X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

על רקע גל הביקורת העולה כנגד צה"ל בפרשיות הנוגעות לטוהר הנשק ושאלת מוסריות פעילות הלוחמים בשטחים - כינס בבהילות אלוף פיקוד המרכז, משה קפלינסקי, את הכתבים הצבאיים בתאריך 08/12/2004 לצורך "תדרוך מיוחד". בתדרוך הציג האלוף את עמדתו באשר לפעולת השייטת בה חוסל פעיל טרור בכיר, מחמוד כמאל, בארבעה בדצמבר 2004 בכפר רבא, ומסר לכתבים נתונים אודות הישגי הפיקוד בסיכול פיגועים במהלך שנת 2004.
על פניו, נראה כי הכתבים הצבאיים, כולם כאחד, שתו את דברי האלוף בצמא רב, ומיהרו לפרסמם במסגרת כל ערוצי התקשורת – וביניהם :בערוץ 1, ערוץ 22, ערוץ 10, באתר YNET, NRG, ואף באתר NFC.
הכתבים השתבחו בהישגי מעצרם של 343 מחבלים מתאבדים מאז תחילת השנה, בעוד על-פי נתוניהם - רק 6 מחבלים מתאבדים "התפוצצו". לכאורה, נראה הנתון כמרשים עד מאוד, ואם נכון הוא - אכן מעיד הדבר על הצלחה אדירה של כוחות צה"ל בפעילות סיכולית, ומנגד - יש בו בכדי להעיד על התגברות אווירת הטרור ברחוב הפלשתיני, שכן הנתונים מעלים סטטיסטיקה הקרובה לעצירתו של מחבל מתאבד אחד ליום (!) במהלך השנה האחרונה.
עוד בתחילה, נתון זה נראה לי תמוה ומעורר ספקות. על כן, פניתי לאתר דובר צה"ל (www.idf.il) במטרה לבדוק את מהימנות הנתונים שמסר אלוף הפיקוד. ממבט חפוז, הסתבר כי דובר צה"ל, המפרסם הודעותיו הרשמיות מידי שבוע בדבר סיכום הפעילות המבצעית בשטחים - מסר נתונים שונים לגמרי מאלה שנמסרו על-ידי אלוף פקמ"ז, קפלינסקי.
דובר צה"ל קובע כי בתקופה שבין ה-1 לינואר 2004 ועד ל-30 בנובמבר 2004, סיכל צה"ל (ביהודה, שומרון ורצועת עזה) - כמאה פיגועי התאבדות - מספר הנמוך בהרבה מ-343 מחבלים מתאבדים, אשר לטענת האלוף הם שנעצרו בידי צה"ל במהלך תקופה זו. נתון זה יהא להגיוני רק באם נניח כי בשבוע הראשון של חודש דצמבר, צה"ל עצר למעלה מ-240 מחבלים מתאבדים נוספים...
הסתירות בנתוני צה"ל אינן מפתיעות כלל וכלל. צה"ל אינו מדייק בלשון המעטה בנתונים שהוא מוסר, ולכן הציבור הישראלי נוטה לפקפק פעמים רבות בהודעותיו. זהו אינו גילוי מרעיש. המפליא הוא, שדווקא הכתבים הצבאיים, אשר מקבלים כל עת נתונים שוטפים מצה"ל, נפלו שולל אחר הנתונים שמסר אלוף פיקוד מרכז, בלא שעשו פעולה פשוטה, שכל עיתונאי מתלמד מחויב לעשות, והיא בדיקת אמיתות הנתונים.
במקרה זה אין צורך במחקר מורכב ומפותל, אלא בדיקת הודעות דובר צה"ל אשר גם כך נמסרות להם מידי שבוע. עובדה היא, כי אף אחד מן העיתונאים לא טרח לבדוק את הנתונים הללו, אף שהיו זמינים בידיו.
האם הדבר מצביע על רמת הכתבים הצבאיים בישראל? אולי עלינו להניח כי בכל פיגוע שצה"ל סיכל התכוונו לבצעו שלושה וחצי מחבלים? בדרך כלל הכתבים ידועים ככאלה הקוראים בין השורות - אך כאן - נפלו הם בדבר הבסיסי ביותר.
אם כן, על מי עלינו לסמוך?

תאריך:  09/12/2004   |   עודכן:  09/12/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אליקים העצני
טל רבינוביץ'
עו"ד אברהם פכטר
רצף של תקלות, תאונות וחריגות בצה"ל נוסח וידוא הריגה של ילדה בת 13 ופצוע ע"י השייטת - מיקריות או מדיניות; הרמטכ"ל בוגי יעלון, יש לבחון מחדש את המסרים שאנו מעבירים לחיילים. אם התקלות והחריגות לא היו מגיעות לידיעת הציבור - היה מקום לפנות לבג"צ ולדרוש הקמת "ועדת חקירה" - כיצד קורה שאין תקלות במצב בלתי טבעי וקיצוני של מלחמה מתמשכת בטרור אזרחי; החיילים עושים מאמץ על-אנושי - במצבים קשים מביכים ומסוכנים
ג'רלד פרמן
ישראל דויד
התנהלותה גסת הרוח של מפלגת "שינוי" הביאה לכך שעם כשלונה הנוכחי, הוסחה דעתם של כותבים באתר זה, ויתכן גם של קוראים רבים, מן הבעיה העיקרית. מסמך פנימי, גלוי-לב, של רבני העדה החרדית מעת הקמת הממשלה הנוכחית שופך אור נדיר על גישתם המקוממת
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il