X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
'קו העוני' הוא מושג מעורפל, המלווה במספרים שמשמעותם לא ברורה; בצורת החישוב של הביטוח הלאומי לא ניתן לזהות את העניים האמיתיים; אם העבודה הזו היתה נעשית ע"י הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה - זה היה נראה אחרת
▪  ▪  ▪

יש צירוף מלים שמעסיק את התקשורת והפוליטיקאים הרבה מדי. למעשה, מדובר במספרים חסרי משמעות, שקוראים להם 'קו העוני'. הדבר היחיד שאפשר לומר, להגנת המשתמשים הוא, שאין להם מושג, ולו קלוש, למה ניתן להשתמש במספרים אלה.
מדוע בכלל מדברים על קו העוני? מבחינה מדעית נראה שהשם היותר נכון הוא 'קו העושר', וגם זה מפוקפק. מה משמעות המלה עוני, בהקשר זה? אמני ה"דברת" הלא אחראית מדברים על רעב. כמה ממאות האלפים ה"רעבים" אושפזו בגלל חוסר תזונה? במקרה הגרוע בודדים בלבד. דומה שמדובר בעיקר בנפגעי תזונה לא מאוזנת, דיאטות למינהן, אנורקסיה וכדומה.
לא ברור מה זה מתפקידו של המוסר לביטוח לאומי לטפל בסטטיסטיקה זו. לפי החוק יש סטטיסטיקן ממשלתי. אמנם יחידות הממשלה יכולות לפרסם נתונים על פעולותיהן. האם ניתן להבין שהמוסד פעל ליצירת העוני?
אם העבודה הזאת היתה נעשית ע"י הלשכה לסטטיסטיקה - זה היה נראה אחרת. לפחות היו הגדרות ברורות, פירוט דרכי איסוף הנתונים, והמגבלות.
כפי שפורסם, קו העוני הינו 50% של ההכנסה החציונית. לא ברור לי למה זה מבוסס על חציון ולא על ממוצע. ומי קבע שזה צריך להיות 50% ולא 40% או 60%, או שאולי בשביל להיות עני צריך לרדת מתחת ל-30%?
ואולם, זהו קושי זניח. לפי צורת המדידה הזו קו העוני יורד, יחסית, בזמן שמצב הכלכלה משתפר. כלומר, אם יעלה שכר עובדי המדינה, למשל, ב-10% - יווצרו עוד אלפי 'עניים'. וזאת, כשלא חל שום שינוי אחר במשק ובסכום ההכנסה של ה'עניים'.
מפליא הדבר שאנו לא שומעים את דעתם של בעלי המקצוע על מהות מספרים אלה. יאמרו, בבקשה, בעלי המקצוע מה ניתן להסיק מאוסף זה של מספרים, ויותר חשוב - מה לא.
לקביעת ה'עוני' צריך להגדיר את הצרכים המינימליים, בשלב הראשון. זה שאין לו במה להאכיל את ילדיו בגלל חוסר תעסוקה אינו דומה לזה שלא האכילם מפני שהכסף הוצא על משקאות חריפים, טלפונים סלולריים וכיו'ב. בשני המקרים חסר אוכל, אבל במקרה השני זוהי לא בעיה כלכלית.
ספק אם ניתן לפתור כל מצוקה כלכלית ע"י הזרמת מענקים. העיוותים בסדרי העדיפויות רק נהיים חמורים יותר כתוצאה מזרימת כספים לא הגיונית. רק לאחר שאנו יודעים מה חסר - ניתן לקבוע במה המדינה צריכה ויכולה לעזור. ולא פחות חשוב, איך.
לנתונים של הביטוח הלאומי יש גם בעיות מדידה. נראה, למשל, שאין טיפול רציני בתוצאות הכלכלה ה'שחורה'. כנראה שחלק לא קטן של הילדים ה'עניים' הם בנים של סוחרי סמים, פורצים, גונבי רכב, גובי דמי חסות, סוחרי נשים ומעלימי הכנסות שונים.
מאחר שכל הקבוצה הזו נכללת בין 'עניי' הביטוח הלאומי (גם להם יש ילדים, אבל לא הכנסה מוצהרת) - אפשר רק לנחש איזה חלק הם מהווים. יתכן שאפילו 30-50% היו ניחוש סביר. אם אתם רוצים למצוא עניים - צריך לחפש אותם ברצינות. אוסף של מספרים סטטיסטים - אין לו משמעות בהקשר זה.
זה די מפליא שדווקא הביטוח הלאומי מפרסם נתונים אלה ללא הסתייגויות. האם לא ידוע למחלקת המחקר שיש אחוז לא זניח שקיבלו (וכנראה עוד מקבלים) קצבאות שונות בטענות שווא!? האם הם לא מכירים את המוסד שמשלם את שכרם!?
בצורת חישוב זו לא ניתן לזהות את ה'עניים'. לפיכך, אי אפשר לתכנן צעדים בכדי להקל עליהם. יש להניח שאילו היינו מנסים לאתרם ישירות, ולו באופן מדגמי - יכולנו לקבל נתונים שיאפשרו לטפל בתופעה בצורה נכונה. נראה שהעוני הוא תופעה חשובה מספיק. כדאי להשקיע משאבים לחקר יסודי של הנושא, ויש מקומות שעושים זאת.
כותרות יש לנו מספיק, אבל ידע? קרוב לכלום! חשוב גם לבדוק לעומק את האמצעים לטיפול בעוני. לפחות חלק מהפעולות שננקטות נגד העוני - אינן יעילות. כך למשל, יש מקומות שמחלקים תלושי מזון לנזקקים. לפחות בתלושים אלה קשה לרכוש אלכוהול או סמים.
הבעיה בישראל היא לא העוני, אלא הטיפול ב'קו העוני'. לקחנו מושג מעורפל, מלווה במספרים שמשמעותם לא ברורה, ומנהלים עליו 'דיונים'. למה אפשר לצפות, פרט למסקנות נעדרות בסיס?! וזה הנושא שמעסיק את אמצעי התקשורת והפוליטיקאים 'שעות נוספות'.
- הכותב הוא עורך אתר האינטרנט: www.kalcala.com

תאריך:  07/12/2004   |   עודכן:  08/12/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דוד פרבר
איתן גנור
אין כמו מאמרו של עו"ד אברהם פכטר (NFC - 6/12/2004) כדי להיווכח עד כמה חדרה רוח הכניעה לשכבות ציבור רחבות. אפילו משפטן בכיר כמוהו, הפנים עם השנים את הטרמינולוגיה החרדית, עד כדי חוסר הבחנה במאבק לדמוקרטיה ושוויון זכויות, וראייתו כ-"גל של שנאה והחרמה". כרבים אחרים לא טרח, כנראה, עו"ד פכטר להקשיב לאנשי שינוי עצמם, ומסתפק במחזור סיסמאות של הפוליטיקאים החרדים
עו"ד משה מכנס
פרשת עזאם עזאם ו"התחממות" היחסים מהווה תמיכת מובארק בקידום מהלכיו הפוליטיים של שרון
דרור כהן
גיורא סלע
זאת בעקבות דבריה נגד החקלאים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il