X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
רובו המכריע של האשראי (מעל 90%) אשר מעניקים הבנקים מצוי אצל אחוז קטן ביותר מהאוכלוסיה (כ 5%);
השאלה שנשאלת היא מי באמת משלם את מחיר מחיקת החובות לתאגידי הענק? - עו"ד גלעד נרקיס מסביר
▪  ▪  ▪

לפני מספר חודשים פירסם בנק ישראל את חלוקת האשראי במשק. נתברר, את אשר הפך לנורמה עסקית במדינת ישראל על-פי פרסום זה, כי רובו המכריע של האשראי (מעל 90%) אשר מעניקים הבנקים מצוי אצל אחוז קטן ביותר מהאוכלוסיה (כ 5%). ויתירה מזאת בעוד משקי הבית נענקים תחת לחץ הבנקים אנו עדים למחיקה של מאות מיליונים של שקלים בידי הבנקים לחברות הענק אשר כשלו בניהול עסקייהם.
השאלה שנשאלת היא מי באמת משלם את מחיר מחיקת החובות לתאגידי הענק ?
בשנים האחרונות קיבעו בתי-המשפט הלכות לפיהן הבנקים, הגם שמדובר בגופים עסקיים שמטרתם להשיא רווחיהם, יבחנו על פי הקריטריונים החמורים של גופים ציבוריים. קביעות אלו עושות צדק עם האזרח הפשוט והחברות הקטנות-בינוניות שיכולתם האמיתית להתמקח עם בנק זה או אחר הנה קטנה. למותר לציין שתחרות רצינית בין הבנקים איננה קיימת במשק הישראלי. נוכחנו לדעת, למשל, מפרשת הבנק למסחר, כי בסופו של יום, אנחנו האזרחים-משלמי המיסים, מממנים את כשלון הבנקים והגופים השלטונים המפקחים עליהם. שכן כידוע המדינה, באמצעות כספינו, היא זו שתישא בסיכומו של דבר בהחזרת כספי הלקוחות שנפגעו וזאת כמובן מהקופה הציבורית.
במצב דברים זה שתיקת המחוקק כאשר מדובר במשק הנמצא על סף קריסה טוטלית, הנה בלתי מתקבלת. אין ספק שהמחוקק חייב לצאת משתיקתו נוכח נתונים מדהימים אלה. הייתכן שבעלי העסקים הקטנים-ביננונים ומשקי הבית, יישאו בסיכומו של דבר במחיקת החובות העצומה של הבנקים ?! הדעת אינה מעלה שדווקא באותם אזרחים, הנושאים בנטל האמיתי של מימון המדינה - ימצאו הבנקים את המזור לכישלונם במתן אשראי לחברות הענק.
כפי שגרסנו לעיל לא אחת נקבע כי בנקים הם דה פאקטו גופים ציבוריים. כך לדוגמה הדגיש הנשיא שמגר בפרשת ליפרט (ע"א 1304/91 טפחות בנק משכנתאות לישראל נ' ליפרט, פ"ד מ"ז(3) 309.) בקובעו כי "...ייחוד הכוח לתאגידים בנקאיים לשלב פעולות אלה בעיסוקיהם מקנה לתאגידים אלה כוח ניכר, שכן הוא מספק להם מקורות כספיים זמינים בהיקף גדול ביותר, בהם הם רשאים להשתמש לצרכי הפקת רווחים בדרך של מתן אשראי... כוח זה, שהוא "מעין מונופוליסטי", המוענק לבנקים על-פי הדין, מחייב קיומן של ערבויות חוקיות אשר יגבילו את היכולת לעשות בו שימוש לרעה". לפיכך, "כפופים התאגידים הבנקאיים למערכת חובות מיוחדת המונעת מצב בו ישתמשו בכוחם הרב באופן שיפגע בציבור לקוחותיהם".
נוכח השיקולים האמורים, חלה בעשור האחרון התפתחות משמעותית ביחסה של שיטת משפטנו ליחסי בנק-לקוח או עם הבאים עמו במגע. בעוד שבשנים עברו, נטתה שיטתנו לצד הקולא ביחסה לבנקים - כאשר יוחסה משמעות כמעט מכרעת למסמכים שנחתמו על-ידי לקוחות וערבים, הרי בשנים האחרונות שונתה המגמה (ת"א (שלום-עפ') 262/96 גורודסקי נ' זמרי, תקדין שלום 98(4) 259). הפסיקה החלה חותרת למציאת כלים משפטיים מתוך התפיסה אשר תכליתה למנוע מן הבנקים לנצל את עודף הכוח שבידיהם ולחייבם לנהוג בהגינות יתרה. כך למשל, החלו בתי-המשפט שמים את הדגש בפסיקתם על חובותיו המוגברות של הבנק כלפי הבאים עמו במגע, שאינן מוטלות על צדדים לחוזה רגיל.
