שמוליק כבר לא מדדה בחינניות מעל במות השמאל החילוני, אלא חוצה את הגבול (הלגיטימי של מדינת ישראל) על-מנת להביע הזדהות מעשית עם תושבי גוש קטיף. אצלי בבית הם נקראים גוש חטיף, על משקל המחטף והחטיפה של מה שאינו שלהם, אינו שלנו, אין לנו זכות בו והמחטף שלהם מסכן את כולנו. אז מעתה, זה שמם כאן במאמר.
מי שלא הבינו, שמוליק הוא אריאל זילבר, אחד משני האריאלים הנאורים שהביעו בזמנו את שאט הנפש שלהם ממשכב זכר ומהתרבות החילונית, רק שהראשון לא הספיק להגיע בחייו למעבר הגבול ברפיח והשני כבר שם. הוא הופיע, חינני כתמיד וזחוח מתמיד, מפזר סיסמאות של המתנחלים כאנדר-דוג של החברה הישראלית, מתגאה בסווטשירט כתום שרכש במיטב כספו (50 ש"ח בדוכנים) ותוקף בשפה עילגת את הדמוקרטיה שאינה מתחשבת במיעוט היושב בגוש חטיף.
יש בשורה בהופעתו ודבריו של אריאל זילבר. ראשית, אוכלוסיית המיעוט ההזוי והקיצוני הזה, שלרגע הצליחו ליצור בחברה הישראלית רושם של קבוצה אליטיסטית שעל פיה יישק דבר (ובמיוחד ישקו תקציבים, לרווחתם ההדוניסטית של המתיישבים עצמם), חזרה למימדיה הטבעיים. הם מיעוט, ולמרות קובלנתו הלא רהוטה של אריאל זילבר, דמוקרטיה היא עדיין שלטון הרוב.
הבשורה השנייה בהופעתו של זילבר, הסאב-טקסט של דבריו, היא ברמת ההתגייסות של החברה היושבת בתוך גבולותיה הלגיטימיים של מדינת ישראל, למען המתנחלים. זילבר נשאל בראיון האם עבר עם משפחתו. אז זהו, שלא. המשפחה נשארת במקום בטוח וגם הוא עצמו יבקר בהתנחלות רק 3 פעמים בשבוע. זמר-המיית-הגוש תרץ את ההחלטה בכך שמשפחתו נדדה מספיק בחייה. אז אם היא נדדה כל כך הרבה - מה היא עבורם נדידה נוספת, החשובה והערכית שבהן למען גאולת העם וגבולותיו? אני משערת שהדעה אינה אחידה במשפחת זילבר. וגם שם אין "התחשבות דמוקרטית בצרכי המיעוט". עובדה, הם בצפון, הוא מטייל לגוש חטיף.
לפני מספר שנים, הייתי מעורבת בפעילותה של עמותת הלל לסיוע ליוצאים בשאלה. אריאל זילבר התנדב (בשקיקה, למיטב זכרוני) להופיע בכינוס פנימי של העמותה ואף אמר מילים חמות מהבמה על חשיבות עשייתה. לעמותת הלל מגיעים גם יוצאי הקהילות החרדיות וגם יוצאי הציונות הדתית, המתחרדת. הרכב הקהל ומקורותיו היה ידוע לו.
אני משערת שהוא שינה את דעתו מאז. בדמוקרטיה, זה מותר. רק רציתי לספר את הסיפור הקטן הזה לתושבי גוש חטיף. כמו שסבתי ז"ל הייתה מציינת ביובש עם קמצוץ הומור על אדם כזה: קניתם לכם מפטיר.
______________________
הכותבת הינה עורכת משנה של
www.haderech.co.il