לא ניתבע את פורשה בגין אי אמת בפרסום, אף שהיא עושה זאת בימים אלה, ובגדול. גדול תרתי משמע: ממדיו של הפורשה קאיין החדש הנחשף עתה בתערוכת ג'נבה, גדולים יחסית לדגמיה האחרים של פורשה. אורכו 4.7 מטרים, גובהו 1.7 ורוחבו 1.9 מאר. בעיקר ארוך יחסית בסיס הגלגלים שמגיע ל-2.8 מטרים, משמע כי 5 מבוגרים יוכלו למהר בנוחות מרווחת לדרכם.
בציתות לכאורה מדברי היצרן הגרמני, אומרים המשווקים הישראלים כי "לראשונה בתולדותיה משיקה פורשה בימים אלה רכב שטח חדש, מסוג פורשה קאיין." האמת היא שהשמטנו מילה אחת בציטוט המשפט הרישמי, המצהיר על השקת "רכב שטח ספורט", טרילוגיה שלעצמה חדשה בטרמינולוגיה המוטורית: קיימים רכבי שטח וריכבי כביש-שטח וכן ה- suv’s שהינם בתרגום חופשי ריכבי ספורט דו-שימושיים - לאמר Sport Utility Vehicles.
הבעיה בהצהרה הרשמית, נעוצה במילה "לראשונה". כאן נכנסת לידי ביטוי הפוליטיקה, או נכון יותר לאמר, ההסטוריה הפוליטית. רק שני דורות חלפו, וכבר שכחנו, אף שמעולם לא סלחנו, כי פרדיננד פורשה האב הסב את "המכונית לכל פועל", לרכב יכולות עבירות שטח 4X4, שהגיעו עד לאופטימום האמפיבי.
הבוס דאז של פרדיננד, הרי הוא הסמל הקטן מצבא אוסטריה, אדולף ה., הזמין אצל מהנדס הרכב מכונית מהפכנית: מכונית שצריכת הדלק שלה נמוכה, שמחיר הרכישה שלה יתאים לכל כיס ושתאפשר למשפחה ממוצעת לנסוע בנוחות. פורשה הציג בסוף שנות ה-30 את המכונית שנקראה מאוחר יותר "חיפושית", או בלשון הבוס "פולקסוואגן", דהיינו "מכונית עממית" (פולק = עם, ואגן = מכונית).
הפולקסוואגן לא הספיקה לשרת את המיגזר הפרטי, שכן מיד לאחר הצגת אבות הטיפוס הראשונים, החליט מזמין המכוניות לפלוש לפולין, וכך פרצה לה מלחמת העולם השניה. פורשה נקרא שוב לדגל, והפעם נידרש להסב את המכונית האמינה, לרכב בעל יכולות שטח קרביות.
בלא ששינה הרבה את שהילדה ויחידת ההנעה, איפשר את גיוס את המכונית תודות לאין סוף גירסאות מרכב קרביות - הצבועות בחאקי וצבעי הסוואה. כולן הצטיינו בעבירות גבוהה, חלקן 4X4, חלקן אמפיביות. המנוע מקורר האוויר (בלא רדיאטור) היה אחד היחידים שהחזיק מעמד ולא קפא בזירת סטלינגרד והחזית הרוסית.
בתערוכת המכוניות בג'נבה מצגה עתה פורשה את תיכנוניה לגבי ה"קאיין" העתידית, אשר תושק בקיץ הקרוב פריז. הקאיין כאמור אינה הראשונה בתולדות החברה המצויידת בהנעה 4X4, שהרי גם אם נדלג על סיפור החיפושית, הרי עדיין גם הקאררה המופלאה (בעיקר בגירסת טורבו) מונעה בכל ארבעת גלגליה.
יחי ההבדל הקטן. הקאיין החדש של פורשה גונב כותרות בחו"ל, שהרי הוא עומד להתחרות בסגמנט ריכבי השטח היוקרתיים. מדובר בפלח ריווחי במיוחד ליצרני הרכב, פלח יקר ויוקרתי. עלויות הפיתוח גבוהות אמנם, אך הרווח השולי עשוי לכסות את ההשקעה במהירות, אם רק לא תארע תקלה בלתי צפויה. תקלות מסוג זה קשורות על-פי בתחום הבטיחות, וכיוון שלפורשה יש עדיין כחצי שנה עד לתערוכת פריז, סביר כי תבדוק כל פרט בקפידה יתרה.
בישראל העניקו לקאיין הגדרה מקומית מקורית, שגם עימה לא בטוח כי היצרן מסכים: "פורשה פיתחה רכב משפחתי בעל יכולות ספורטיביות," קובע נציג הייבואן, חברת מכשירי תנועה. "משפחתי???" פורשה?
תיבת ההילוכים מסוג "טיפטרוניק" (עוד המצאה בלעדית של פורשה, שזכתה לחיקויים אין סוף), תעביר לגלגלי הקאיין בגירסת S "החלשה" יותר - 340 כוחות סוס, ולאחיו הגדול מוגדש הטורבו - 450 כוחות סוס.
קצת קשה להבין מה תעשה משפחה ממוצעת עם עוצמה שכזו.