וכך גם בפרשת מנצור(ע"א 122/84 מנצור נ' מ"י, פ"ד ל"ח(4) 94) נקבע כי: "הבנקים בישראל הם חלק מהמערכת הפינאנסית הלאומית, ויש להם תפקיד מרכזי בהרצת המשק הלאומי. האוצר ובנק ישראל משתמשים בבנקים המסחריים כשליחיהם לעניין תוכניות החיסכון השונות, שמציעה המדינה לתושביה כחלק מהניסיון להילחם באינפלציה השוררת במדינה. הבנקים כגופים פינאנסיים מהווים חלק אינטגראלי מהמערכת, הפועלת לעיצוב המשק והכלכלה. המדינה מזרימה כספים לבנקים לטובתו ולתועלתו של הציבור בכללו, כפי שעשתה על-מנת לעזור בוויסות מניות הבנקים.
חלק גדול מן הציבור מקבל את שכרו באמצעות הבנקים ומשלם באמצעותם חשבונות שונים, כגון מים, חשמל, טלפון וכיוצא באלה. חסכונותיו של הציבור מושקעים בבנקים. ענייניהם הכספיים של הציבור בכלל ושל כל פרט הימנו מנוהלים באמצעות הבנקים ובעזרתם, ואין לך שטח בניהול המשק הכספי של המדינה ואזרחיה, שאין הבנקים מעורבים בו.
הבנק ופקידיו אמורים לפעול בכל מה שקשור לכספי לקוחותיו המצויים בידיו, כשהם מונחים על-ידי שיקול של טובת הלקוח. יחסי הבנקים והלקוח הינם יחסי תלות של הלקוח בבנק. זאת ועוד, "הנאמנות הכפולה", העשויה להתעורר באיזון האינטרסים של טובת הלקוח מחד גיסא ושל רווחיות הבנק מאידך גיסא, מצריכה מידה רבה של טוהר מידות, יושר והגינות. בגלל מצבור המידע, המצוי בידי פקידי הבנק, ובגלל התלות של הלקוח בייעוץ פקידי הבנק ובשירותים שהם מעניקים, יכולה להיווצר זמינות למעשי שחיתות.
בין הבנקים ללקוחותיהם מתקיימים יחסי נאמנות, והלקוחות מונחים בכלכול ענייניהם הכספיים על-ידי עובדי הבנקים, שהתנהגותם מצריכה רמה גבוהה של ניקיון-כפיים והימנעות מלהיות נתונים להשפעות בלתי-ענייניות במהלך מילוי תפקידם כלפי כל פרט, המהווה את ציבור הלקוחות, וכלפי הציבור בכללותו. "
אם כן, כפי שנוכחנו לדעת, בנק הוא גוף ציבורי לכל דבר (הגם שהבנקים מתנגדים בכל תוקף לאבחנה זו) וככזה עלינו לבחון צעדיו בעינים ציבוריות. לבנקים במדינת ישראל אסור בתכלית האיסור לקצץ לעסקים הקטנים-בינונים ולאזרחים אשראי כמדיניות בשל כשל חברות הענק ומחיקת החובות לאילו האחרונים. הקריאה צריכה להיות ברורה - נכשלתם באיבחון החברה לה הענקתם אשראי ללא בטחונות - שאו בתוצאות, קצצו משכורות, מיכרו נכסים אך בשום פנים ואופן אל תקריבו את המשק על מזבח טעותכם עם חברות הענק.
  • *הכותב הנו בעל משרד עורכי דין המתמחה בדיני בנקאות, חברות ומקרקעין ומחבר הספר "החובות החלות על הבנקים". מידע נרחב בתחום הבנקאות ניתן לקבל באתר : www.narkis-law.com

תאריך:  12/12/2004   |   עודכן:  12/12/2004
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אינג' יוסף דוריאל
יואב יצחק
היועץ המשפטי לממשלה מתלבט: מה לעשות עם הרב שסרח; הרב הראשי לישראל (האשכנזי) חשוד בקבלת טובות הנאה שלא כדין
יואב יצחק
נגד מפקד ימ"ר, ניצב-משנה מנחם פרנק, נפתחה חקירה פלילית. זמן קצר לאחר מכן הוא נאלץ לעבור יחידה. בפועל הוא יצא לחופשה בשכר. עכשיו נערכה עסקה בין הפרקליטות לבינו: הוא יפרוש מהמשטרה, ולא יועמד לדין פלילי ו/או משמעתי
יורם דורי
אורי מילשטיין
כופרים ומורדים; במסע אינטלקטואלי מרתק מוביל אותנו הפילוסוף הצבאי ד"ר אורי מילשטיין אל אבני היסוד של הטרור: הקפיצה הקוונטית שעשה מין האדם לפני עשרת אלפים שנה, מחיי ציד וליקוט ליצור מזון וחיי קבע בכפרים, ערים ומדינות. הקפיצה הזאת באה לידי ביטוי במיתוס התנכ"י של הגרוש מגן העדן. חיי הקבע הולידו את הטרור והדבר בא לידי ביטוי במיתוס קין והבל. מכאן מגיע ד"ר מילשטיין למסקנה שהטרור הוא חלק מעצם חיינו ואין תקווה להיפטר ממנו.
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il