X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

החברה הישראלית - מפולגת, משוסעת, מקוטבת - נועצת סכינים חלודות בלבם של רבים מקשישיה. היא עושה זאת באדישות אין קץ - באמצעות ההתעלמות הרשלנית והפושעת מהם. דינם של אנשים אשר לא היו יכולים לחיות בכבוד נגזר להיחרץ באופן שאין מבעית ומצמרר ממנו: למות בחוסר כל, בהעדר שמץ אנושיות, בעליבות, בעוני, בבושה ובחרפה.
הנתונים הסטטיסטיים היבשים מאששים ומאשרים את התחושה החריפה. הם מעצבים, מגבשים ומכוננים את ידיעת העובדות לתודעה ולתובנה. מעתה, כאשר תחול על פלוני-אלמוני ("לכל איש יש שם", כתבה המשוררת זלדה) ההגדרה 'קשישה', הדעת תעלה מנשייתה ומטימיונה אין-ספור של מראות שרואים הן בעיני הבשר והן בעיני הרוח: קשישה גלמודה, שרועה על מיטה, אשר המזרן המונח עליה מרוט, מהוה ומרופט - למי בעצם אכפת? - בדירת חדר צינוקית, לא מוסקת.
המקרר כמעט ריק. הקיר מתקלף. הטיח נושר. כתמים מכוערים של עובש דלוח מגובבים עליהם כגוויות של עטלפים שהוטחו בהם ברשעות ובזדון, כדי להעצים את אווירת הפחד, החרדה והבעתה של הדיירת הערירית, הלא מוגנת. על שידה שבורה - התרופות שהיא לוקחת, אם אינה שוכחת, בגלל מחלותיה הכרוניות. היא לא יודעת קרוא וכתוב. היא יודעת לדבר אבל אין לה עם מי, אין לה על מה. היא כלואה בין ארבעה הקירות, מרצה את חייה כרצות אסיר את עונשו. הקיצבה הזעומה היא הקרש שעליו היא צפה, עלולה לטבוע בכל רגע, על גליו של ים הקיום האכזר.
היא לא צברה דבר ליום סגריר (מזה שנים, בטרם היותה קשישה, כל יום היה, ועודנו, עבורה יום כזה: אפל וסגרירי). אין לה מי שיסעד אותה, בתשישותה הפיסית והנפשית. חייה הם תהליך של דעיכה. של גוויעה. של גסיסה. עצובים, כואבים ומרים, הם חייה הקשים של האשה הזו, אשר נחשבת - אם בכלל - רק על-פי הגדרתה: 'קשישה'.
החברה בזה לה, מתנכרת אליה, דורכת עליה, רומסת אותה. החברה לא סופרת אותה. היא מהווה עבור החברה מכשול, אבן נגף, מטרד. הקשישה מעיקה. הקשישה תשושה, סיעודית (אבל לא נסעדת!) - רוטנת. היא מרירה. היא חמוצה. היא זועפת. אין לה מה להרוויח ואין לה מה להפסיד. אין לה דבר. אין לה כלום. ההאשמה שלה, אף שהיא מוצדקת ועניינית, היא בעצם התרסה כוללת: היא סתמית, לא ממוקדת, לא נקודתית, לא שמית. היא אינה מנומקת. כמוה כהמיית לב, כזעקה נואשת לשמים. מי יושב במרומים? מי שומע?
אולי יש לה לב זהב. אולי יש לה השכלה רחבה. אולי היא חביבה, האישה הזו, הקשישה, החיה אלמונית, אנונימית, בגפה. אין מי שיקרא לה 'סבתא' ויחמם את הלב, אשר החיים הקשים כאן הקפיאו אותו.
אין לה כסף ( זאת יש לדעת במקומותינו: מי שאין לו כסף לא שווה כאן כלום!) ובגלל שאין לה כסף, נגרע ממנה הכבוד שאולי היה לה, אולי לא. ומשום שאין לה כסף - אין לה כוח. ומאחר שאין לה כוח - אין לה יכולת להיעזר בזולת. והיות שאין לה יכולת - אין לה סיכוי. והואיל ואין לה סיכוי - אין לה עתיד. ומפני שאין לה עתיד - אין לה, בעצם, כבר היום, שום דבר. שום-כלום.
אילו היה ניתן להוסיף למאמר הזה מוסיקת-רקע הייתם שומעים עכשיו רקוויאם. תפילת אשכבה לאשה קשישה בעודה בחייה. תפילה (תפילה? מוזר, תפילה מזוהה עם אור, עם תקווה, עם סיכוי...) לאשה, אשר ספק אם יימצא מי שיספיד אותה , בבוא יומה.

תאריך:  26/02/2005   |   עודכן:  26/02/2005
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
זמנו של ראש הממשלה יקר מאוד, ולמעשה הוא כמעט שאינו בידו; לכן מוזר לגלות, כי שרון התפנה ביום חמישי מכל העניינים הבוערים באמת ויצא לחוות רונית ליד שפיים כדי לכבד בנוכחותו את חבר מרכז הליכוד, מאיר חלבי, בחתונת בתו
יואב יצחק
בפני חוקרי המשטרה הובא מידע נוסף, לפיו הרב מצגר קיבל טובות הנאה גם במלון היאט ובמלון המלכים בירושלים; בשלב זה מצליח מצגר להדוף חלק ניכר מהחשדות; ואולם, אופן התנהלותו הוא שמטיל צל כבד על כהונתו כרב הראשי לישראל
ד"ר משה לפיד
אין לראש הממשלה "מנדט" לעקירת יישובים יהודים ולהקמת מדינה פלשתינית
גורי גרוסמן
שרי ישראל-אם תאשרו חלילה את התוספת השערורייתית לאברכים, תתנתקו מדור ההמשך שלנו: התיכוניסטים, החיילים המשרתים בצה"ל, הסטודנטים הרוכשים מקצוע באוניברסיטאות ובמכללות, הם הבנים היקרים שלנו הבזים לכם מעומק ליבם, ועלולים להיוואש מהדמוקרטיה המושחתת שאתם מציגים בפניהם כך ללא בושה
יוני גולדבלט-לבב
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il