X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
תרבות הביטחון של ישראל מסכנת את קיומה של המדינה
▪  ▪  ▪

מלחמת הישרדות

תרבות היא סגנונם של אנשים לנטרל איומים על-מנת לשרוד. אין חלל ריק פוליטי. אנשים שורדים רק במדינות. לשם שרידותה מטפחת המדינה את מערכת הביטחון, שהיא הזרוע האלימה שלה.
גם מערכת הביטחון מבקשת לשרוד, וכך גם כל מי שמשרת בה. רצון המדינה לשרוד, רצון מערכת הביטחון לשרוד ורצונם של אנשי הביטחון לשרוד - ממקבלי ההחלטות הבכירים ועד נהגיהם - יוצרים סתירות פנימיות והתנגשויות (מלחמות) ללא הרף.
התנגשויות רב-מוקדיות ורב מימדיות מתמידות אלה, הן איומים פנימיים שאין מסוכנים מהם למערכת הביטחון; הן שוחקות אותה ויוצרות את חץ הזמן שלה לעבר אי-סדר, הסתאבות וכליה.
מאמציהם של אנשים להכחיש או להתעלם מהסתאבותן ההכרחית של מערכות אדם בכלל ושל מערכת הביטחון בפרט, הולידו את תרבות המיתוס המחזקת את רוח האדם מחד גיסא, ומגבירה את המגמה הטבעית להתפרקות מאידך גיסא.
רק תבונה המבוססת על מידע מסוגלת להאט את תהליך הסתאבות המערכות ואת קריסתן. בלעדי תבונה זאת, סיפורן של מערכות הביטחון הוא סיפור של מצעד איוולת, כמו סיפורה של ההיסטוריה האנושית עד כה, כמו סיפורה של מדינת ישראל, כמו סיפורם של רוב הישראלים בכל מלחמותיהם, גם בלחימה נגד הטרור הפלשתיני ב-2002.
אנשי קבוצות השררה בישראל מכחישים את מצעד האיוולת שהם מנהיגים, כדי להבטיח את שרידותם. לפיכך, אנשי קבוצות השררה - ראשי ממשלות, שרי ביטחון, רמטכ"לים, ראשי שירותים חשאיים, ראשי אוניברסיטאות, ראשי המשק - מהווים סיכון גבוה למדינה.
שאיפתה של כל מדינה היא, שאנשי קבוצות השררה יהיו אנשי המעלה. בכך יהפכו קבוצות השררה לאליטות של אמת ויגברו סיכויי המדינה לשרוד לאורך זמן. אבל קיימת הסתברות נמוכה שאנשי המעלה ישרדו בהתנגשויות רב-מוקדיות מתמידות אלה, ומעלתם לא תישחק. זה היסוד הטראגי בחברת האדם, זה המחיר שעליו לשלם על מודעותו.
תרבות הביטחון היא תהליך ההתפרקות של מערכת ביטחון מסוימת. היא גם האופן שבו אנשים מבינים ומתייחסים להתפרקות; היא סיפור הצלחתם של מקבלי החלטות באותה מערכת לדחות את התהליך ולהאט אותו והיא תוצאת מאמציהם לחדש את אותה מערכת.
יש דמיון בין כל מערכות הביטחון ויש מאפיינים ייחודיים לכל מערכת: קצב התפרקותה, סגנון התפרקותה, אופי המאמצים לדחותה ולהאט את ההתפרקות, הדרך שבה מקבלי ההחלטות מחדשים אותה ורמת האיוולת שבה.
על-פי התנהלותה של מדינת ישראל בשנים האחרונות של המלחמה בטרור הפלשתיני, תרבות הביטחון של ישראל נמצאת בשפל המדרגה - עד כדי סיכון קיומה של מדינת ישראל. אמנם לא מייד, אך תוך עשר עד עשרים שנה.

תאריך:  23/03/2002   |   עודכן:  23/03/2002
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
במשך 35 שנים מקיימת המערכת הצבאית מערכת שיפוט [שיפוד?] המתנהלת באופן בלתי תקין; "שופטי צד" ללא רקע משפטי, הם המכריעים גורלות. עתה נעשה ניסיון רציני לגייס משפטנים ולשנות לחלוטין מצב זה.
ח"כ יוסי פריצקי
אין אפשרות לאמנת דו-קיום עם החרדים, ותפסיקו לרמות אותנו ולטשטש זאת
הדר פרבר
תופעה חדשה: נשים וגברים מתנדבים לשירות מילואים; מדובר במאות, המתנדבים לצה"ל לתפקידים בהם חסר כוח אדם, וגם לשירות קרבי
צבי מרום, מנכ"ל באטם
צבי מרום מגיב על מאמר שפרסם העיתונאי גיא רולניק בעיתון The Marker
ד"ר רון בריימן
"תנועת" "היום השביעי", כמו רעיונות אחרים של השמאל הקיצוני, מקבלת עידוד תקשורתי נרחב. ראוי להבהיר את הסכנות הגלומות בה, וכן מי הוא הכובש במלחמת הקיום שלנו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il