרה, בעיקר לנוכח העובדה שהציבור המצרי ידע גם ידע על דבר שחרור ששת הסטודנטים עוד בשעות הבוקר.
האיפול בנושא היה כה חמור, עד שבאופן כמעט חסר-תקדים הוסרו המבזקים של Nfc ובהם הדיווח מהעיתונות המצרית מדף המבזקים של הפורום 'Fresh', וכך קרה גם כעבור כמה שעות, לאחר שבאתר האינטרנט Ynet העלו מבזקים זהים.
מערכת Nfc, כמו גם מערכות תקשורת אחרות, הפצירו בצנזורה לשחרר את המידע, אך רק בשעה 12:30, לאחר ש"מיליוני מצרים כבר קיבלו את המידע", כפי שאמר כתב קול ישראל לענייני ערבים, אבי יששכרוף, עוד בסביבות 07:00 בבוקר - רק אז, הותרו לפרסום כל הפרטים הנוגעים לפרשה, לרבות המידע שהתפרסם עוד בשעות הלילה (לפי שעון ישראל) בעיתונות המצרית.
דובר צה"ל מסר בתגובה: עסקת שחרורו של עזאם עזאם התנהלה תחת צו איסור של בית המשפט. כל עוד לא הוסר הצו, פעלה הצנזורה בכפוף לו כמתחייב על-פי דין.

תאריך:  05/12/2004   |   עודכן:  05/12/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיכאל שרון
כמיליון ישראלים היגרו לחו"ל ורובם המכריע יכלו לנשום בפעם הראשונה לרווחה ולחיות חיים ראויים בניו יורק, לוס אנג'לס, עמק הסיליקון, בוסטון, אוהיו, אנגליה, אוסטרליה, צרפת וגרמניה. לחיות כראוי ליכולותיהם ולהשקעתם; האם ישראל עברה סלקצייה טבעית מנמיכה, כאשר מיטב האוכלוסיה ברחה ממנה?
עו"ד אברהם פכטר
מני מזוז יועץ משפטי לממשלה עם אומץ, יושר, ידע רב גווני, לא מזוהה פוליטית וללא שובל של קלילות ורכילות - מה עוד נבקש!; הצוות מזוז שנדר - משנה את המדיניות והקונספציה של צוות עדנה ארבל בגיבוי החלטת בג"צ בפרשת ההדחה של ניצב מזרחי; הרשעתו של שמעון שבס בדיון נוסף בעליון, בהרכב של תשע שופטים, בעבירה של "הפרת אמונים" - אות אזהרה לעובדי ציבור
אברהם שרון
ד"ר ניצן יניב
יוסי מטלון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il